موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) تا پایان سال تکمیل می‌شود
کد خبر: 4109697
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳
در چهارمحال‌وبختیاری

موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) تا پایان سال تکمیل می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه هر سهم از موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) ۵۰۰ هزار ریال بوده و مردم در هر سطح اقتصادی می‌توانند هر تعداد سهمی که استطاعت دارند خریداری کنند، گفت: تا کنون سه‌هزار اوراق موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) خریداری شده است که روند فروش اوراق تا پایان سال ادامه دارد و تکمیل می‌شود.

حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح فرآیند ثبت موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) و با اشاره به اینکه ساز وکار این موقوفه مشارکتی از اواخر سال ۹۸ در استان آغاز شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تا آن زمان موقوفه‌ای با نام حضرت زهرا(س) در استان وجود نداشت، ثبت این موقوفه با نام مبارک حضرت از سال ۹۸ با اجرای طرح وقف مشارکتی بنا گذاشته و این موقوفه با مشارکت همگانی راه‌اندازی شد تا همه در این کار سهیم باشند.

وی با ذکر اینکه در همان سال هیئت‌امنای موقوفه شامل مدیر حوزه علمیه استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مسئول جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مدیرکل صدا و سیمای استان، فرمانده سپاه استان و مدیرکل اوقاف تشکیل شد، ادامه داد: همچنین تصمیم بر آن شد که هر سهم از این موقوفه، ۵۰۰ هزار ریال باشد تا مردم در هر سطح اقتصادی بتوانند هر تعداد سهمی که استطاعت دارند خریداری کنند. رونمایی از اوراق موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در استان با حضور مسئولان و رسانه‌ها رونمایی و فروش اوراق در سراسر استان آغاز شد.

شیوع کرونا و تمرکز خیران بر کمک‌های مؤمنانه

امیری بیان کرد: متأسفانه در همان برهه زمانی با شیوع کرونا برخورد کردیم و با تبلیغاتی که انجام می‌شد بنا داشتیم طی یکی دو سال این موقوفه خریداری و به ثبت برسد، اما به‌دلیل مشکلات عدیده حاصل از کرونا یعنی نبود امکان تبلیغات گسترده و نیز تمرکز کمک‌ها و حمایت‌ها در مقوله مواسات و کمک مؤمنانه، این برنامه‌ریزی دچار وقفه شد و روند کندی را طی کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تصریح اینکه به‌دلیل این دست مشکلات، مشارکتی که انتظار می‌رفت برای این موقوفه حاصل نشد، گفت: تا کنون از داخل و خارج از استان، سه‌هزار اوراق موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) معادل ۱۵۰ میلیون تومان خریداری شده است که در دو حساب نزد بانک‌های مهر و رسالت نگهداری می‌شود.

امیری افزود: فروش اوراق سهام موقوفه تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و هر مبلغی که جمع‌آوری شود، موقوفه حضرت زهرا(س) به‌نام سهامداران به ثبت می‌رسد که پیش‌بینی شده است در بهار سال آینده این موقوفه در استان ثبت و درآمد حاصل از آن صرف روضه‌ها و مجالس عزاداری شهادت جشن میلاد حضرت زهرا(س)، برنامه‌های ترویج فرهنگ فاطمی و تمامی محافل و مجالسی شود که با نام حضرت برپا می‌شود.

وی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای تبلیغ و معرفی موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در محافل و مجالس شهادت بی‌بی دو عالم انجام شده است، همچنین با توجه به در پیش بودن سالروز ولادت این بانوی بزرگوار این تبلیغات گسترده همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مقدماتی فراهم شده تا پایان امسال بتوانیم حداکثر منابع مردمی را جهت موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) جمع‌آوری کنیم اما با توجه به اینکه مبلغی که پیش‌بینی شده بود تا کنون جمع‌آوری نشده است، ممکن است پروژه‌ای در بخش کشاورزی به موقوفه حضرت زهرا(س) الحاق شود تا بتوانیم موقوفه را به درآمدزایی برسانیم، ضمن اینکه به نیت واقفان مبنی بر حمایت از محافل و مجالس فاطمی نیز عمل شود.

