محورهای تحقق حکومت اسلامی از نگاه قرآن
کد خبر: 4097114
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

محورهای تحقق حکومت اسلامی از نگاه قرآن

امام جمعه بخش مرکزی یزد با استناد به آیه 25 سوره حدید، رهبری، قانون مدون الهی و حضور مردم را سه محور اساسی برای تشکیل نظام و حکومت اسلامی دانست و گفت: اگر یکی از این موارد نباشد، حکومت اسلامی عملاً محقق نخواهد شد.

سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه خداوند در ۲۵ سوره حدید می‌فرماید: «ولقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» گفت: در این آیه شریفه آمده است به درستی که ما پیامبران خود را با دلیل‌های روشن یعنی معجزات و استدلال‌های عقلی و فطری فرستادیم و برایشان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت قیام و گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در این آیه شریفه محورهای اساسی نظام و حکومت اسلامی مشخص می‌شود افزود: اولین محور، وجود رهبران الهی و دینی است به طوری که رهبران باید رهبران منسوب به خدا باشند و در مسیر دین خدا قدم بردارند.

مدرسی دومین محور طرح شده در این آیه شریفه را حاکمیت قانون ذکر کرد و ادامه داد: در این آیه شریفه کنایه از قانون، قانون الهی است به عبارت دیگر قانونی که از طرف حضرت حق برای ما در نظر گرفته شود نه هر اراده‌ای که بخواهد برای ما قانون‌گذاری کند.

این استاد حوزه علمیه یزد، سومین محور مطرح شده در این آیه شریفه برای تشکیل نظام اسلامی را حضور و پشتیبانی مردم دانست و افزود: مردم خودشان باید اقدام کنند. حضور آگاهانه و هوشمندانه مردم در امور اجتماع و سیاستی که منتهی به نظام اسلامی شود بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: حضور فعال و بادوام مردم همراه با درک صحیح از مسائلی که در جریان زمانه وجود دارد، یک ضرورت اساسی برای تشکیل نظام اسلامی است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا این حضور را به عنوان یکی از ارکان سه‌گانه تشکیل و تقویت نظام اسلامی پیوسته در وجودمان به عنوان یک تکلیف شاخص نگه داریم و دیگران را هم در این مسیر قرار دهیم.

وی با تأکید بر سه اصل رهبری، قانون مدون الهی و حضور مردم بیان کرد: شکی نیست که هرکدام از این اصول اساسی به قدری اهمیت دارد که اگر یکی از این اصول نباشد حکومت اسلامی عملاً محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha