جامعه اسلامی برای حیات خود به قرآن و فهم آن نیاز دارد
کد خبر: 4103404
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

جامعه اسلامی برای حیات خود به قرآن و فهم آن نیاز دارد

رئیس ستاد مردمی تجلیل و تکریم از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: جامعه اسلامی ما برای حیات و استقلال خود به قرآن و فهم آن نیاز دارد.

قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی سردار علی مولوی رئیس ستاد مردمی تجلیل و تکریم از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص اعلام برنامه‌های اجتماع بانوان قرآنی مشهد که امروز 8 آذرماه، در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ای روز پنجشنبه 10 آذرماه، به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) جهت تجلیل از یکی از پیشکسوتان در حوزه بانوان برگزار خواهد شد.  در این خصوص باید گفت، خداوند در سوره بقره می‌فرماید: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ‌؛ این قرآن برای هدایت قلب‌هایی که صاف است، یعنی مؤمنان آمده است و قرآن در آیات متعدد به بیان ویژگی‌های مؤمنان پرداخته است.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی ما برای حیات و استقلال خود به قرآن و فهم آن نیاز دارد، جامعه‌ای که احکام در آن رعایت شود. در صدر اسلام تا به امروز قرآن، محور حرکت مسلمانان بوده است، اما فهم صحیح از قرآن متفاوت بوده است. به این دلیل که در قرآن هم سیمای مؤمنان و هم سیمای مشرکان را قید می‌کند، در حالیکه همین قرآن که در جمهوری اسلامی مورد توجه مؤمنان است، همین قرآن در کشورهای مسلمان دیگر نیزوجود دارد.

مولوی اضافه کرد: اما تفاوتی که وجود دارد، این است که ما با فقه پویایی که در حکومت و در فقه شیعی خود داریم، برداشتی که از قرآن است، باید درست تشخیص داده  شود، میان حق و باطل، میان دوست و دشمن، مؤمن و غیرمؤمن، لذا جامعه ما اگر بخواهد حیات واقعی خود را در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی در هر حوزه‌ای که لازمه حیات بشراست، داشته باشد، بایستی به قرآن پناه ببرد.

رئیس ستاد مردمی تجلیل و تکریم از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: قرآن زینت جامعه اسلامی و ام‌الکتاب است. از شئونات حکومت اسلامی گسترش و نشر فرهنگ قرآنی است، به همین دلیل هم امام راحل(ره) و هم مقام معظم رهبری، به دفعات متعدد بر قرائت قرآن در منزل و همچنین فهم آیات تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: قبل و بعد از انقلاب اسلامی قرآن داشتیم، مساجد قبل انقلاب وجود داشتند، همان طور که در حال حاضر نیز وجود دارند، اما تفاوتی که پیدا کرده، این است که ما تنها نباید شئونات اعتقادی را فرا بگیریم، شئونات حکومتی در قرآن هم دشمن‌شناسی و هم با مشرکان و منافقان مقابله کردن است، جایی که قرآن به صراحت می‌گوید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ؛ خود را با تجهیزات آماده کنید، «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّا؛ در مقابل کفار شدت عمل نشان دهید، همان کفاری که مقابل دین خدا ایستادند، اینها همان کسانی هستند که قرآن پاره کردند، آتش زدند،‌ به مساجد حمله کردند، چادر از سر بانوان کشیدند، عمامه از سر علما برداشتند، اینها اساس دین را قبول ندارند، از مشرکان هستند و با دین و قرآن می‌جنگند، لذا خلق و خوی دشمنان و کفار مبارزه با قرآن است.

مولوی خاطرنشان کرد: لذا یکی از رسالت‌های مهم ما ترویج و تبلیغ معارف قرآنی و تجلیل و تکریم قرآن و قرآنیان است. در کنار تلاش‌های بسیار نهادهای دولتی و غیردولتی، ضلع سومی به نام ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت در خراسان رضوی ایجاد شده است که کمک دستگاه‌های متولی کار است و در طول سال گذشته و سال گذشته، برنامه‌های متعددی داشتیم، مانند تجلیل از مجتبی سادات فاطمی از پیشکسوتان قرآنی که بیش از 25 استاد و دانش آموخته نام‌آور در سطح بین‌الملل را تربیت کرده است.

رئیس ستاد مردمی تجلیل و تکریم از پیشکسوتان قرآن و عترت گفت: خراسان رضوی دارای استعداد بالایی در حوزه معارف اسلامی است و در تمام این موارد، بانوان قرآنی ما از جمله چهره‌های ماندگار قرآنی هستند که توجه توام با ترویج و تبلیغ کمتر صورت گرفته است.

در ادامه فاطمه علمداری، مسئول امور بانوان ستاد مردمی تجلیل و تکریم پیشکسوتان قرآنی، بیان کرد: در برنامه اجتماع بانوان قرآنی مشهد، حضار برنامه، فعالان قرآن به صورت حقوقی و حقیقی خواهند بود، بانوانی که در عرصه فرهنگ اسلامی-انقلابی حضور فعالانه دارند، از مدعوین این برنامه هستند. از 10 بانوی حافظ قرآن از سازمان‌های مختلف مانند جامعه پرستاری، حوزه‌علمیه، بسیج، همسر شهید، دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و مؤسساتی که هم‌پیمانان معنوی و همراهان این برنامه بوده‌اند، نیز تجلیل به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: از فعالان شاخص نیز تجلیل خواهیم داشت، اما تجلیل اصلی این برنامه از سرکارخانم زهرا افخمی ریحانی خواهد بود. ایشان متولد سال 1354، دارای لیسانس الهیات و معارف اسلامی، حافظ کل قرآن، داور و قاری بین‌المللی هستند و فعالیت‌های بسیار موثری از سال ۷۴ تاکنون در عرصه نشر معارف قرآنی داشته‌اند.

مسئول امور بانوان ستاد مردمی تجلیل و تکریم پیشکسوتان قرآنی با بیان اینکه این برنامه از ساعت 14 تا 16 در تالار شهر شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: چون برنامه مصادف با میلاد حضرت زینب (س) است، بانوان شاخص جامعه پرستاری نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

علمداری اظهار کرد: سخنران ویژه این برنامه، خانم انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور خواهد بود. کارگاه جانبی نیز در ابتدای برنامه خواهیم داشت که ساعت 11:30 تا ۱۴ برگزار می‌شود، این برنامه، یکی از فعالیت‌هایی است که این ستاد و مؤسسات مردمی هم پیمان در حال برگزار کردن آن هستند.

مسئول امور بانوان ستاد مردمی تجلیل و تکریم پیشکسوتان قرآنی  خاطرنشان کرد: در مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر، دوره‌هایی تحت عنوان «یاوران معروف فاطمی» برای قشر نوجوان 12 تا 20 ساله که نیازمند به مهارت‌های 10گانه‌ حضور در زندگی فردی هستند، در حال برگزاری است. بدیهی است این برنامه‌ها پیوست قرآنی نیز دارند وهدف این است علاوه بر آموزش معارف، بتوانند افراد موثر کنشگر اجتماعی باشند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های امروز ما در جامعه بحث امر به معروف است، ارزشی که اگر در حکومت اسلامی کمرنگ شمرده شود، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود. دشمنان ما روی این موضوع بسیار کار کرده‌اند. یکی از اشکالاتی که ما بر خود وارد می‌کنیم، این است که مهارت‌آموزی برای این فریضه الهی رخ نداده است و همچنان که تمام فرایض الهی دارای چارچوب‌ها، مهارت‌ها و روش‌هاست.

علمداری ابراز کرد: اگر در این فریضه بسیار مهم این اتفاق رخ دهد و پیوست مهارتی به آن اضافه شود، ما شاهد رشد و اثربخشی آن در جامعه هستیم، چرا که گاها اتفاقاتی افتاده است که اثر معکوس در جامعه گذاشته است و آن هم در شیوه اجرا بوده است. قصد داریم در این دوره‌ها افراد برای اینکه مهارت عمیق پیدا کنند، بتوانند این فریضه را در جامعه به شیوه علمی، منطقی، بر پایه عقلانیت نشر دهند، آموزش ببینند.

انتهای پیام
captcha