امیری با تأکید بر اینکه امسال طی جلسات و رایزنی‌ها چند موقوفه به نیت حضرت زهرا(س) انجام شده است که جزئیات آن پس از طی فرآیند وقف اعلام خواهد شد، گفت: این موقوفات شامل ساختمان و زمین، مراحل مقدماتی ثبت را طی می‌کنند و امید است که با طی شدن تشریفات و استعلامات احراز مالکیت افراد و نهایی شدن ثبت این موقوفات، شاهد درآمدزایی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مورد حضرت زهرا(س) در مناسبت‌ها و نیز در طول سال باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: باید اعتراف کنم که در مورد حضرت زهرا(س) آنچنان که باید و شاید کار نکرده‌ایم که در ایام فاطمیه فضای شهرها نیز القاکننده این مناسبت نیست و متأسفانه فضاسازی برای ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را در سطح شهر شاهد نیستیم. ضرورت دارد که به‌طور ویژه به موضوع حضرت پرداخته شود و از خیران و واقفان نیز درخواست داریم که در نیت‌های جدید خود به‌صورت ویژه به این موضوع توجه کنند تا بتوان فرهنگ فاطمی را در جامعه تقویت و به آیندگان منتقل کرد.

تبلیغ فرهنگ وقف در ایام فاطمیه

امیری با اشاره به اینکه اعزام مبلغان به بقاع متبرکه شاخص استان در ایام فاطمیه با کمک واقفان و خیران انجام می‌شود‌، تصریح کرد: در این ایام که منتهی به شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز است، ویژه‌برنامه‌های متعددی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان و نیز برپایی مجالس روضه در اماکن مذهبی و حتی در مدارس در حال اجراست که مبلغان در جهت ترویج فرهنگ فاطمی و اشاعه تربیت فاطمی تلاش می‌کنند، از این مبلغان خواسته شده تا در خصوص ترویج فرهنگ وقف و به‌ویژه وقف برای حضرت زهرا(س) به‌صورت ویژه اهتمام داشته باشند. اگر تمامی مبلغان که جامعه هدف خوبی دارند در محافل عمومی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و ... این رویکرد را برای ترویج وقف داشته باشند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه سوگواره یاس نبوی از سوم تا هشتم دی‌ماه در بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود، گفت: علاوه بر اعزام ۲۰ مبلغ به بقاع متبرکه شاخص استان، اجرای سخنرانی توسط خطیبان توانمند و ذکر مصیبت توسط مادحین اهل بیت(ع)، شاهد برنامه‌های جانبی از جمله برپایی ایستگاه صلواتی، تبلیغات و فضاسازی بقاع متبرکه و محیط‌های پیرامونی، نمایشگاه بصیرتی، پخش مداحی و کلیپ‌های مداحی متناسب با شهادت در بقاع متبرکه و دعوت عمومی از مردم برای حضور پرشور مردم، توزیع بسته‌های مواد غذایی با عنوان تبرکات فاطمی و اطعام عزاداران از محل موقوفات هستیم.

امیری در پایان گفت: حضور هیئات مذهبی در بقاع متبرکه از شامگاه سوم دی‌ماه را شاهد هستیم که به‌مدت پنج شب با حضور مبلغان ادامه دارد؛ حضور شهدای گمنام و همزمانی آن با شهادت یکی از مدافعان امنیت استان در شرق کشور بستری را فراهم کرده است که محافل و مجالس فاطمی در بقاع متبرکه با حضور شهدا معنویت و نورانیت بیشتری داشته باشد. میزبانی از شهید محمد گودرزی، شهید مدافع امنیت نیز هفته گذشته در جوار امامزاده عزیزالله شهر کیان در زادگاه این شهید والامقام با حضور خیل عظیم مردم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha