معارف اسلامی را با بازی به کودکان و نوجوانان آموزش دهید
کد خبر: 4099112
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

معارف اسلامی را با بازی به کودکان و نوجوانان آموزش دهید

یک کارشناس دینی گفت: یکی از شیوه‌های ارتباط با کودک و نوجوان در امر آموزش معارف اسلامی، القاء غیرمستقیم مفاهیم اسلامی در قالب مسابقات و بازی است.

معارف اسلامی

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علی ابطحی کارشناس دینی صبح امروز ۲۲ آبان در حاشیه دوره آموزشی و کاربردی و جذاب «طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی» برای کودکان و نوجوانان در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با نگاهی به سیره رسول اکرم(ص) و دیگر معصومان(ع) در اهمیت برخورد با کودک و نوجوان و اهتمام و رسیدگی به امور تربیتی آنان، نظیر برخورد پیامبر(ص) با کودکان خود و دیگر اصحاب، شرکت و همبازی شدن با کودکان، سبقت در سلام کردن به آنها، ابراز محبت، بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان حتی در نماز و جلوگیری از ناراحتی آنها با سرعت بخشیدن به نماز جماعت، که تعجب همگان را ازجمله اصحاب و حتی تاریخ را برانگیخت؛ در می‌یابیم که کار با کودک و نوجوان چقدر اهمیت دارد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه تأثیرپذیری کودک در این موقعیت سنی با توجه به احادیثی که از معصومین(ع) به ما رسیده، همانند: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» نباید غافل شد، گفت: با توجه به اینکه در دین کامل اسلام به این مسئله سفارش فراوان شده، اما متأسفانه غیرمسلمانان گوی سبقت را از ما ربوده و با توجه به مبانی خود به مسائل تربیتی کودک و نوجوان خود اهتمام فروان ورزیده که نمونه‌های آن در راه‌اندازی سایت‌های ویژۀ این سنین، کتاب‌ها، بازی‌ها، انیمیشن‌ها و اسباب‌بازی‌های منتشره کاملاً مشهود است.

مربی این دوره آموزشی با بیان اینکه مظلوم‌ترین قشری که نسبت به آموزش و امور تربیتی آنان به صورت حقیقی پرداخته نمی‌شود، کودکان و نوجوانان هستند، تصریح کرد: متأسفانه از دید برخی، کار با بچه‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اصطلاحاً کار بی‌جلوه و بی‌کلاسی است.

وی اضافه کرد: در زمینۀ اهمیت توجه به کودکان، از باب اینکه: «لکم فی رسول الله اسوه حسنه» حکایت معروفی است که پیرزنی به نام «امّ خالد» از دوران خردسالی خود اینگونه یاد می‌کند که روزی با پدرم به محضر آقا رسول الله(ص) شرفیاب شدیم، من لباس زرد رنگی پوشیده بودم، پیامبر(ص) تا مرا دید گفت: چه نیکوست! من هم به خاطر صمیمیت و لبخند پیامبر مشغول به بازی با انگشتر پیامبر شدم، که با عکس‌العمل تند پدرم مواجه شدم! اما پیامبر پدرم را برحذر داشت تا با من این‌گونه برخورد نداشته باشد. کار با کودک و نوجوان و اهمیت قائل شدن به این مقطع سنی، ثمرات معنوی بالایی در زندگی انسان دارد که بر هر انسان آگاهی دانستنش مخفی نیست.

حجت‌الاسلام ابطحی ادامه داد: یکی از شیوه‌های ارتباط با کودک و نوجوان در امر آموزش معارف اسلامی، القاء غیر‌مستقیم مفاهیم اسلامی در قالب مسابقات است؛ در مسابقاتی که تاکنون طراحی کرده‌ایم، سعی شده که با استفاده از بازی‌ها و ورزش‌های مختلف، معارف دین را به نمایش گذاشته و ساعات فراغت خوبی را همراه با آموزش معارف اسلامی برای کودک ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه توصیه‌ام خصوصاً به طلاب جوان این است که در کنار کار‌های خود حتماً از مسابقات و ابزار کمک آموزشی بهره گرفته و قبلاً به آموزش آن اهتمام ورزند، افزود: مثلاً برای آموزش آداب غذا خوردن مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقۀ آشپزی طراحی کرده‌ایم که دانش‌آموز در آن ضمن دانستن اهمیت کمک در خانه، آداب غذا خوردن را نیز فرامی‌گیرد یا با استفاده از هدف‌گیری تیر و کمان در مسابقه قرآن، دانش‌آموزان یأس از رحمت الهی را هدف قرار داده و این‌گونه دانش‌آموزان را با آیات الهی که اشاره به ناامیدن نشدن از رحمت الهی [لا تقنطوا من رحمه الله] آشنا کردیم.

گفتنی است دوره آموزشی و کاربردی و جذاب «طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی» برای کودکان ونوجوان به مدت ۳ سه روز با حضور ۱۰۰ نفر از طلاب خواهر و برادر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

انتهای پیام
captcha