از کشف استعدادها تا تربیت نخبگان در مسابقات قرآن خطوط لوله
کد خبر: 4109427
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
ایکنا گزارش می‌دهد

از کشف استعدادها تا تربیت نخبگان در مسابقات قرآن خطوط لوله

بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، جمعه، دوم دی‌ماه با رقابت 200 نفر در 7 گروه سنی برگزار شد. در همین رابطه داوران و شرکت‌کنندگان به ارزیابی خود از این رویداد قرآنی پرداختند که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مسابقات قرآن خطوط لوله

بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، جمعه، دوم دی‌ماه با رقابت 200 نفر در 7 گروه سنی و با داوری آقایان مجید جدیدی، مجید جیریایی، حمید احمدی و خانم‌ها اعظم تشیعی‌فرد، عائده محبی، فهیمه جفرسته، هانیه بقایی و محدثه مؤمنی برگزار شد. ایکنای استان مرکزی، از روند برگزاری این مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

علی‌اکبر فضلی‌خانی، مدیر منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت مرکزی، در جریان بازدید از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: این دوره از مسابقات در 7 گروه سنی از خردسال تا بزرگسال در رشته‌های مختلف برگزار و مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفت. اطلاع‌رسانی به‌هنگام و به‌موقع روابط عمومی باعث شد که ثبت‌نام‌ها دقیق و در اسرع وقت صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به فعالیت بسیار خوب دارالقرآن شرکت خطوط لوله منطقه مرکزی، ادامه داد: این مرکز با مسئولیت محمدکاظم ربیعی اداره می‌شود و آموزش‌ها در رشته‌های مختلف برای تمام گروه‌های سنی با حضور مربیان خوب و شناخته شده‌ای همچون تشیعی‌فرد، کریمی، جفرسته و سایر مربیان تعریف شده است. حتی فعالیت‌های این مرکز در دوران کرونا تعطیل نشد و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه داشت. 

فضلی‌خانی افزود: اگر تمام ادارات و دستگاه‌ها فارغ از تکلیف و رسالت اصلی خود در حوزه قرآن وارد شوند، قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در سطح استان هستیم و گمان نمی‌کنم فعالیت دستگاه‌های غیرمرتبط با حوزه قرآن، گسترده‌تر از مجموعه شرکت خطوط لوله منطقه مرکزی باشد.

وی ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی این شرکت را متذکر شد و افزود: انجام فعالیت‌ها در این حوزه در کنار سایر اقدامات با قوت و جدیت انجام می‌شود و تا زمانی که در بخش مدیریت فعال هستم از این اقدامات پشتیبانی خواهم کرد. اعتقادم براین است که هرچه اتفاقات قرآنی پررنگ‌تر پیش رود، آسیب‌ها کمتر خواهد شد.

فضلی‌خانی به مسابقات کارگری و حضور زهرا تلخابی در این مسابقات نیز اشاره کرد و افزود: تا آن روز این حافظ قرآن را ندیده بودم و حافظ شدن او مانند معجزه است؛ چراکه با وجود داشتن چند معلولیت حفظ قرآن کاری بس دشوار است و باید به خانواده این حافظ آفرین گفت و آنان را مورد تشویق قرار داد. ساخت مستند زندگی ایشان در دستور کار قرار داد و امید است این هدف به زودی محقق شود.

دارالقرآن شرکت خطوط لوله فرصت آموزش را فراهم کرده است

فهیمه جفرسته، داور حسن حفظ مسابقات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، سطح شرکت‌کنندگان را خوب ارزیابی کرد و افزود: دارالقرآن این شرکت باعث شد تا متسابقان از سطح بسیار بهتری نسبت به شرکت‌کنندگان سایر دستگاه‌ها برخوردار باشند و قطعاً با تلاش بیشتر شاهد ارتقای سطح عالی خواهیم بود.

فهیمه جفرسته

جفرسته اضافه کرد: ابزار و اسباب آموزش ویژه جامعه هدف شرکت خطوط لوله با فعالیت دارالقرآن این مجموعه فراهم است و در گام بعد خانواده‌ها باید خود اهتمام ویژه برای آموزش داشته باشند؛ چراکه شرکت در این بخش هزینه کرده و کلاس‌های مرتبط را برگزار کرده است. این مجموعه با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید بنام استان همچون استاد تشیعی‌فرد در آموزش تجوید، حفظ، صوت و لحن، روخوانی و روانخوانی فرصت آموزش را فرهم کرده و جایی برای گلایه شرکت‌کنندگان وجود ندارد و افراد داوطلب شرکت در رویدادهای قرآن خود باید همت مضاعف برای آموختن و پیشرفت داشته باشند.

