جهاددانشگاهی و ۴۰ سال تجربه ارزشمند زیستن با دانشجویان
کد خبر: 4101033
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
محمدرضا کازرونی تشریح کرد:

جهاددانشگاهی و ۴۰ سال تجربه ارزشمند زیستن با دانشجویان

معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاد نهادی است که پشت هر کلامش ۴۰‌ سال تجربه زیستن با دانشجو وجود دارد، گفت: جهاددانشگاهی تنها دایرة‌المعارفی است که در آن می‌توان راجع به هر مقطعی از زندگی تحصیلی دانشجویان مطالعه کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست «تجربه‌خوانی پیشکسوتان فرهنگی جهاددانشگاهی» امروز، ۲۹ آبان‌ماه با حضور محمدرضا کازرونی، معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و علیرضا کلانتر، مدیرکل دفتر مطالعات ‌فرهنگی جهاددانشگاهی در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، کلانتر، مدیرکل دفتر مطالعات ‌فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با مردم اصفهان فرمودند: «مناقب اصفهان یکی دو تا نیست. اصفهان شهر علم است، شهر هنر است، شهر جهاد است، شهر زنده است». اصفهان یکی از مهدهای صدای قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف بوده است. هر زمان صدای قدرتمندی از سوی جمهوری اسلامی بلند بوده، تلاش دشمن ‌برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی نیز بیشتر شده است.‌

وی افزود: ما در حوزه فرهنگی زنجیره‌ای از ارزش در حوزه‌های عملی در اختیار داریم. حلقه اول در این زمینه مبانی و سیاست‌های حوزه فرهنگی و حلقه دیگر نیز حلقه دانش و معرفت حوزه فرهنگی در زمینه دانش تجربه زیسته و تجربه همکاران جهادی در حوزه فرهنگی است. این تجربه و دستاورد بسیار مهم بوده و ما را در مسیر فعالیت‌های فرهنگی یاری می‌کند.

کلانتر ادامه داد: آنچه امروز از تجربه ارائه می‌شود، باید با نیاز امروز و به صورت ‌زمانمند بازسازی شده و به کار گرفته شود. هدف دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی اصرار بر این نیست که از روش‌های گذشته استفاده کنیم. فهم همکاران جهادی که تجربه از روش‌های مواجهه گذشته دارند، می‌تواند در بالا بردن فهم ما از حوزه فرهنگی یاری‌رسان باشد.

مسئله فرهنگی؛ دغدغه روز

مدیرکل دفتر مطالعات ‌فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: وجه مشترک فرهنگ در گذشته و حال این است که مسئله فرهنگی همچنان دغدغه روز است. امیدواریم همکاران جهادی بتوانند ارتباط خوبی با محتوا برقرار کنند و‌ تجربه را بیشتر مورد بررسی و نقد قرار داده و از آن‌ها به خوبی استفاده کنند.

در ادامه این نشست و پس از پخش کلیپی در رابطه با معرفی و فعالیت‌های محمدرضا کازرونی، معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در رابطه با نحوه ورود خود به جهاددانشگاهی بیان کرد: این موضوع به تشکیل جهاددانشگاهی در سال ۵۹ باز می‌گردد، زمانی که انقلاب پیروز و ستاد انقلاب فرهنگی از سوی امام(ره) تشکیل شد، دانشگاه‌ها عملا به اتاق جنگ گروه‌های مارکسیستی تبدیل شده و این مسئله به طور طبیعی منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد. همچنین، در آن دوران کشمکش‌های مرزی ایران نیز آغاز شده بود.

وی ادامه داد: در این مدت تعطیلی دانشگاه‌ها، تصمیماتی برای بازسازی نظام آموزشی کشور آغاز شد، یعنی به محض اینکه دانشگاه‌ها تعطیل شد، ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل و بلافاصله پس از آن نیز جهاددانشگاهی برای اداره ‌تمامی مسائل دانشگاه‌ها تأسیس شد. زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل شد، مدیریتی برای اداره و مدیریت نظام آموزشی جز جهاددانشگاهی وجود نداشت. جهاددانشگاهی با آغاز جنگ در سال ۵۹ تقریبا تنها نهادی بود که ارتباط دانشگاه و جبهه را چه از لحاظ اعزام دانشجویان به جبهه و چه از لحاظ ارتباط متفکران جهاد برای ارائه طرح‌ها در جنگ مدیریت می‌کرد.

