گذار از وضعیت موجود مستلزم بهره‌مندی از عقلانیت اصیل انقلابی است + صوت
کد خبر: 4104473
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
مهدی عرب‌صادق:

گذار از وضعیت موجود مستلزم بهره‌مندی از عقلانیت اصیل انقلابی است + صوت

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و احزاب برای پر کردن خلأهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی از سوی دولتمردان گفت: این رویکرد مستلزم برخورداری از یک عقلانیت اصیل انقلابی است تا همه کسانی که امتحان خود را در برهه‌های مختلف انقلاب پس داده‌اند بتوانند نقش‌آفرینی کنند.

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره گام اول در انجام اقدامات اصلاحی در کشور پس از پایان نسبی ناآرامی‌ها و برخی تحلیل‌ها مبنی بر ریشه‌های اقتصادی این اتفاقات گفت: اغتشاشات اخیر ارتباطی به مسائل و مشکلات اقتصادی نداشت هرچند اقتصاد مسئله اول کشور است. در واقع ریشه اتفاقات اخیر را باید در خلأ ایجاد شده در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی جست‌وجو کرد که برخی با بهره‌برداری از این خلأ بر موج اعتراضات سوار شده و آن را به اغتشاش و پس از آن به سمت تجزیه و براندازی و اقدامات خشونت‌طلبانه منحرف کنند و لذا مهمترین اقدام اصلاحی پرکردن این شکاف‌ها و خلأهاست و از جمله گروه‌هایی که می‌توانند این اقدام را انجام دهند دانشگاه‌ها، احزاب و گروه‌های مرجع اجتماعی هستند.

وی افزود: در وضعیت فعلی دانشگاه‌ها از کارکرد اساسی خود فاصله گرفته‌اند و وزارت علوم هم دانشگاه‌ها را به شکل مدارس اداره می‌کند. از طرف دیگر احزاب نیز از جامعه بسیار دور شده‌اند و این باعث نگاه منفی جامعه به مسئله تحزب شده است، زیرا مردم می‌بینند احزاب هیچ مشکلی را از جامعه حل نکرده‌اند به ویژه اینکه برخی احزاب به شکل صوری و کاغذی تشکیل شده‌اند که حتی نمی‌توانند مجمع عمومی خود را برای تمدید مجوزشان برگزار کرده یا با استفاده از نیروهای عاریتی برگزار می‌کنند و لازم است کمیسیون ماده 10 احزاب این وضعیت را ساماندهی کند.


بیشتر بخوانید:


عرب‌صادق بیان کرد: اصلا معنا ندارد که نزدیک به 130 حزب رسمی در کشور داشته باشیم در حالی که اغلب آنها هیچ کارکرد و خروجی خاصی در جامعه و عرصه سیاسی ندارند. از این منظر ساماندهی وضعیت احزاب می‌تواند به تقویت احزاب واقعی و حرکت آنها در مسیر رسالت یک حزب بینجامد.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اظهار کرد: لذا احزاب و دانشگاه‌ها باید این خلأها را پر کنند و تا زمانی که این خلأها وجود داشته باشد دشمن در این شکاف‌ها و خلأها نفوذ کرده و کادرسازی می‌کند.

وی با اشاره به عدم همراهی مردم با اغتشاشات به رغم داشتن مشکلات اقتصادی گفت: از این منظر هم نباید ریشه اغتشاشات را به مسائل اقتصادی ارتباط داد اما آنچه مهم و اساسی است حل مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی است و این نیازمند یک طراحی و برنامه‌ریزی  و اولویت‌بندی دقیق است.

