حوزه و دانشگاه میدان‌دار مناظره و نقد باشند + صوت
کد خبر: 4100592
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
جمال رحیمیان:

حوزه و دانشگاه میدان‌دار مناظره و نقد باشند + صوت

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از حضور 39 واحد جهاددانشگاهی و دانشگاه امام صادق(ع) در یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان خبر داد و گفت: از جامعه فرهیخته و صاحب اندیشه و تفکر که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند، انتظار می‌رود که میدان‌دار مناظره و نقد باشند.

تلاش برای انتقال فضای فرهیختگی مناظرات دانشجویان به متن جامعهجمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو و برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان کشور، گفت: گفت‌وگو، هم‌اندیشی، تعاطی افکار در یک جامعه نشان‌دهنده فرهیختگی و سطح فرهنگ و اندیشه یک جامعه است و هرچه فضای گفت‌وگو و دیالوگ بین آحاد مردم و به ویژه نخبگان بیشتر باشد، آن جامعه معمولاً به وضعیت عقلانی و همزیستی بر اساس تفکر و اندیشه مسالمت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: بحث تعقل، اندیشه و تفکر از موضوعاتی است که در فرهنگ دینی ما برگرفته از آموزه‌های قرآنی مطرح است و از آنجایی که منشأ و سرچشمه گفت‌وگو عقل، تعقل و اندیشه است، معتقدیم جامعه اسلامی بر اساس دعوت قرآن به تأمل و اندیشه و شنیدن حرف دیگران باید این ویژگی را در خود جلوه‌گر کند.

قرآن بشارت می‌دهد

رحیمیان با اشاره به آیه 18 سوره زمر که می‌فرماید: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ به سخن گوش فرامى‏‌دهند و بهترين آن را پيروى مى‌كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان» گفت: در قرآن به افرادی که سخن دیگران را می‌شنوند و بهترین را انتخاب می‌کنند بشارت داده شده است و این دعوتی است که به طور گسترده خداوند در قرآن افراد و آحاد مردم را تشویق کرده که گوش شنوا برای حرف‌های هم داشته باشند.  

وی با اشاره به وضعیت ارتباطی گسترده‌ای که رسانه‌های کنونی در جهان ایجاد کرده‌اند، گفت: گفت‌وگو در دنیای امروز و با توجه به وضعیتی که رسانه‌‌ها و فضای مجازی در تسهیل ارتباط بین جوامع ایجاد کرده‌اند، اهمیت ویژه‌‌تری پیدا کرده است، مرزها درنوردیده شده و این امکان فراهم است که افراد با تمام مردم دنیا ارتباط داشته باشند لذا از آحاد جامعه اسلامی و به ویژه فرهیختگان دانشگاهی انتظار می‌رود که قدرت گفت‌وگو و تبادل خرد و اندیشه را در برخورد با سایر جوامع در خود تقویت کنند.

کد

حوزه و دانشگاه؛ میدان‌دار مناظره

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به تبعیت از فرموده مقام معظم رهبری که در پاسخ به دغدغه تعدادی از اندیشمندانی که موضوع آزاداندیشی، نظریه‌پردازی و نقد و مناظره را مطرح کرده بودند، برگزاری مناظرات و جلسات آزاد اندیشی را در دانشگاه‌ها مطالبه کردند، برگزاری مسابقات مناظره‌های دانشجویی را در برنامه کاری خود قرار داد و انتظار به جایی است که فرمان مقام معظم رهبری در وهله نخست توسط نهادی انقلابی مثل جهاددانشگاهی شنیده و عمل شود. همینطور از جامعه فرهیخته و صاحب اندیشه و تفکر که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند، انتظار می‌رود که میدان‌دار مناظره و نقد باشند.

وی اضافه کرد: اگر این فضا در کشور به ویژه در دانشگاه‌ها ایجاد شود، کمتر شاهد برخوردها و شعارهای غیراخلاقی و کنش‌های غیر متناسب با فرهنگ و زیست بوم خودمان خواهیم بود.

تلاش برای انتقال فضای فرهیختگی مناظرات دانشجویان به متن جامعه

رحیمیان اظهار کرد: استاد و دانشجو الگوی جامعه هستند و ما هر چه بتوانیم فضای گفت‌وگو و مناظره را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم، زمینه‌ای برای انتقال فرهنگ مناظره و گفت‌وگو به سطح جامعه فراهم خواهدشد و این وظیفه و رسالت جهاددانشگاهی و دانشگاه است.