کازرونی بیان کرد: جهادگران و معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی باید بدانند که جهاددانشگاهی در آن دوران تشکیلات نسبتا متعدد و متکثری بود و همزمان مسئله جبهه را پشتیبانی می‌کرد. همچنین، مسائل تحقیقاتی اساتید، اسکان مهاجران جنگی در خوابگاه‌های دانشگاه‌ها، ایجاد دفتر هماهنگی دانشگاه جنگ‌ در اهواز به عنوان مرکز فعالیت جنگی، تحقیقاتی، پیگیری تمام طرح‌های پژوهشی اساتید و تولید محدود دستاوردهای آن‌ها در جبهه مانند سیستم‌های رمزی در بیسیم‌های فرماندهان جنگ و ... از جمله برنامه‌هایی بود که از سوی جهاددانشگاهی انجام شد.

تولید اولین پهباد در دفاع مقدس

معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود:‌ اولین هواپیمای پهبادی که در جبهه برای شناسایی دشمن ساخته شد از سوی جهاددانشگاهی تولید شد و یک مادر جهادی ژاپنی به کمک‌ فرزندش اولین دوربین کانون قابل نصب روی هواپیمای کوچک را تولید کرد. ورود بنده به جهاددانشگاهی از سال ۵۹ بود. جهاددانشگاهی آن زمان فقط در زمینه جبهه فعالیت نداشت، بلکه بسیاری از اردوهای جهادی در آن زمان از سوی جهاددانشگاهی راه‌اندازی شد.

وی افزود: مدت یک ‌سال خیلی شیرین از دوران فعالیت خود در جهاد را به همراه برخی همکاران در سیستان و بلوچستان حضور داشتم. مردم بلوچ ارادت فراوانی به انقلاب و امام(ره) داشته و دارند. همه باید بدانند که نسل بلوچ کشور، نسلی است که اگر از اصفهان‌نشین‌ها و تهران‌نشین‌ها فداکارتر نباشند، کمتر نیز نیستند. جهاد این جنبه‌ها را نیز تحت کنترل خود داشت. بعدها اتفاقاتی رخ داد که جهاددانشگاهی باید فعالیت‌های دیگری را نیز انجام می‌داد. با انفجار دفتر حزب جمهوری، صدا و سیما نیازمند افرادی بود که مسائل سیاسی را به خوبی برای مردم تحلیل کنند که جهاد این مسئولیت را بر عهده داشت.

کازرونی تصریح کرد: جهاددانشگاهی برنامه‌های فراگیر و متنوعی تا سال ۶۲ داشت. در این سال که دانشگاه‌ها باز شد، جهاد نقش مدیریتی دانشگاه را به سیستم مدیریت تحویل داد و خود در دو زمینه همکاری در برنامه‌‌های آموزشی دانشگاه و مسائل فرهنگی ورود پیدا کرد. این جریان از سال ۶۲ تا ۶۷ ادامه داشت. در این سال با پایان جنگ و آغاز فعال شدن معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها، رسالت جهاد در حوزه فرهنگی این‌ بود که هر چقدر دانشگاه قوی می‌شد، جهاد نیز در زمینه‌های مختلف مسائل را به دانشگاه انتقال می‌داد.

معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان کرد: در این زمان جهاددانشگاهی به حوزه مشاوره‌های تخصصی وارد و در این حوزه تجربه‌های متخصصان به افراد و دانشگاهیان منتقل شد. جهاد چه در مورد مسائل مشاوره و چه در مورد هنر، رسالت خود را به خوبی در این دوران انجام داد و این جریان از سال ۶۷ تا ۷۲ به همین نحو ادامه داشت.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی جهاد با قدرت تمام روی نیازمندی‌های دانشجویان و تحت مطالعات دقیق وارد شده است. جهاد امروز می‌تواند به خوبی روحیات دانشجویان را تحلیل کرده و ضمن ارتباط با ایشان، دانشجویان را در حوزه‌های آموزشی، فکری، اعتقادی و سیاسی هدایت کند. جهاد از سال ۷۲ عمدتا بر روی مسئله‌شناسی متمرکز شد. احساس می‌کردیم جهاددانشگاهی تنها تاریخ شفاهی مسائل سیاسی، فرهنگی دانشگاه بوده و سیر تحولات فکری، روحی، آموزشی، صنفی، سیاسی، رویکردها و تحولاتی که در مؤلفه‌های هویتی دانشجو در طول تاریخ انقلاب اسلامی رخ داده در جهاد بررسی شده است.

جهاددانشگاهی و تبحر در امور دانشجویی

کازرونی با بیان اینکه جهاددانشگاهی تنها دایرة‌المعارفی است که در آن می‌توان راجع به هر مقطعی مطالعه کرد، گفت: جهاد می‌تواند در مقاطع مختلف تفکرات دانشجو، سبک درس خواندن، هماهنگ شدن‌ دانشجویان ورودی با چالش‌های دانشگاه، مدل اعتراض و برخورد، گفتمان‌های دانشجویی در این ۴۰ سال را با شفافیت بیان کند.

معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان از معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی خواست تا به سخنان مقام معظم رهبری که حدود 20 سال پیش در دیدار از مرکز رویان داشتند، به خوبی گوش فرا دهند و گفت: به خوبی برق نگاه ایشان را به یاد دارم که حاکی از امید فراوان رهبر انقلاب به جهاددانشگاهی و انتظاراتشان از جهادگران بود. مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی به مثابه حضور عینی خود در دانشگاه‌ها نگاه می‌کردند. دیدگاه ایشان بالاترین ‌سطح اعتماد به جهاد است.

وی با بیان اینکه جهاد نهادی است که پشت هر کلامش ۴۰‌ سال تجربه زیستن با دانشجو وجود دارد، گفت: رهبر انقلاب انتظار کار نو و زنده از جهاددانشگاهی دارند. این جهاددانشگاهی بود که در مسابقات سراسری قرآن کریم بحث مفاهیم را وارد مسائل قرآنی‌کرد. جهاد به دنبال این بود که برای مثال ۱۰۰‌ نفر دانشجوی مأنوس با قرآن را در پایان هر سال بیشتر کند و برای این فعالیت برنامه داشت.

کازرونی بیان کرد: اگر این 10 سال کم‌کاری نمی‌کردیم امروز در دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و شریف حرف سبک و خلاف شئونات رد و بدل نمی‌شد. جهادگران باید با تجربه چندین ساله، شیوه ارتباط و تأثیرگذاری بر روی ذهن و تفکر دانشجوی ورودی سال ۱۴۰۱ را در اختیار بگیرند و برای آینده چاره‌ای جز این نداریم. امروز چاره‌ای جز بازگشت روی ریل سال‌های دهه ۷۰ و آرمان‌گرایی‌های اولیه همراه با متدهای فعلی نداریم .

معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: امروز معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها دستشان ‌با جهاد در دست یکدیگر ‌است و باید با همکاری اتفاقی که طی دهه ۹۰‌ رخ نداد را رقم بزنند و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد راهبرد این مراکز مبتنی بر پیشینه تاریخی مطالعه شده نیست و معلوم‌ نیست بتوانند برای سال 1410 برنامه راهبردی پیش‌بینی کنند. پدیده‌ای که امروز در ورودی‌های سال 1401 مشاهده می‌شود، پدیده‌ای نوظهور است که در گذشته دانشگاه وجود نداشت. دانشجویان ورودی سال جدید هنوز وارد دانشگاه نشده، به دنبال برنامه‌های تحقیقاتی و عملیاتی هستند.

آشنایی دانشجویان تازه وارد و اساتید

وی گفت: در دانشگاه اصفهان به این ‌نتیجه رسیدیم که بچه‌های ورودی هر سال را در بدو ورود با مبتکرترین اساتید دانشکده آشنا می‌کنیم تا از دانش ایشان استفاه کنند و استعداد آن‌ها شکوفا شود. رسالت معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی باید این باشد که دست ورودی‌های دانشگاه‌ها را در دست اساتید عالی رتبه دانشکده قرار دهند.

کازرونی در پایان با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی و تأکید بر حرکت با قدرت در این مسیر، بیان کرد: جهاددانشگاهی اولین‌ پهباد جنگ‌ تحمیلی را تولید کرد. اولین سیستم‌های رمز پیشرفته برای ارتباط فرماندهان جنگ، اولین اعزام دانشجویی به جبهه، تولید اولین قایقی که بتواند در مجنون حرکت کند، اجرای پدافند غیر عامل در جبهه‌ها و ... از جمله دستاوردها جهاددانشگاهی بوده است.

انتهای پیام
captcha