اعتراض در چارچوب قانون حق دینی مردم است
کد خبر: 4105658
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

اعتراض در چارچوب قانون حق دینی مردم است

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون حق دینی مردم است، گفت: در مباحث دینی اعتراض تعریف و شناخته شده است اما خرابکاری و ایجاد ناامنی اعتراض محسوب نمی‌شود.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز باید به آن توجه داشته باشیم، کلمه‌ای است که در ادبیات سیاسی از آن تحت عنوان «اعتراض» استفاده می‌شود و می‌گویند آیا مردم حق اعتراض دارند یا خیر؟ اگر قرار است اعتراض کنند چه باید بکنند؟

وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون حق دینی مردم است، ادامه داد: اگر بخواهیم به این کلمه از منظر دینی و قرآنی نگاه کنیم، اعتراض حقی است که خدا بر گردن ما گذاشته و از ما انتظار اعتراض دارد، در مباحث دینی اعتراض تعریف شده و شناخته شده است، در مباحث دینی اعتراض تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» آمده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر یک جا دیدید به یک معروف عمل نمی‌شود، اینجا باید اعتراض کرد و گفت عدالت رعایت نشده است، حق نماز به جای آورده نشده است، به قرآن اهانت شده و آن طور که باید حقش ادا نشده است، یعنی امر به رعایت حق قرآن، مسجد، عدالت، کرامت و احترام انسان‌ها و امنیت کنید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امنیت را به مخاطره انداخته‌اند، اینجا باید امر به معروف کنید و با بیان، کلام و روشنگری از امنیت حمایت کنید، این یک نوع اعتراض و امر به معروف است.

خرابکاری و ایجاد ناامنی «اعتراض» نیست

وی با بیان اینکه خرابکاری و ایجاد ناامنی اعتراض محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نهی از منکر نیز اعتراض است، هر کجا بدی دیدید جلوی آن را بگیرید و دیگران را از آن نهی کنید، نگذارید بدی اتفاق بیفتد، این اعتراض است، این انتظاری است که خدا از ما دارد اما اکنون متأسفانه برخی ها اعتراض را وارونه تعریف کرده و تصور می‌کنند نام هر جنجال و برهم زدن امنیت جامعه را می‌توان اعتراض گذاشت در حالی که این گونه نیست.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: حالا ما باید ببینیم اعتراض ما از جنس کدام اعتراض است، ما در کدام صف و کدام جبهه قرار داریم؟ خداوند در قرآن کریم در رابطه با منافقین می‌فرماید این‌ها معترض هستند، البته دل‌های این‌ها یکی نیست، این‌ها حتی همدیگر را هم تحمل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: منافقین می‌خواهند منکرات در جامعه باشد، امر به منکر می‌کنند و از خوبی ها نهی می‌کنند، آنها خدا را فراموش کرده‌اند، خدا نیز آن‌ها را به فراموشی سپرد، منافقین فاسق هستند، خدا آتش دوزخ را به منافقین وعده و عاقبت آن ها این است.

این مسئول تصریح کرد: منافقین اعتراض دارند که چرا نماز جمعه برگزار می‌شود، چرا مساجد مورد استقبال مردم است؟ پس ما باید بیشتر به مساجد روی بیاوریم تا منافقین بیشتر ناراحت شوند. خدا راجع به یهودیان فرمود از غصب بمیرید، باید کاری کنیم منافقین و یهودیان از غضب و ناراحتی بمیرند، آن‌ها از صفوف نماز جمعه عصبانی می‌شوند، از صفوف نمازهای جماعت و بازارگرمی مساجد ناراحت می‌شوند، چون این موارد بهترین معروف‌های روزگار هستند.  

وی خاطرنشان کرد: منافقین اگر روزی و معیشت مردم رو به راه باشد عصبانی می‌شوند، هر کاری می‌کنند که دولت نتواند نان مردم را به دستشان برساند، حواسمان به این ها باشد، دولت زحمت می‌کشد، ولی آنها می‌خواهند جلوی راه دولت مانع ایجاد کنند.

رفع مشکل معیشتی با همراهی دولت و ملت

امام جمعه قزوین با بیان اینکه همراهی دولت و ملت موجب رفع مشکلات معیشتی می‌شود، ادامه داد: بنابراین دولت و ملت باید دست در دست هم کاری کنند که مشکل معیشت جامعه حل شود و سایه شوم گرانی از سر مردم برداشته شود، فساد اداری اگر جایی هست باید با آن برخورد شود و الحمدالله در استان ما برخورد با مفسدان دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین هر کجا اگر مشکلی هست باید این مشکل برطرف شود اما شیطان می‌خواهد که این مشکلات به قوت خود باقی باشند و اختلافات وجود داشته باشد، شیطان می‌خواهد به جای اینکه مردم و دولت دست در دست هم دهند و مشکلات را حل کنند دائم به همدیگر ایراد بگیرند، این‌ها خواست دشمن است.  

آیت الله عابدینی افزود: قرآن راجع به منافقین می‌فرماید منافقین معترض هستند، معترض به خوبی‌ها هستند و مقابل خوبی‌ها ایستاده‌اند اما راجع به مؤمنین فرمود این‌ها نسبت به یکدیگر حمایت کننده هستند و آبروی یکدیگر را حفظ می‌کنند، درد و غم همدیگر را تسکین می‌بخشند و هوای همدیگر را دارند.

وی بیان کرد: اعتراض مؤمنین این است که هر کجا معروفی نیست امر می‌کنند که آن معروف دیده شود، این‌ها نسبت به منکرات معترض هستند، نماز را اقامه می‌کنند، زکات را می‌پردازند، خدا و رسول خدا را اطاعت می‌کنند، خدا رحمت خود را بر سر این‌ها سایه افکن می‌کند و تحت رحمت خدا قرار می‌گیرند و وعده بهشت برین به این‌ها داده شده است.

خطیب نماز جمعه قزوین در پایان گفت: خداوند فرمود مؤمنین همراه پیغمبر باشید، پیغمبر هم مأمور شد تا در مقابل کفار، منافقین و مشرکان بجنگد و آن‌ها را سر جای خودشان بنشاند، همان وضعیتی که امروزه در تقابل بین اسلام و کفر شاهد هستیم.

انتهای پیام
captcha