هادی خانیکی بزرگوارانه رفتار کردن را از پیامبر(ص) آموخته است
کد خبر: 4111128
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کمال‌الدین غراب:

هادی خانیکی بزرگوارانه رفتار کردن را از پیامبر(ص) آموخته است

پژوهشگر و مترجم قرآن کریم گفت: هادی خانیکی، بزرگوارانه رفتار کردن را از پیامبر اکرم(ص) آموخته و همیشه این رفتار را از خود نشان داده است و به‌جای اینکه فکر کند که چه نفعی برایش دارد این تفکر را دارد که چه نفعی برای دیگری دارد.

کمال‌الدین غراب، قرآن پژوه و مترجم قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کمال‌الدین غراب، مترجم قرآن کریم، در مراسم بزرگداشت روز ملی مشهد که با عنوان مشهد و ارتباطات میان فرهنگی، شامگاه گذشته، ۱۰ دی‌ماه در فرهنگسرای جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که با هادی خانیکی دوست هستم و برای من صحبت از یک دوست، به‌ویژه درباره اندیشه‌هایش سخت است.

وی با اشاره به خاطرات دوران همکاری با خانیکی، افزود: درب دفتر او در دوران مسئولیت برای افراد دانشگاهی باز بود و بسیاری از اساتید قدیمی می‌آمدند و به تقاضاهای آنان رسیدگی می‌کرد و هیچ‌کس از دفتر او ناامید بازنمی‌گشت. یکی از لطف‌هایی که او به من داشت این بود که در کارهای فرهنگی، از ترجمه قرآن تا نیایش‌های پیامبر(ص) مشوقی قوی بود که در این بین انتقادات و پیشنهادات خود را بیان و من نیز اعمال می‌کردم.

این مترجم قرآن ادامه داد: شاید در قرآن و بین ما مسلمانان معروف‌ترین آیه این باشد که خداوند فرموده: «لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ». برای خودم در این چند هفته اخیر دریافت معنی این آیه حالتی جدید داشت که همیشه تصور می‌کردم پیامبر(ص) در امور سیاسی و رسالت چگونه رفتار می‌کرد.  اتفاقی برایم افتاد که در پی این اتفاق ناگهان به این فکر رسیدم که اگر پیامبر(ص) جای من بود و این اتفاق برایش می‌افتاد چه می‌کرد؟ این سؤال بزرگی است که این را اگر از خود بپرسیم همه مسائل زندگی در هر بُعدی که باشد برای ما قابل حل خواهد بود.

غراب تصریح کرد: برای من این امر جنبه شهودی داشت که اگر این اتفاق برای پیامبر اکرم(ص) افتاده بود چگونه رفتار می‌کرد با پرخاشگری یا بزرگواری؟ به ذهنم رسید بزرگواری می‌کرد، چرا که بزرگترین صفت‌ پیامبر که از آن یاد می‌شود بزرگواری است. بزرگواری را برای خود معنا کردم که یعنی چه؟ بزرگواری یعنی اینکه در مواجهه با افراد یا حوادث به‌جای اینکه فکر کند این چه سودی برای من دارد فکر می‌کند من چه سودی برای او دارم.

این قرآن پژوه ادامه داد: من به تجربه دیده‌ام که هادی خانیکی این رفتار را از پیامبر اکرم(ص) آموخته و همیشه در جاهایی این رفتار را از خود نشان داده است و به‌جای اینکه فکر کند که چه نفعی برایش دارد این تفکر را دارد که چه نفعی برای دیگری دارد.

هادی خانیکی بزرگوارانه رفتار کردن را از پیامبر(ص) آموخته است

مشهد قرن‌ها محفل گفت‌وگو و زیارت بوده است

در ادامه این مراسم، سعید خدیوی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: تقدیر و تشکر از عالمان و اندیشمندان از وظایف و مسئولیت‌های ماست. ویژگی خاص شهر مشهد قرار گرفتن در بستر جغرافیای تاریخی و حضور شخصیت‌های بزرگ در خطه خراسان است.

وی ادامه داد: خطه نخبه‌پرور خراسان از دیرباز محل و محفل بزرگان بوده و با حضور امام هشتم(ع) موضوعات گفت‌وگو و ارتباطات میان فرهنگی در این شهر رنگ و بوی دیگری گرفته و مناظرات حضرت رضا(ع) نشان‌دهنده این است که این شهر قرن‌ها محفل گفت‌وگو و زیارت بوده است. این شهر به‌دلیل جغرافیای خاص خود بین غرب، ادیان غربی، ادیان شرقی و بین عرفان و فلسفه و... گفت‌وگو برقرار کرده و قرن‌ها در این شهر گفت‌وگو محفل اصلی بوده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بر مبنای آنچه اتفاق افتاده ما تصمیم گرفتیم در روز نکوداشت شهر مشهد بزرگداشتی برای بزرگ‌مردی از خطه خراسان برگزار کنیم که بر گردن همه مردم این شهر و ایران، به خصوص در حوزه ارتباطات و گفت‌وگو حق دارد. شخصیت هادی خانیکی در عرصه گفت‌وگو و ارتباطات نقش بی‌بدیلی در سال‌های اخیر ایجاد کرده و نیازمند معرفی نیست، چراکه همگان از آن مطلع هستند. امید است با استمرار چنین برنامه‌هایی در آینده همه مردم بر ضرورت حفظ سرمایه‌های اجتماعی و انسانی خود واقف شوند.

انتهای پیام
captcha