نقش قرارگاهی رسانه ملی در معرفی قاریان
کد خبر: 4103718
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
قائم مقام معاون سیما بیان کرد:

نقش قرارگاهی رسانه ملی در معرفی قاریان

قائم مقام معاون سیما با اشاره به تربیت قاریان نوجوان در خانواده، مدرسه و جلسات قرآن، گفت: در این موضوع، تلویزیون نقش قرارگاهی خود را با همکاری مؤسسات و کانون‌ها ایفا کرده است تا این قاریان هنر خود را عرضه کنند.

تأکید بر نقش قرارگاهی رسانه ملی در معرفی قاریان / معرفی برگزیدگان اسرا

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا، چهارشنبه شب نهم آذرماه به صورت زنده در قالب یک برنامه تلویزیونی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

آماری از فصل یازدهم اسرا

در ابتدای این برنامه وحید مرتضوی، مجری و تهیه کننده مسابقه تلویزیونی اسرا به ارائه برخی آمار و ارقام در مورد فصل یازدهم این مسابقه قرآنی پرداخت و گفت: از آذرماه سال قبل فصل یازدهم را آغاز کردیم. در ابتدا حدود هزار فایل تلاوت دریافت و از سوی کارشناسان بررسی شد، از بین این تلاوت‌ها حدود 300 تلاوت گلچین شد و از بین آنها هم حدود 150 فایل به مرحله تلویزیونی راه پیدا کرد.

وی افزود: ضبط مرحله مقدماتی فصل یازدهم از بهمن ماه سال قبل شروع شد و اسفندماه نیز ضبط مرحله نهایی را کلید زدیم. در حال حاضر هم تلاش خواهیم کرد در این برنامه 90 دقیقه‌ای نفرات برتر را معرفی کنیم.

در ادامه مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشور و یکی از داوران فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا در استودیو حضور یافت و به بیان خاطراتی از مراحل ضبط برنامه و داوری تلاوت‌ها پرداخت.

وی با اشاره به سردی بسیار زیاد هوا و بارش نزولات جوی در زمان ضبط برنامه، گفت: بارش برف باعث شد تا یکی از شرکت‌کنندگان استان اردبیل موفق به حضور در برنامه نشود، این شرکت کننده به حدی از تلاوت خوبی بهره‌مند بود که مطمئن هستم در صورت حضور می‌توانست موفق به کسب رتبه شود.

در ادامه این برنامه بخشی از تلاوت شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی فصل یازدهم اسرا پخش شد و پس از آن ابوالفضل نبی‌لو، امیررضا مهرداد و محمدرضا هزاره، نفرات برتر رشته تلاوت تقلیدی به سبک استاد منشاوی با حضور در جایگاه به تلاوت فرازی از قرآن کریم پرداختند. در ادامه این برنامه، بخش‌هایی از پشت صحنه ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان در این مسابقه تلویزیونی پخش شد.

همچنین حامد ولیزاده، قاری بین‌المللی کشور و یکی دیگر از داوران فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا که در عرصه پزشکی و پرستاری فعالیت دارد، به بیان نکاتی در مورد فعالیت کاری خود پرداخت و گفت: فارغ از تمام افتخاراتی که در عرصه قرآن کریم کسب کرده‌ام، یکی از مهم‌ترین افتخارات من 30 احیاء موفق است و هر موقع به این موضوع فکر می‌کنم، انرژی مضاعفی می‌گیرم.

وی افزود: یکی از افرادی که 10 سال قبل احیاء کردم، یک نوزاد بود، پدر این نوزاد بعدها مشخصات من را پیدا کرده بود و وقتی متوجه شده بود در عرصه قرآن فعالیت می‌کنم، فرزند خود را به جلسه من آورد، جالب است بدانید که آن نوزادی که احیاء شد، الان حافظ نیمی از قرآن کریم است.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه نفرات راه یافته به مرحله نهایی رشته قرائت تقلیدی به سبک استاد مصطفی اسماعیل معرفی و بخش‌هایی از تلاوت آن‌ها در مرحله نهایی پخش شد و پس از آن امیرحسین باقری، محمدامین کهن و علیرضا حاجی‌زاده، سه نفر برتر این رشته با حضور در استودیو به تلاوت فرازهایی از قرآن کریم پرداختند.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا، محمدجواد توکلی، محمدرضا بیک‌محمدی و محمدحسین اقبالی، سه نفر برتر رشته قرائت تقلیدی به سبک استاد عبدالباسط نیز در استودیو حضور یافته و هر کدام به تلاوت فرازی از کلام وحی پرداختند.

سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشور و یکی دیگر از داوران فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا یکی دیگر از مهمانان مراسم اختتامیه این مسابقه تلویزوینی بود که به صورت تلفنی به بیان نکاتی در مورد این مسابقه پرداخت.

حسینی با بیان اینکه خوشحالیم که قاریان خوش صدا و خوش ذوقی در این سن و سال در کشورمان حضور دارند، گفت: اکثر شرکت‌کنندگان در فصل یازدهم اسرا صداهای فاخری داشتند و همه جزء نخبه‌های قرآنی کشور هستند.

توصیه مقام معظم رهبری به قاری بین‌المللی 

این قاری بین‌المللی کشور در ادامه به نقل خاطره‌ای از اولین تلاوت خود در محضر مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: در دیداری که خدمت حضرت آقا بودم، بعد از تلاوت ایشان فرمودند سعی کنید در این مسیر استقامت داشته باشید، اگر استقامت و تمرین ویژه انجام دهید، آینده شما روشن خواهد بود، اینجا لازم می‌دانم همین توصیه رهبر معظم انقلاب را به شرکت کنندگان در مسابقه اسرا داشته باشم.

داور فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا تصریح کرد: بحثی که در تلاوت مهم است، سیما و چهره قاری است؛ این امر، روی مستمع تأثیرگذار است. خوشبختانه اغلب شرکت‌کنندگان در این فصل از برنامه اسرا فاکتور چهره قرآنی را داشتند، لذا اگر استقامت داشته باشند و از محضر اساتید استفاده کنند، آینده روشنی را از آن‌ها شاهد خواهیم بود.

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که میزبان فصل یازدهم مسابقه اسرا بود نیز در استودیو 12 تولید سیما حضور یافت و به بیان نکاتی پرداخت.

وی در ابتدا به میزبانی استان قزوین از دوره هشتم برنامه اسرا اشاره و اظهار کرد: امسال نیز توفیق شد تا میزبان دوستان قرآنی باشیم. میزبانی دوره هشتم تجربه خوبی برای ما و برنامه‌سازان شبکه قرآن بود و همین هم باعث شد تا میزبانی دوره یازدهم را به صورت کامل انجام دهیم.

میزبانی قزوین از بخش نغماتی مسابقات کشوری 

مجیدی تصریح کرد: این مسابقات در حسینیه امینی‌ها که بسیار با معنویت و قدیمی است برگزار شد. در این میزبانی از حمایت‌های نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه قزوین و استاندار محترم استان بسیار بهره‌مند شدیم. این میزبانی تجربیات خوبی در حوزه مباحث قرآنی در شهر قزوین رقم زد و به نظر می‌آید انگیزه بهتری برای نوجوانانی که مایل هستند در عرصه قرآن قدم بگذارند شکل گرفت. ضمن اینکه عطر و بوی قرآنی نیز در جامعه از خود بر جای گذاشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین بیان کرد: میزبانی مسابقات اسرا باعث شد تا انگیزه لازم برای میزبانی مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در بخش نغماتی را به دست بیاوریم و از هفته آینده میزبان این رویداد کشوری باشیم. این میزبانی هم به برکت برنامه اسرا بود.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم کلیپ دیگری از مراحل ضبط برنامه اسرا پخش شد و پس از آن سیدسلیم غفوری، قائم مقام معاون سیما در استودیو پخش این مراسم حضور یافت و به بیان برخی نکات پرداخت.

نقش قرارگاهی رسانه 

وی با اشاره به اینکه مسابقه اسرا قدیمی‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون است، گفت: مایه افتخار و مباهات است که تعداد زیادی نوجوان علاقه‌مند به قرآن کریم در کشور حضور دارند. برای شبکه قرآن و رسانه ملی هم افتخار است که بستری را به وجود آورده است تا این افراد تلاوت کند و از این طریق به جامعه معرفی شوند. این قاریان نوجوان، سرمایه‌های کشور در عرصه قرآنی هستند و ان‌شاءلله به تدریج مراحل رشد را طی خواهند کرد.

غفوری افزود: اصل قضیه تربیت این نوجوانان در خارج از فضای تلویزیون و در خانواده، مدرسه و جلسات شکل گرفته و در این موضوع تلویزیون، نقش قرارگاهی خود را با همکاری مؤسسات و کانون‌ها ایفا کرده است تا این قاریان هنر خود را عرضه کنند.

توجه به گسترش سبک زندگی قرآنی 

قائم مقام معاون سیما رسانه ملی با اشاره به اینکه علاوه بر برنامه استعدادیابی اسرا، برنامه‌های قرآنی دیگری از صدا و سیما پخش می‌شود، بیان کرد: در دوره جدید در کنار پرداخت به قرآن، بحث سبک زندگی قرآنی در شبکه قرآن و معارف سیما بسیار جدی خواهد بود. همچنان که در همین ایام برنامه‌های جدیدی همچون قرارگاه و عصر نادر با هدف جاری کردن سبک زندگی قرآن در خانواده‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی در پایان با اشاره به حمایت‌های رسانه ملی از برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: حمایت از فعالیت‌های قرآنی جدا از وظیفه سازمانی، وظیفه دینی و شرعی همه ما هست.

در بخش پایانی این مراسم نفرات اول تا سوم رشته‌های سه گانه فصل یازدهم مسابقه تلویزیونی اسرا معرفی و تجلیل شدند که به شرح زیر است:

رشته تلاوت تقلیدی به سبک استاد مصطفی اسماعیل

علیرضا حاجی‌زاده نفر اول
امیرحسین باقری نفر دوم
محمدامین کهن نفر سوم

رشته تلاوت تقلیدی به سبک استاد منشاوی

ابوالفضل نبی‌لو نفر اول
محمدرضا هزاره نفر دوم
امیررضا مهرداد نفر سوم

رشته تلاوت تقلیدی به سبک استاد عبدالباسط

محمدجواد توکلی نفر اول
محمدحسین اقبالی نفر دوم
محمدرضا بیک‌محمدی نفر سوم

یادآور می‌شود، در این بخش از مدیرکل و رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha