بانوان مؤثر در عر‌صه‌های مختلف تقدیر می‌شوند
کد خبر: 4113927
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
انسیه خزعلی خبر داد:

بانوان مؤثر در عر‌صه‌های مختلف تقدیر می‌شوند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از برگزاری کنگره تقدیر از زنان تاثیرگذار طی 27 دی‌ماه خبر داد و اعلام کرد: بانوان برتر شناسایی و در استان‌ها و سپس در تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

انسیه خزعلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه روز مادر و آغاز هفته گرامیداشت مقام زن، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: خوشحالیم با بیانات مقام معظم رهبری هفته زن را آغاز می‌کنیم. سال‌ها بود بانوان با ایشان دیدار نداشتند، به همین جهت نامه‌ای نوشتیم و مطرح کردیم که این روز متعلق به ماست، این روز را به ما برگردانید که ایشان نیز موافقت کردند.
 
وی در تشریح برنامه‌های هفته زن گفت:‌ کنگره بانوان تأثیرگذار امسال برگزار و طی سال‌های آینده به سطح ملی و بین‌المللی گسترش می‌یابد. جشنواره بانوی ایرانی در بخش‌های هنری برگزار و منتخبان آن تقدیر می‌شوند. برنامه دیگر ما مربوط به دختران ۱۲ تا ۱۸ سال است که ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و ایده‌های برتر تقدیر می‌شوند.
 
خزعلی از تلاش برای شناسایی زنان تأثیرگذار با رویکردهای گوناگون خبر داد و گفت: به صورت عام بانوان تأثیرگذار در همه حوزه‌ها اعم از نخبه علمی، خانه‌دار، خیّر، فرهنگ‌ساز، مدرسه‌ساز و... فراخوان شدند. پس از پایان فراخوان این بانوان شناسایی شدند و در این هفته مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
 
وی اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف در حوزه بزرگداشت مقام زن برنامه‌های متعددی از جمله اختصاص مرخصی‌های خاص، دیدار با خانواده شهدا، مسابقات ورزشی، کارآفرینی، میراث ملموس، برنامه‌های تفریحی و تخفیفی و... دارند. اکران فیلم های مرتبط با زنان، اهدای بسته معیشتی به زنان مناطق محروم و برنامه‌هایی که در مدارس برگزار می‌شود نیز از دیگر اقدامات این هفته است.
 
آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد
 
خزعلی آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد و حمایت از خانواده های آنها را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده دانست و گفت: چکاب سلامتی بانوان نیز با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود.

در ادامه خزعلی در پاسخ به سوالی در مورد جریانات اخیر، گفت: در جریانات اخیر استفاده ابزاری از زنان صورت گرفت و تلاش شد مسئله قتل و کشته‌سازی در خصوص زنان انجام شود در حالی که چنین نبود و تصویر نادرستی از زنان ما به جهان ارائه شد در حالی که افزایش زنان تحصیل کرده و عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها، تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بانوان، وجود ۸۰۰ ناشر زن، نویسندگان زن و... به هیچ وجه منعکس نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بودجه سال آینده برای حمایت از زنان سهم خاصی در نظر گرفته شده است؟ گفت: به صورت ویژه برای زنان خانه‌دار بودجه تعیین نشده اما برای امور مرتبط با بانوان از جمله مشاغل خانگی، جمعیت و... بودجه تعیین شده است. مسئله بیمه زنان خانه‌دار سال‌هاست که مطرح شده است. البته اکنون هم زنان خانه‌دار می‌توانند خود را بیمه کنند اما این مسئله که بخشی از هزینه زنان خانه‌دار را دولت بدهد، محقق نشده است.

بیمه زنان روستایی

خزعلی افزود: البته بیمه زنان روستایی که بیش از سه فرزند دارند محقق شده اما امیدواریم برای همه زنان خانه‌دار این بیمه محقق شود. همچنین طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان خانه مولد ارائه کرده‌ایم که امیدواریم تصویب شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان کم اشتغال بانوان در کشور، گفت: نرخ اشتغال و تحصیلات بانوان ما با هم فاصله دارد که این مسئله به عوامل مختلفی وابسته است. یکی از مسائل تأثیرگذار در اشتغال بانوان مسئله نفقه است. در کشور ما نفقه بر عهده مرد است و زن نان‌آور خانه محسوب نمی‌شود اما در کشورهای غربی بخش قابل توجهی از هزینه زندگی بر عهده زنان است و همین مسئله موجب اشتغال زنان شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از اجرای طرحی با عنوان نظام‌واره شغلی در برنامه هفتم خبر داد و گفت: این طرح باعث منعطف شدن شغل بانوان می‌شود به نحوی که مانع انجام مسئولیت‌های آنها در خانواده نشود. امیدواریم با اجرای این طرح میزان اشتغال بانوان افزایش پیدا کند. البته در روستاها و شهرهای ما زنان در تأمین هزینه زندگی مشارکت دارند که در آمارها آورده نشده است.

لایحه منع خشونت علیه زنان

در ادامه مریم صفاران، یکی از معاونان معاونت امور زنان در خصوص لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: لایحه منع خشونت علیه زنان ۱۰ سال است که در حال ویرایش است و این در حالی است که براساس نظر کارشناسان عمر یک قانون 10 سال است. هفته آینده نشستی در همین خصوص داریم و امیدواریم با کیفیت بخشی به این مفاد این لایحه، قانونی که به آرامش بخشی جامعه منجر می‌شود تصویب شود.

خزعلی نیز یادآوری کرد که لایحه منع خشونت علیه زنان اکنون در مجلس است و منتظر بررسی آن هستیم.

صفاران همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اصلاح بند ۳ ماده ۱۸، گفت: براساس قانون گذرنامه، زنان شوهردار با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان امکان خروج از کشور دارند که پیشنهادهای اصلاحی در خصوص آن به کمیسیون سیاسی دفاعی دولت ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اصلاحاتی در خصوص این قانون اعمال شده است، گفت: در نشستی دیگر این تغییرات را اعلام خواهیم کرد.

خزعلی در پاسخ به این سؤال که در خصوص نگاه اسلام به زنان صحبت‌ها و دیدگاه‌های متناقضی از سوی مبلغان دینی مطرح می‌شود، این تناقض‌ها و برخی اظهارنظرها در خصوص جنس دوم بودن زن و لزوم تبعیت محض زن از مرد، باعث نگاه منفی دختران نوجوان به اسلام می‌شود، چه برنامه‌ای برای رفع این آسیب دارید؟ گفت: این مسئله فرهنگی است و خود مردم باید از رهنمودهای رهبری در این خصوص استفاده کنند. آیه صریح قرآن می‌فرماید انسان‌ها برابر هستند و هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نمی‌شود. مقام معظم رهبری نیز مسئله خانه‌داری را به معنی خانه نشینی ندانسته‌اند.

نمی‌توان جلوی سخن گفتن افراد را گرفت

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فقط مردم باید در این زمینه کاری کنند و مسئولان هیچ وظیفه‌ای ندارند؟ گفت: چرا مسئولان هم وظیفه دارند اما هر کسی برداشتی دارد و نمی‌توان جلوی سخن گفتن افراد را گرفت.

معاون امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که آیا اگر لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب می‌شد، ایران باز هم از کمیسیون مقام زن اخراج می‌شد؟ گفت: ما اخراج نشدیم بلکه عضویت ما لغو شده است. اگر این لایحه نیز تصویب شده بود باز هم ما لغو عضویت می‌شدیم چراکه این اقدام یک حرکت سیاسی و دروغ گویی رسانه‌ای بود چون لیستی که مطرح شده بود صحت نداشت. ما سال گذشته با همین شرایط به عضویت این کمیسیون درآمدیم که از ما به دلیل حرکت‌های علمی و حمایت از زنان افغان تقدیر شد.

وی در مورد بانوانی که در جریان رخدادهای اخیر زندانی شده‌اند نیز گفت: در جریانات اخیر دو بار از زندان بازدید کردم و مسائلی که مطرح شده بود را منتقل کردم. خیلی‌ از بانوان با وثیقه و یا پابند الکترونیک آزاد شدند که تعداد زنان زندانی را کاهش‌ داد.

معاونت امور زنان قدرت اجرایی ندارد

خزعلی با تأکید بر اینکه معاونت امور زنان قدرت اجرایی ندارد، گفت: در استان‌هایی که در آنها خشونت بیشتری علیه زنان اعمال می‌شود برنامه‌های فرهنگی باید صورت گیرد. در پنج استان برای والدین طرح‌های آموزشی در حال اجراست. نگاه بومی و قبیله‌ای در برخی استان‌ها وجوددارد که می‌توان این نگاه‌ها را جهت دهی کرد.

وی در خصوص خبرنگاران خانم زندانی نیز گفت: تمام افرادی که به عنوان مجرم دستگیر شده‌اند باید مجازات شوند و هیچ فرقی بین افرادی که مجرم هستند وجود ندارد. اگر فردی خبرنگار باشد نمی‌توان مجرم بودن او را نادیده گرفت. 

جشن خانوادگی بانوان فاطمی

در پایان این نشست نیز اعلام شد که روز جمعه از ساعت 14:30 در میدان امام حسین(ع) جشن خانوادگی بانوان فاطمی برگزار می‌شود. همچنین بعد از نماز جمعه نیز تظاهرات علیه اهانت به مرجعیت شیعه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha