هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» آغاز شد
کد خبر: 4105154
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
همزمان با روز دانشجو؛

هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» آغاز شد

هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» و «اولین دوره جشنواره فرهنگی و هنری نهال» همزمان با روز دانشجو ازسوی مرکز گردشگری علمی، فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»به گزارش ایکنا، رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران ضمن تبریک روز دانشجو از آغاز هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» ازسوی مرکز گردشگری علمی، فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و شعب آن در سراسر کشور خبر داد.

فریدزاده طرح ملی «ايران، مرز پرگهر» را یکی از مهمترین طرح‌های شاخص جهاددانشگاهی دانست و گفت: این طرح از سال 1384 تاکنون در 17 سال متوالی ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور برگزار شده است که هدف از آن، آشناسازی دانشگاهیان با پروژه‌های صنعتی و فناورانه سراسر کشور و نیز آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی در راستای افزايش خودآگاهی، خودباوری ملی است.

وی ادامه داد: این طرح نظر به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ارتباط بین صنعت و دانشگاه و گشت‌وگذار و بازدید علمی دانشجویان از دستاوردهای ایران اسلامی، از طرح‌های فرهنگی برجسته‌ای است که مورد‌استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره نیز 29 واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: اردوهای هجدهمین دوره طرح با رویکردهای جدید و متفاوت از ادوار گذشته و تنوع‌بخشی در اردوها، همراه است که علاوه بر بازدیدهای مرسوم طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» از اماکن و مجموعه‌های علمی، صنعتی و فناورانه و مواریث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و طبیعی کشور، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان شاخص(آچار)، کسب‌و‌کارهای نوآورانه و دیجیتالی(فوت‌و‌فن)، کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل خانگی موفق و شاخص(نهال)، مراکز کارآفرینی موفق(باکارآفرینان) صورت خواهد گرفت که تا پایان خرداد 1402 ادامه خواهد داشت.

فریدزاده در ادامه با اشاره به بهره‌مندی حداکثری نخبگان دانشگاهی از طرح مذکور گفت: دانشجويان دانشگاه‌های سراسر كشور جامعه هدف برای بهره‌مندی از اين طرح هستند و نظر به اهمیت موضوع اشتغال و تولید دانش‌بنیان در دانشگاه‌های بزرگ و مادر و دانشگاه‌های نسل سوم که کارآفرینی را مدنظر برنامه‌های اصلی خود دارند، بیش از 60 درصد اردوها به دانشجویان دانشگاه‌های مادر و ملی اختصاص خواهد یافت و همچنین، اعضای بنیاد ملی نخبگان نیز جامعه هدف هستند.

وی همچنین از برگزاری «اولین جشنواره فرهنگی و هنری نهال» در جهت غنای بیشتر طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» خبر داد و افزود: هدف اصلی این جشنواره که ذیل طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» تعریف شده است، این است تا شرکت‌کنندگان در طرح ضمن شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری که برای آن‌ها تعیین شده است، بتوانند حس خود را از آن‌چه دیده و شنیده‌اند، در قالب گزارش علمی، شعر و داستان، پادکست، ارائه ایده‌های برتر برای بازدید از صنایع و میراث تاریخی – تمدنی کشور بازگو کنند و در نهایت از آثار برگزیده در اختتامیه طرح تقدیر خواهد شد.

وی جریان‌سازی فرهنگی به‌منظور تقویت اقتدار ملی و هویت ایرانی اسلامی، فرهنگ‌سازی در جهت حمایت از صنعت و تولیدات ایرانی و اشتغال‌افزایی برای سرمایه‌های انسانی کشور و کمک به تولید و نشر محتوای بصری و شنیداری فاخر و جذاب و داده‌های متقن با موضوع میراث تاریخی تمدنی ایران را نیز از دیگر اهداف جشنواره برشمرد.

فریدزاده در پایان تصریح کرد: دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در اردوها و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به واحدهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha