دوره‌های فشرده آموزش قرآن بازدهی لازم را ندارد
کد خبر: 4112938
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
نگاهی به وضعیت فینالیست‌های مسابقات قرآن اوقاف / ۳

دوره‌های فشرده آموزش قرآن بازدهی لازم را ندارد

نماینده استان مرکزی در فینال مسابقات قرآن اوقاف با گلایه از فشرده بودن دوره‌های آموزش قرآن، گفت: اگر این دوره‌ها در طول سال برگزار شود جامعه هدف بیشتری را دربر می‌گیرد و نتیجه بهتری نیز به دنبال خواهد داشت.

شیما مهرآبادی

شیما مهرآبادی، نماینده استان مرکزی در فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 20 جزء، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، برنامه‌ریزی دقیق برای تمرین و مباحثه با سایر حفاظ را یکی از را‌ه‌های موفقیت بیان کرد و گفت: پس از کسب حدنصاب در مرحله مقدماتی مسابقات قرآن تلاش خود را برای کسب موفقیت در مرحله فینال افزایش دادم.

وی تلاش مضاعف برای کسب رتبه را انگیزه‌ای برای ارتقای دانش و بالابردن سطح خود در رشته حفظ دانست و اضافه کرد: اینکه می‌گوییم مسابقات بهانه‌ای برای آماده نگاه داشتن سطح علمی است، قطعاً سخنی به گزافه نیست و رویدادها باعث می‌شود تا راه برای دانستن بیشتر هموار باشد.

مهرآبادی از اداره امور قرآنی اوقاف استان به منظور برگزاری دوره‌های ارتقای سطح در دو مرحله مقدماتی کشوری و فینال با حضور اساتید کشوری و استانی تقدیر کرد و افزود: این دوره‌ها به بالا رفتن سطح علمی متسابقان استان منتج شد و بسیار خوشحالیم از اینکه مسابقات زمینه آموختن بیشتر را برایمان فراهم کرد؛ چراکه شرکت‌کنندگان بدین وسیله توانستند علم خود را با داوری‌ها و مفاد آیین‌نامه تطبیق داده و اشکالات خود را برطرف کنند.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید براینکه متسابقان هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از آموزش حرفه‌ای و تخصصی ندانسته و همواره به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر هستند، ادامه داد: مباحثه با سایر حفاظ به حسن حفظ بسیار کمک می‌کند و اگر افراد برای تقویت سطح خود یار مباحثه‌ای داشته باشند می‌توانند بهتر و اصولی‌تر پیش روند. البته در این حوزه استفاده از نظرات اساتید این رشته بسیار کمک‌کننده است.

مهرآبادی بیان کرد: خوشبختانه استان ما در رشته‌های مختلف دارای اساتید تراز اول کشوری است و برگزاری دوره آموزشی با حضور استاد مختاری و اکبری باعث شد تا با نکات داوری در سطح کلان آشنا شویم. پیشنهاد بنده این است که دوره‌ها فقط به فینالیست‌ها ختم نشود و تداوم آن را در طول سال از مسئولان خواستاریم. بی‌شک اگر به نکات بیان شده از سوی اساتید عمل کنیم، در مسابقات فینال چند رتبه خواهیم داشت.

این حافظ قرآن ادامه داد: گلایه تمامی شرکت‌کنندگان در مسابقات این است که چرا دوره‌های آموزشی از ابتدای سال برنامه‌ریزی نمی‌شود و فقط به مسابقات کشوری و راه‌یافتگان به این مرحله اختصاص پیدا می‌کند. فشرده بودن دوره‌ها از بازدهی اصلی در یادگیری می‌کاهد. اگر این دوره‌ها در طول سال برگزار شود هم جامعه هدف بیشتری را دربرمی‌گیرد و هم نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

مهرآبادی از نبود جلسات ثابت آموزش قرآن در اراک گلایه کرد و افزود: خوشبختانه استان ما دارای ظرفیت‌های خوب داوری همچون استاد تشیعی‌فرد، محبی، اکبری و سایر مربیان شناخته شده است، اما متأسفانه کمتر از حضور آنان بهره‌مند هستیم. جوانان قاری و حافظ با موفقیت‌های کسب شده نخبگان قرآنی استان آشنا نیستند؛ چه بسا شناخت این افراد باعث افزایش انگیزه شده تا راه را بهتر پیش رویم. متأسفانه اساتید در خود استان هم غریب هستند و هنوز هم هستند جوانان و نوجوانانی که این افراد را نمی شناسند.

وی در ادامه گفت: اساتید و مربیان مجرب باید کلاس‌های عمومی قرآن را در سطح شهرها برپا کنند تا از این طریق بر تعداد متقاضیان دوره‌های حرفه‌ای افزوده شود. در رشته حفظ 20 جزء 18 نفر به مرحله فینال راه یافتند که از این تعداد 4 حافظ اصفهانی هستند و این امر ثمره برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر حضوری و مجازی در مهد قرآن این شهرستان است، اما در استان ما بیشترین حجم آموزش برعهده خود افراد است و مسیر برای پیشرفت هموار نیست.

مهرآبادی در پایان ضرورت اطلاع‌رسانی دوره‌های آموزش قرآن از سوی داوران و مربیان سطح شهر را مورد اهمیت قرار داد و گفت: جوانان فعال در این حوزه باید مطالبه‌گر باشند، اما گاه شاهدیم استقبالی از آموزش نمی‌شود و همین عامل مربی را بی‌انگیزه می‌کند. نبود مکانی ثابت برای برپایی جلسات آموزشی در رشته‌های مختلف یکی از گلایه‌هاست؛ چراکه تأسیس چنین مکانی با حمایت مالی و معنوی دستگاه‌ها هم به مربی انگیزه می‌دهد و هم به توسعه فرهنگ و فعالیت قرآنی می‌انجامد.

انتهای پیام
captcha