‌وی با بیان اینکه سطح شرکت‌کنندگان از نظر تجوید و حسن حفظ خوب بود و برای ارتقای سطح باید تلاش کنند، ادامه داد: نوجوانان جای پیشرفت دارند و باید در این راستا با انگیزه بیشتر وارد شوند. امید است سایر دستگاه‌ها و ادارات برگزارکننده مسابقات همچون شرکت خطوط لوله برای آموزش قرآن هزینه کرده و وقت بگذارند تا هرسال شاهد پیشرفت آنان باشیم.

جای نهج‌البلاغه در کتابخانه‌ها خالی است

فائزه اکبری، شرکت‌کننده رشته نهج‌البلاغه از قم، میزبانی استان مرکزی را خوب توصیف کرد و با اشاره به اطلاع‌رسانی خوب این دوره از مسابقات، افزود: برای اولین بار است که شرکت می‌کنم و منابع به موقع در اختیار ما قرار گرفت و فرصت کافی برای مطالعه وجود داشت. هنگام مطالعه متوجه شدم منابع با دقت و هدف خاص انتخاب شده است و آموزه‌های بسیاری را به خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

وی مطالعه نهج‌البلاغه را به جوانان و نوجوانان توصیه کرد و افزود: جای این کتاب ارزشی در کتابخانه اغلب خانواده‌ها خالی است و جا دارد هر خانواده‌ای یک کتاب نهج‌البلاغه داشته باشد و نویسندگان برای تألیف کتب متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان و دانشجویان اهتمام ویژه داشته باشند.

اکبری افزود: مسابقات بهانه و انگیزه خوبی است تا شرکت‌کنندگان با مفاهیم کتب دینی همچون قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه آشنا شده و این مسیر را ادامه دهند. مطالعه کتب دینی نباید فقط به مسابقات و کسب رتبه خلاصه شود؛ چراکه هدف از مطالعه دستیابی به تکامل انسانی است و مطالعه این کتاب‌ها مسیر را برای رسیدن به اهداف متعالی هموارتر می‌کند. شاید از دید برخی از مردم مطالعه نهج‌البلاغه سخت و سنگین باشد، اما با مطالعه متوجه خواهیم شد تا ذهنیت ما اشتباه است. امروز اگر بخواهم با کسی صحبت کنم قطعاً از مضامین این کتاب ارزشمند استفاده خواهم کرد.

بنرهای سطح شهر خالی از تبلیغات قرآنی است

معصومه مظفری، شرکت‌کننده در رشته قرائت تقلیدی عبدالباسط، سطح برگزاری مسابقات را عالی توصیف کرد و گفت: دارالقرآن شرکت خطوط لوله باعث شده است که خانواده‌ها مکانی برای آموزش داشته باشند و خوشبختانه مورد استقبال نیز قرار گرفته است. این ظرفیت برای خانواده‌های شرکت فراهم است و نباید آن را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در سطح استان کم برگزار می‌شود و نوجوانان جزء مسابقات دانش‌آموزی فرصتی برای ارائه دانش خود ندارند، از نحوه اطلاع‌رسانی برخی مسابقات در استان همچون تلاوت‌های تقلیدی یا امام علی(ع) گلایه کرد و افزود: برای رشد و ارتقای سطح دانش نوجوانان باید مکانی برای حضور و قرار گرفتن در محضر داور وجود داشته باشد تا افراد با اشکالات خود آشنا شوند. بنده دو دختر دارم که هر دو به فعالیت در حوزه قرآن علاقه‌مند هستند، اما فقط در مسابقات دانش‌آموزی و شرکت خطوط لوله شرکت می‌کنند و از سایر مسابقات مطلع نمی‌شوند.

مظفری ادامه داد: مسابقات قرآن باید در سطح شهر اطلاع‌رسانی شود تا افراد فرصت حضور داشته باشند. متأسفانه بنرهای سطح شهر به تبلیغات همه چیز می‌پردازند جز قرآن. عدم اطلاع‌رسانی به انحصار حضور داوطلبان منتج می‌شود، چراکه افرادی که همیشه در میادین قرآنی هستند همچنان با مطلع شدن از مسابقات شرکت می‌کنند و سایر افراد از این چرخه باز می‌مانند.

تعریف برنامه‌های بلندمدت برای آموزش قرآن

اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله، نیز از روند برگزاری این مسابقات ابراز رضایت‌مندی کرد و افزود: امروز 200 شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف قرآنی با یکدیگر رقابت کردند و در بخش بانوان شاهد پیشرفت چشمگیر داوطلبان نسبت به سال قبل بودیم که این نشان از دغدغه‌مندی مسئولان امر دارد.

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

وی با یادآور شدن اینکه تمام داوطلبان در رشته‌های مختلف رشد محسوس داشتند، ادامه داد: مسابقات شرکت خطوط لوله با سایر مسابقات دستگاه‌ها همچون شرکت پالایش قابل قیاس نبود و رشد داوطلبان نشان از تمرین آنان داشت و این امر حاکی از آن است که وجود دارالقرآن و سپردن مسئولیت آن به فرد قرآنی می‌تواند آثار مثبتی به دنبال داشته باشد. اهدای جوایز به شرکت‌کنندگان در جایگاه خود بسیار بجا و قابل تحسین است، اما در کنار آن باید آموزش را نیز جدی گرفت.

تشیعی‌فرد تعریف برنامه آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت را از سوی دستگاه‌ها و ادارات خواستار شد و افزود: آموزش باید در زمان بلندمدت و به صورت مستمر انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شده و به هدف اصلی که پیشرفت است برسیم. امسال شرکت خطوط لوله قوی‌تر از سال‌های گذشته بود، اما شرکتی همچون پالایش نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر عمل کرد که شاید یکی از دلایل آن شیوع بیماری کرونا باشد؛ از این رو مسئولان در سه بخش پالایش، خطوط لوله و پخش مواد نفتی باید نسبت به آموزش مستمر جامعه هدف خود به دو صورت حضوری و مجازی اهتمام ویژه‌تری داشته باشند.

وی از ورود رشته‌های جدید همچون قصه‌خوانی کودکان ابراز خرسندی کرد و گفت: خردسالان باید از همین سنین با مفاهیم الهی آشنا شوند و قصه‌گویی و مطالعه قصه‌های قرآنی راهی برای آشنایی با این مفاهیم است. اگر این مسابقات در دل مسابقات گنجانده شود حتی در همان مرحله داخلی به علاقه‌مندی کودکان به این مصحف شریف بسیار کمک می‌کند.

برگزاری مسابقات خانوادگی قرآن

مریم کریمی، مربی دارالقرآن شرکت خطوط لوله منطقه مرکزی و شرکت‌کننده در مسابقات، گفت: چند سالی است که این دارالقرآن فعال بوده و از حضور مربیان بنام استان همچون استاد تشیعی‌فرد و جفرسته بهره‌مند است و خوشبختانه در این بخش توفیقات بسیار خوبی نیز کسب کرده است. کسب رتبه‌های برتر نشان از موفق بودن این مرکز دارد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی این دارالقرآن از ۴ سالگی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه دارد، افزود: خردسالان 4 یا 5 ساله تا به سن مدرسه برسند توان روخوانی و روان‌خوانی دارند و علاقه‌مندان به حفظ نیز جزء ۳۰ را حفظ می‌کنند و پس از ورود به 7 سالگی علاوه بر تقویت روخوانی و روان‌خوانی آموزش تجوید و صوت و لحن و ادامه حفظ را نیز خواهند آموخت.

کریمی از برگزاری مسابقات خانوادگی در این مجموعه خبر داد و افزود: مسابقات خانوادگی چند سالی است که در این شرکت برگزار می‌شود و مورد استقبال خانواده‌ها نیز قرار گرفته است. امسال نیز تا پایان سال این مسابقات برگزار خواهد شد.

ضرورت برگزاری دوره آموزشی مفاهیم

سجاد جمشیدی، شرکت‌کننده رشته مفاهیم، نیز گفت: چندسالی است که در این مسابقات شرکت دارم و فقط‌‌‌‌‌ برای مطالعه و کسب اطلاعات در حوزه مفاهیم قرآن در این مسابقات شرکت می‌کنم و صاحب چند عنوان در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی نیز شدم. مسابقات بهانه‌ای برای مطالعه و ایجاد انگیزه بیشتر برای دانستن مضامین الهی است و من به کسب اطلاعات قرآنی وارد مسابقات می‌شوم.

وی ضرورت برگزاری مسابقات به اشکال مختلف را متذکر شد و با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی ویژه داوطلبان رشته مفاهیم نیز باید برگزار شود، اظهار کرد: دارالقرآن شرکت فعال است و بسیاری از کارکنان و خانواده آنان از این ظرفیت بهره‌مند هستند، اما راه من به این مرکز دور است و امکان استفاده برای بنده وجود ندارد، اگر بتوان مراکزی در مرکز شهر نیز معرفی کرد، قطعاً بهتر می‌توان از آموزش‌ها استفاده کرد.

تأثیر آموزش بر رقابت‌ها

عائده محبی، داور مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، با تأکید براینکه آموزش مستمر تأثیر بسیار در رقابت‌ها دارد، گفت: تداوم آموزش‌ها زیرنظر استاد به ارتقای سطح شرکت‌کنندگان کمک بسیار می‌کند و داوطلبان از این مهم نباید غفلت کنند؛ چراکه وجود استاد باعث برطرف‌شدن اشکالات و آمورش‌های تخصصی می‌شود.