وی در ادامه به برپایی یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان کشور اشاره کرد و گفت: ما مسابقات مناظره دانشجویی را با آغاز دهه 90 برپا کردیم و اکنون در حال برگزاری دوره یازدهم هستیم. در این دوره 39 واحد از واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور در کنار مجموعه دانشگاه امام صادق(ع) برای برپایی مناظرات اعلام آمادگی کردند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: در فضای فعلی که جامعه دچار چالش‌هایی است، شنیدن حرف مردم و به نقد گذاشتن و زمینه‌سازی برای طرح دیدگاه‌های مردم ضروری است و این مناظره‌‌ها می‌تواند بستری باشد برای اینکه نسل فرهیخته ما در دانشگاه در قالب این مناظره‌ها دیدگاه‌ها و مطالبات خود و مردم را مطرح کنند.

حضور 39 واحد در مسابقات مناظره

وی ادامه داد: در بین 39 واحد جهاددانشگاهی، شش واحد بعلاوه دانشگاه امام صادق(ع) فراخوان خود را اعلام کرده‌اند و ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به این واحدها تا پایان دی ماه فرصت داده‌ایم که فراخوان و ثبت‌نام را انجام و مسابقات خود را برگزار و تا پایان دی ماه نفرات برگزیده را به دبیرخانه اعلام کنند.

رحیمیان گفت: سایر واحدها نیز در حال آماده‌سازی فراخوان‌ها و تشکیل تیم‌های مناظره و انجام کارهای اجرایی مناظرات هستند که به مرور به ما اعلام می‌کنند. بعد از مرحله دانشگاهی و استانی نیز مرحله منطقه‌ای را طی نیمه دوم بهمن ماه در چهار منطقه کشور بین برگزیدگان دانشگاه‌‌ها و استان‌ها برگزار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی را در اردیبهشت 1402 برگزار کنیم.

انعکاس فضای فرهیختگی مناظرات

وی از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما دعوت کرد که مناظرات دانشجویی را پوشش خبری دهند و گفت: انتظار ما با توجه به شرایط فعلی جامعه از خبرگزاری‌ها و به ویژه صدا و سیما این است که از بستری که جهاددانشگاهی آن را فراهم کرده استفاده کرده و در تکمیل این کار ارزشمند، منعکس کننده فضای فرهیختگی مناظرات و رقابت‌های توأم با اخلاق، انصاف، استدلال و عالمانه باشند و این فضاها را به مردم منعکس کنند تا مردم ببینند جوانانشان در دانشگاه‌ها می‌توانند در یک فضای آکادمیک، اخلاقی و علمی با استدلال و استناد نظرات خود را بیان کنند.

کد

رحیمیان تصریح کرد: جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگر به نقد، گفت‌وگو و مناظره نیازمند است. چالش‌های روزهای اخیر به ما ثابت کرد که ما باید زمینه را فراهم کنیم که مردم و به ویژه نخبگان ما مطالبات و نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند که معتقدیم این کمکی است به پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب و از طرفی ضمن اینکه مردم مطالبات خود را مطرح می‌کنند، مناظرات دست ردی است بر سینه دشمن که معمولاً منتظر نشسته‌اند که از مطالبات به حق مردم سوء استفاده کرده و کشور را دچار مشکل کنند و با جمهوری اسلامی به تخاصم بپردازند.

وی گفت: به جرئت اعلام می‌کنم نزدیک به دو دهه حضورم در دانشگاه و فعالیت‌های دانشگاهی جلسات مناظره‌‌ای که دو گروه جوان با تلاش، همت، پشتکار و با رعایت موازین اخلاقی و انصاف دقایقی به مناظره حول یک موضوع مشخص می‌پردازند زیباترین برنامه‌ها و لحظاتی است که در دانشگاه شاهد آن بوده‌ام و افتخار می‌کنم که چنین جوانانی داریم و به عنوان جهاددانشگاهی وظیفه خودمان می‌دانیم که موضوع مناظره‌ها را در کل کشور بست دهیم و به خصوص در دانشگاه‌‌ها بیش از پیش به مناظره‌ها بپردازیم.

معاون جهاددانشگاهی از برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات مناظره اساتید نیز خبر داد و گفت: در تدارک برگزاری مناظرات اساتید هستیم که مجوز آن را از نهادهای مسئول گرفته‌ام و آذر ماه اولین مناظرات اساتید حول محور مسائل مهم کشوری در عرصه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رقم می‌خورد.   

انتهای پیام
captcha