رابطه نامطلوب دولت با احزاب

عرب‌صادق درباره نقش احساس بی‌نیازی مسئولان و دولت‌ها به احزاب و دانشگاه‌ها و تأثیر آن در ایجاد خلأهای ذکرشده گفت: به اعتقاد من در درجه اول خود احزاب یک کارکرد مؤثر از خود نشان نداده‌اند که برای حاکمیت ایجاد جذابیت کند اما در خصوص دولت‌ها مسئله متفاوت است. اغلب رؤسای دولت‌ها مدعی عدم وابستگی به گروه‌ها و جناح‌ها هستند در حالی که با پشتوانه‌های حزبی و سیاسی توانستند به قدرت برسند و به رغم ادعای مستقل بودن و حزبی نبودن، در انتصابات و عملکردها کاملا گروهی عمل می‌کنند اما اینها گروه‌هایی هستند که هیچ نظام فکری و پشتوانه برنامه‌ای ندارد و بیشتر گعده‌ای هستند و شبکه منسجمی ندارند که در تک تک تخصص‌ها و مسائل مورد نیاز کشور بتوانند ایفای نقش کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این وضعیت به جایی رسیده که ناکارآمدی برخی از آنها به اثبات رسیده اما به دلیل دایره محدود افراد امکان جایگزینی برای این افراد ناکارآمد نیز وجود ندارد. به اعتقاد من امروز دولت به طور جدی باید کابینه خود را ترمیم کرده و در این مسیر برای بهبود عملکردش از نظرات احزاب استفاده کند در حالی که در عمل دولت یک حالت تقابلی نسبت به احزاب دارد.

نیاز کشور به عقلانیت اصیل انقلابی

عرب‌صادق یادآور شد: اگر به این مسئله باور داشته باشیم که صندلی‌ها، مسئولیت‌ها و سمت‌ها ملک شخصی ما نیست، در آن صورت تنها از یک دایره محدود افراد استفاده نکرده و سعی می‌کنیم از همه آرا، گرایش‌ها و سلایق بهره ببریم؛ با این نگاه از همه کسانی که معتقد به نظام، رهبری و دلسوز ایران هستند استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این وضعیت دیگر ملاک انتخاب و گزینش افراد، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست که این رویکرد مستلزم برخورداری از یک عقلانیت اصیل انقلابی است تا همه کسانی که امتحان خود را در برهه‌های مختلف انقلاب پس داده‌اند بتوانند نقش‌آفرینی کنند زیرا نتیجه جستجوی دشمن از بین دوستان همین ناامید شدن تدریجی مردم از عملکردهاست.

الزامات ساخت «ایران قوی»

عرب‌صادق درباره رابطه ساخت «ایران قوی» با جلب مشارکت همه ایرانیان دوستدار کشور از سلایق و گرایش‌های مختلف و اتخاذ رویکرد جذب حداکثری گفت: تا زمانی که نظرات شخصی ملاک تصمیم‌گیری‌ها باشد نتیجه آن وضعیتی است که می‌بینیم. الان حتی برخی احزاب قدیمی و ریشه‌‌دار نیز که روابط عمیقی با مجموعه افراد در حاکمیت دارند، با دولت ارتباط ندارند چون در دایره دوستان تعریف نمی‌شوند. لذا وقتی برخی احزاب دچار این وضعیت باشند بخش‌هایی از مردم عادی بیشتر و عمیق‌تر احساس قطعی ارتباط و زمین ماندن مطالبات و خواسته‌های خود را می‌کنند.

کد

معاون سیاسی حزب مؤتلفه تصریح کرد: نباید اجازه داد این حالت دلخوری و سرخوردگی در بخشی از مردم به ناامیدی کامل بینجامد که البته بعضا برخی از مردم به این حالت ناامیدی رسیده‌اند و دولت سیزدهم براساس شعارهای خود وظیفه دارد این امید و اعتماد را به جامعه برگرداند و جو امید را در جامعه حاکم کند.

اقدامات دولت برای احیای امید 

عرب‌صادق درباره راهکارهای دولت برای تغییر فضای دلخوری حاکم بر جامعه گفت: دولت در وهله اول باید از طریق حلقه‌های واصل و واسط مانند احزاب، دانشگاه‌ها و نخبگان سیاسی و اجتماعی، مشکلات، مسائل و مطالبات متکثر و متنوع مردم را شناسایی کند و پس از آن تولید مسئله کرده و در مرحله بعد روش حل مسائل را انتخاب کند و در نهایت به مردم گزارش دهد تا مردم اقناع شوند و اگر این مسیر طی نشود مشکلات به معضل و پس از آن به چالش و بحران تبدیل می‌شوند و در بزنگاه‌های حساس انقلاب باعث ریزش و یأس سرمایه اجتماعی می‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد:‌ موفقیت در عبور از این وضعیت به شرطی است که دولت‌ها نگاه خودمحورانه نداشته باشند و فکر نکنند صاحب و مالک هستند بلکه باید بدانند که مسئول هستند و تنها وظیفه آنها خدمتگزاری به مردم است. ‌

انتهای پیام
captcha