عائده محبی

محبی اضافه کرد: تلاوت دارای مبحثی هنری و توصیفی است و بدون شک مستمع مستعد و با دارا بودن هوش موسیقیایی مناسب می‌تواند آن را به خوبی دریافت کند. وجود اساتیدی همچون جفرسته و تشیعی‌فرد در دارالقرآن شرکت خطوط لوله باعث شد تا شاهد اختلاف چشمگیر بین شرکت‌کنندگان این مجموعه با پالایش باشیم و این اختلاف فقط به واسطه تأثیر آموزش رقم خورد و امید است سایر شرکت‌ها و ادارات که برگزارکننده مسابقات هستند در حوزه آموزش جامعه هدف جدی وارد شوند.

وی ادامه داد: داوطلبانی در رشته تلاوت تقلیدی شرکت کردند که سن کمی داشتند، اما تلاوتشان نشان از استعداد آنان داشت و می‌طلبد برای پیشرفت بیشتر تلاش مضاعف داشته باشند. ‌بدون تردید تمرین بهتر و دانستن ظرایف تلاوت به ارتقای سطحشان کمک می‌کند. اثرگذارترین مطلب در تلاوت این است که افراد تحت نظر اساتید آموزش ببینند.

انتخاب داوران در چارچوب قوانین ستاد عالی مسابقات باشد

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان و ناظر مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله منطقه مرکزی، نیز گفت: خوشبختانه با اجرای طرح ساماندهی داوران و ابلاغ این مهم به دستگاه‌ها و ادارات باعث شده که ادارات در برگزاری مسابقات خود با اوقاف تعامل داشته و از داورانی که این مراحل را پشت سر گذارده‌اند استفاده کنند.

حجت الاسلام حسن دهقانی

وی با بیان اینکه دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات اوقاف را در جایگاه ناظر دانسته و از بنده دعوت به حضور کردند، اضافه کرد: متأسفانه اخیرأ متوجه شدیم برخی مسابقات مهم همچون بنیاد شهید، نیروی انتظامی و حوزه‌های علمیه توسط داورانی قضاوت شده که در طرح ساماندهی شرکت نکردند، با وجود احترامی که برای همه داوران قائلیم اما این مسابقات مورد تأیید ما نیست و در آینده اگر رتبه‌داران این مسابقات بخواهند از معافیت‌هایی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برای مقام‌آوران سایر دستگاه‌ها در نظر گرفته است استفاده کنند به طور حتم دستگاه‌هایی که داوری آنان خارج از چارچوب تعیین شده ستاد عالی مسابقات قرآن کشور باشد تأیید نشده و از این امتیازها محروم می‌شوند.

دهقانی داوران جوان را به شرکت در طرح ساماندهی توصیه کرد و افزود: عدم استفاده از داوران خارج از چارچوب ستاد عالی مسابقات به ضرر متسابقان و مجموعه‌ای است که مسابقات را برگزار می‌کنند. گاه شرکت‌کنندگان با داوری فردی که تجربه کافی و تخصص لازم در داوری را ندارد در مسابقه‌ای صاحب رتبه می‌شود و با حضور در مسابقات با رعایت استانداردهای داوری صاحب رتبه نمی‌شود و همین عامل ممکن است باعث دلزدگی و دلسردی شود. داوری استاندارد از بروز بسیاری از اشکالات بعدی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هرچه داوری استانداردتر باشد باعث مقبولیت بیشتر شده و از سوی دیگر زمینه رشد و تعالی متسابقان را فراهم خواهد کرد. داوری در همه جا همچون ورزش حائز اهمیت است و ما نباید مسابقات قرآن را دست کم گرفته و به اسم صرفه‌جویی در حوزه قرآن کم گذاشت. مسابقات برگزار نشود بهتر از این است که غیراستاندارد برگزار شود. سطح کمی مسابقات در استان رشد خوبی دارد و خوشبختانه سطح کیفی نیز سیر صعودی دارد. امید است سایر دستگاه‌ها و نهادها که برگزارکننده مسابقات هستند از ظرفیت داوری استاندارد استفاده کنند.

مرحله مقدماتی بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی نیز به پایان رسید و برگی دیگر در صفحه این مسابقات در مرحله نیمه‌نهایی باز شد. با توجه به آموزش‌های صورت گرفته در دارالقرآن این مجموعه که از سوی محمدکاظم ربیعی اداره می‌شود امید است شاهد کسب موفقیت نمایندگان استان در مرحله نیمه نهایی و کشوری باشیم و تربیت نخبگان قرآنی به حضور نمایندگان قرآنی در مسابقات مهمی همچون اوقاف ختم شود.

گزارش تصویری مسابقات قرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی

انتهای پیام
captcha