بسیاری از رشته‌های دانشگاهی کشور در دنیا سرآمد است
کد خبر: 4102194
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

بسیاری از رشته‌های دانشگاهی کشور در دنیا سرآمد است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و امور دانشجویان گفت: امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در مرز دانش و همتا با بسیاری از کشورها حرکت می‌کنیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم.

هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و امور دانشجویانبه گزارش ایکنا از همدان، هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و امور دانشجویان امروز، چهارم آذرماه در بازدید از پروژه‌های دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه دانشگاه ملایر را در حوزه‌های مختلف سرآمد دانست، اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ملایر حدود دو دهه از عمرش می‌گذرد پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی رشد فزاینده دانشگاه را اتفاق مبارکی برای این مرکز علمی برشمرد و افزود: این دانشگاه متناسب با دانشگاهای هم سن خودش موفقیت‌های بزرگی داشته در حالی که اگر دانشگاهی بخواهد به رشد و بالندگی برسد پرسه زمانی بیشتری را طی خواهد کرد.

داداش پور موفقیت‌ها و رشد دانشگاه ملایر را حاصل تلاش مدیرانی دانست که بی‌وقفه برای این مرکز تلاش کرده‌اند و امروز این تلاش‌ها به ثمر نشسته است و این دانشگاه از نظر جمعیتی کمبودی ندارد بلکه متناسب با رشته‌های تحصیلی دانشجویان خود را دارد.

وی با بیان اینکه اگر نگاهی به دانشگاه‌های دنیا داشته باشیم تقریباً دانشگاه‌هایی با قدمت طولانی داریم، تصریح کرد: این در حالی است که دانشگاه‌های کشور ما از نظر قدمت بالا نیستند و اگر به روند رتبه‌بندی دانشگاهای کشور نگاه کنیم شاهدیم 10 دانشگاه برتر کشور جزو مسن‌ترین دانشگاه‌های کشور هستند و این نشان دهنده این است سن دانشگاه با مطلوبیت آن تناسب دارد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه ملایر از سن خودش بزرگتر نشان می‌دهد و روند خوبی را طی می‌کند در اغلب مراکز دانشگاهی کشور روند دانشجو کمتر است که نشان دهنده کاهش جمعیت است اما دانشگاه ملایر اینگونه نیست و این نشان می‌دهد که دانشگاه توانسته خودش را تثبیت کند.

وی افزود: دانشگاه ملایر دارای امکانات ورزشی خوبی است و در حال حاضر فقط زمین ساحلی چمن مصنوعی انجام نشده است. کمک می‌کنیم در حوزه امکانات ورزشی اعتبار خوبی برای این حوزه در نظر گرفته شود.

داداش پور با بیان اینکه ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است، گفت: روند رشد صنعت در دنیا این را نشان می‌دهد که با تکنولوژی‌ها نیز سه دوره بالندگی، کاهندگی و پایانی دارند، گفت: این در مورد رشته‌های دانشگاهی نیز مصداق دارد.

وی افزود: ما در دنیا رشته‌هایی را تجربه می‌کنیم که اصلاً وجود خارجی ندارد مانند رشته‌های علوم شناختی و این نشان می‌دهد که دنیا هر چه بیشتر به سمت پیچیدگی حرکت می‌کند پاسخ به آن هم نیازمند به رشته‌ها و علمی است که باید پاسخگوی این نیاز باشد.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه در این راستا وزارت علوم نیز باید با نیاز روز جهانی و ملی پیش برود و نیازهای جامعه را برطرف کند، تصریح کرد: نیازها سطح‌بندی شده است و شامل نیازهای جهانی، ملی و محلی بوده که وزارت علوم در این راستا متناسب با رشته‌هایی که نیاز است جلو می‌رود.

وی گفت: برای نمونه در ملایر متناسب با محلی که وجود دارد دانشگاه باید خود را با آن منطبق کند و در این دانشگاه مرکز تحقیقات مبل و منبت و انگور را داریم و در مناطق دیگر کشور نیز با توجه به نوع محیط زیست و نیاز منطقه رشته‌های محلی آن منطقه را ایجاد کرده و یا در آینده ایجاد خواهد شد.

داداش پور یادآور شد: وزارت علوم باید در هر سه سطح، پاسخگوی نیازها باشد و در مرزهای جهانی نیز از مرزهای دانش عقب نماند که خوشبختانه در این زمینه موفق بوده‌ایم، این ربطی به دوره الان ندارد و در روندی که انقلاب اسلامی مولود آن است و رهبر معظم انقلاب به‌عنوان پیش قراول این جنبش نرم افزاری را شروع کردند امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در مرز دانش و همتا با بسیاری از کشورها حرکت می‌کنیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم.

وی همچنین با اشاره به 16 آذرماه به‌عنوان روز دانشجو و نماد استکبارستیزی گفت: در این روز تعدادی از دانشجویان در مقابله با استکبار آمریکا به شهادت رسیدند که با گرامیداشت این روز برنامه‌های خوبی نیز در سطح دانشگاههای کشور برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر علوم جو دانشگاه‌های کشور را جوی آرام دانست و تصریح کرد: مسلماً دانشجو قشری پر انرژی است و طی سال‌های متمادی نیز دانشجویانی داشتیم که با توجه به نیازهای جامعه به برخی امور معترض بوده‌اند، امسال با توجه به شرایطی که جامعه داشت برخی از اعتراضات به اغتشاش تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به پیوند صنعت و دانشگاه گفت: روند ما روند ثابتی نبوده اما خوشبختانه با توجه به اینکه صنایع ما به سمت درون‌زایی بیشتر حرکت می‌کند و در طی زمان از برون‌زایی به سمت درون‌زایی رفته در این زمینه ما موفقیت‌های خوبی داشتیم.

داداش پور گفت: دانشگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر پاسخگوی خوبی در این حوزه بوده و هر چقدر صنعت به سمت دانشگاه روی کرده دانشگاه پاسخ متناسب را داده و این روند در حال طی شدن است و روند قراردادهای صنعت و دانشگاه نیز این را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha