۴ رمز موفقیت پیامبر(ص) در ارتباط با مردم
کد خبر: 4091865
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴

۴ رمز موفقیت پیامبر(ص) در ارتباط با مردم

یک کارشناس دینی با اشاره به موفقیت پیامبر(ص) در ارتباط با مردم، گفت: بشارت و تشویق، بیدار کردن وجدان‌ها، یادآوری نعمت‌ها و استفاده از زبان تمثیل و بیان عامیانه ازجمله رموز موفقیت‌ رسول خدا(ص) بود.

مجتبی احمدیانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مجتبی احمدیان، کارشناس دینی در مراسم گرامیداشت سالروز میلاد رسول اکرم(ص) که شب گذشته، 22 مهر در حسینیه آل مبارک برگزار شد، درباره رمز موفقیت پیامبر(ص) در ارتباط با مردم گفت: پیامبر(ص) چگونه با مردم رفتار کرد که از دل آنها بزرگانی در تاریخ پرورش یافتند؟ اولین رمز موفقیت پیامبر(ص) در جامعه جاهلی با آن شرایط دشوار فرهنگی این بود که قرآن فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا» (احزاب، 45) پیامبر اکرم(ص) مبشر بودند، زبان ایشان به تشویق باز می‌شد. ما چه قدر در ارتباط با جوانان و نوجوانان و کودکان از زبان تشویق استفاده می‌کنیم؟

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) گاهی کنار جوانان قرار می‌گرفتند و می‌فرمودند: «مرحبا لسماعک» وقتی برادر امیرمؤمنان(ع) برای تبلیغ دین اسلام به حبشه رفت و برگشت، پیامبر اکرم(ص) او را تشویق کرد. ما در ارتباط با خانواده خود چه قدر اهل بشارت و تشویق هستیم؟ پدران فرزندان خود را به دلیل رفتار درست آنها تشویق نمی‌کنند، اما گاهی همین که خطایی از آنها سر بزند، آنها را به باد انتقاد می‌گیرند.

احمدیان افزود: پیغمبر(ص) دائما با زبان تشویق با مردم سخن می‌گفتند: «قولوا لااله الا الله تفلحوا» اگر این را بگویید، رستگار می‌شوید. دومین رمز موفقیت پیامبر(ص) این بود که وجدان‌ها را بیدار می‌کردند. گاهی افراد گناهکار و هرزه نزد پیامبر(ص) می‌آمدند و پیامبر با یک جمله آنها را متوجه خطایشان می‌کرد. رفتار پیامبر(ص) به نحوی بود که این افراد می‌توانستند نزد ایشان بیایند و درباره خود با ایشان حرف بزنند. در قرآن کریم، در داستان حضرت ابراهیم و ماجرای شکستن بت‌ها می‌خوانیم وقتی که مردم به حضرت گفتند تو بت‌ها را شکسته‌ای. فرمود: «فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ» از خودشان بپرسید. قرآن می‎فرماید: «فَرَجَعُوا إِلَى أَنْفُسِهِمْ» به خودشان آمدند. یک لحظه دست روی وجدان آنها گذاشت. پیامبر اکرم(ص) نیز افراد را به وجدان آنها ارجاع می‌داد. وجدان به انسان دروغ نمی‌گوید.

این کارشناس دینی گفت: سومین رمز موفقیت رسول خدا(ص) این بود که برای مردم نعمت‌های خدا را یادآوری می‌کردند. گاهی غنایمی میان مسلمانان تقسیم می‌شد و عده‌ای به صلاحدید پیامبر(ص) سهمی دریافت نمی‌کردند، پیامبر اکرم(ص) در این مواقع نعمت‌هایشان را به آنها یادآوری می‌کردند. 

چهارمین رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) این بود که عامیانه و با مثال با مردم سخن می‌گفتند و آنها را جذب می‌کردند. نقل شده است که پیامبر(ص) شاخه درخت خشکی را تکان دادند، برگ‌های خشک درخت روی زمین می‌ریخت، بعد می‌فرمودند وضو این چنین باعث ریزش گناهان می‌شود. نقل شده است که پیامبر(ص) از بیابانی گذر کردند، به اصحاب خود فرمودند: تمام چوب‌هایی که می‌بینید جمع کنید، به ایشان عرض کردند، اینجا بیابان است، چوبی نیست، فرمودند: هركس هر اندازه می تواند جمع كند. بعد از مدتی کوهی از چوب جمع شد. فرمودند: بزرگترین گناه این است که انسان گناهی را کوچک بشمارد. گاهی برخی مردان به همسرانشان می‌گویند مگر کوه کندی که این قدر می‌گویی خسته‌ام. این جمله را در طول سال‌های زندگی تکرار می‌کنند و بعد از مدتی می‌بینید این جملات در کنار هم، باعث می‌شود همسرتان دیگر تحمل نداشته باشد. پیامبر با این تمثیل نشان دادند که ما رفتارهای کوچک خود را دست کم نگیریم.

انتهای پیام
captcha