تعلیم را جایگزین تحمیل کنیم
کد خبر: 4100483
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
یوسف نوری:

تعلیم را جایگزین تحمیل کنیم

وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه اولین رویداد ملی حوزه کودک «یارستان کودکستان» گفت: نباید به کودکان چیزی تحمیل شود بلکه آنها باید در فرصت‌های یادگیری قرار گیرند.

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه اولین رویداد ملی حوزه کودک «یارستان کودکستان» با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محتوای فاخر حوزه کودک زیر هفت سال امروز جمعه 27 آبان برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش در مراسم اختتامیه بیان کرد: رویداد «یارستان کودکستان» درست و بجا برگزار شد. به دلیل ساده و بی‌آلایش بودن دنیای کودکی ما آن را دوست داریم. قدیم اسباب‌بازی‌های دوران کودکی ما بسیار ساده بودند و خودمان در کنار هم جمع می‌شدیم و بازی می‌کردیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید به سنین پایین‌تر توجه کند و درجه سنی آموزش‌ها به پیش از سن دبستان کاهش یابد. نباید به کودکان چیزی تحمیل شود بلکه باید آنها در فرصت‌های یادگیری قرار گیرند. والدین درگذشته با اینکه مانند امروز تحصیلات دانشگاهی نداشتند؛ چیزی را به کودکان تحمیل نمی‌کردند و عملکرد تعلیمی داشتند.

وزیر آموزش‌ و‌ پرورش ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نباید کودک را به عنوان محل درآمد ببینند. ۲۵ درصد از جامعه کودکان هستند که عدد بزرگی است. آنها سرمایه‌های کشور هستند به همین دلیل باید محصولاتی بر اساس نیازهای کودکان تولید کنیم. برای حمایت از تولیدکنندگان این رویداد می‌توان همکاری خوبی با شرکت‌های کارآفرین و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های تربیت مربی و راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها داشت. باید از ایده‌های فناورانه و استارتاپی حمایت کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره آرزویش برای آینده کودکان در ایران اظهار کرد: آرزوی من این است که بستری برای استفاده کودکان از ظرفیت‌های کشف نشده خود و جامعه ایجاد شود. کودکان مانند معادن طلا و نقره کشف نشده‌اند. من آرزو می‌کنم که کودکان ما بتوانند از ذخایر و ظرفیت‌های کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مطالعات من در حوزه کودک است ادامه داد: اگر کودکان ما درک شوند، وضعیت خوبی ایجاد خواهد شد. ما نیز سیاست‌های کلی حمایتی خود را داریم و این حمایت‌ها با همکاری نهادهای دیگر انجام می‌شود.

نوری ادامه داد: ما از سازمان ملی تعلیم و تربیت انتظار داریم که همین صورت ادامه دهد و به سنین پایین‌تر نیز توجه کند. کمیسیون شورای انقلاب برای بررسی و نظارت همه کتب درسی بر عهده آموزش پرورش قرار گرفته و تشکیل شده است. همچنین اعطای تسهیلات نیز در دستور کار ما قرار دارد و ما باور داریم که باید تا حد توانمان کمک کنیم‌. سیاست‌گذاری کلی، تنظیم‌گری و نظارت به همراه مردمی‌سازی خوب است. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت مردم برای خود مردم استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: رویداد بسیار خوبی برگزار شده است و هر جا که نقش مردم بیشتر باشد باید همانجا حضور پیدا کرد. مطمئنم افرادی که در این رویداد هستند می‌توانند محصول فاخری تولید کنند که علاوه بر خدمت به مردم  هم سودآوری داشته باشد.

«هویت» و «آرمان» عناصر شکل‌گیرنده زمان کودکی

در ادامه این مراسم مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت گامی بلند برای اعتلای زیست‌بوم کودک در ایران بود. هفت سال اول کودکی زیرساخت و شاکله زندگی انسان را شکل می‌دهد و اهمیت زیادی در مسیر رشد او دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به جایگاه کودک، باید به قوت و قوام او توجه کرد زیرا کودکی زیربنای دوره‌های بعدی زندگی است. هویت و آرمان را جزو عناصر اصلی تربیت است و کودکی زمان شکل‌گیری این دو عنصر است.

همتی‌فر تصریح کرد: محصولات و خدمات در این زمینه آینده کودک و جامعه را می‌سازند. کمک به کسانی که درگیر زیست‌بوم کودک هستند را وظیفه خود می‌دانیم. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خود را یاریگر کودکستان‌ها می‌داند و علت نام‌گذاری این رویداد هم به همین دلیل «یارستان کودکستان» انتخاب شده است.

وی افزود: ارزیابی، ارتقا و حمایت محصولات فاخر کودک و نوجوان هدف این رویداد است. فعالیت گسترده گروه‌های مردمی یکی از ویژگی‌های این رویداد بود. این ادامه می‌یابد و برنامه امروز یک اختتامیه نیست، بلکه تازه کار آغاز شده‌ است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این رویداد و محصولات فاخر و برتر‌ تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha