هیئت‌ دولت در مساجد با مردم گفت‌وگو می‌کنند
کد خبر: 4116593
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
طی دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

هیئت‌ دولت در مساجد با مردم گفت‌وگو می‌کنند

رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ایام سالگرد پیروزی انقلاب، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا و معاونان آنان در مساجد حاضر می‌شوند و به ارائه گزارش به مردم می‌پردازند.

هیئت‌ دولت در مساجد با مردم گفت‌وگو می‌کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، امروز دوشنبه سوم بهمن ماه برگزار شد.

وی با تأکید بر مردمی برگزار شدن جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی و لزوم فعالیت مساجد در این زمینه، گفت: در این دهه نه تنها باید به سؤالات موجود در راستای جهاد تبیین پاسخ داده شود بلکه در کنار بیان موفقیت‌ها و دستاوردها، نقص‌ها و مشکلات نیز بیان شود.

حجت‌‌الاسلام خداداده تصریح کرد: یکی از اشتباهاتی که در این مدت انجام شده این بوده که مسئولان خود را در جایگاه نظام قرار داده و از آن جایگاه به تبیین پرداخته‌اند، در حالی که همه ما جزو مردم هستیم و باید در این قالب سخن بگوییم.

وی با اشاره به وجود 80 هزار مسجد، 25 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، 12 هزار کتابخانه و 50 هزار پایگاه بسیج، این مراکز را محل‌های مناسبی برای انجام عملیات فرهنگی اعلام کرد.

رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر در خصوص برنامه‌‌های این کمیته، گفت: مساجد همیشه محل گفت‌وگو بوده‌اند و مردم از نیازهای مادی خود تا سؤالات فکریشان را در آنجا مطرح می‌کردند، اما ما مطالبات مردم را تقسیم‌بندی کردیم و قرار شد سؤال‌های علمی و اعتقادی از سوی امامان جماعت و اساتید دانشگاه و سؤالات مربوط به مسائل کشور از سوی مسئولان پاسخ‌ داده شود.

وی افزود: بر همین اساس طی دهه فجر، اعضای هیئت دولت در مساجد شاخص استان تهران حاضر می‌شوند و در خصوص عملکرد دولت به مردم گزارش ارائه می‌دهند. در این نشست‌‌ها معاونان رئیس جمهور، وزرا و معاونان وزرا در مساجد حضور خواهند داشت. همچنین میز خدمتی نیز در مساجد برای مردم برپا خواهد شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: این طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود و مسئولان استانی نیز در مساجد حاضر می‌شوند تا به مردم ارائه گزارش کنند.

احیای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در مساجد

خداداده از تلاش برای احیای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در مساجد نیز خبر داد و گفت: از دو ماه پیش احیای کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار کانون‌های مساجد قرار گرفته است. آئین‌نامه این برنامه نیز تدوین و ابلاغ شده است. اما تأکید می‌کنم که مساجد را با بخش‌نامه نمی‌توان اداره کرد و هر مسجدی هویت مستقلی دارد و فقط ما می‌توانیم پیشنهادهایی برای اجرای برنامه در آنها ارائه کنیم. با توجه به میزان درخواست مساجد برای حضور مسئولان و اندیشمندان در مساجد، استقبال خوبی از این طرح شده است.

رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد مساجد در جذب جوانان و نوجوانان، گفت: برخی مساجد در جذب نوجوانان و جوانان موفق بوده‌اند و برخی نبوده‌اند. وقتی این مساجد بررسی می‌شوند متوجه می‌شویم موفقت هر کدام از آنها دلیل مختص به خود داشته است. برخی از مساجد به دلیل داشتن امام جماعت برتر، یا مسئول کانون فرهنگی هنری فعال و یا مسئول بسیج فعال، توانسته‌اند در جذب جوانان موفق باشند.

تربیت نیروی مجاهد انقلابی در مساجد

وی تصریح کرد: نمی‌توان برای موفقیت همه مساجد یک نسخه واحد ارائه کرد اما هر زمان مسئولان مساجد با هم همکاری خوبی داشته‌اند، موفق شده‌ایم در مساجد نیروی مجاهد انقلابی تربیت کنیم. تلاش می‌کنیم مساجد را به این جایگاه بازگردانیم.

خداداده افزود: البته اینطور نیست که فقط با مطرح کردن مسائل چالش‌برانگیز سیاسی بتوان جوانان را جذب مساجد کرد بلکه برنامه‌های فرهنگی هنری نقش مؤثری در جذب جوانان به مساجد دارند.

به گزارش ایکنا، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع نماز، مهدویت، انتظار و انقلاب اسلامی و شیوه‌های جذب فرزندان به نماز و مسجد(ویژه والدین در مدارس)، برگزاری گفتمان‌های دینی در مدارس، اعزام مبلغ به روستاها و عشایر، برگزاری جشن تکلیف، برگزاری مسابقه نماز از دیدگاه امام خمینی(ره)، برگزاری مسابقه 10 سؤال 10 هدیه از طریق صدا و سیمای مراکز استان‌ها و ... از جمله طرح‌های ستاد اقامه نماز(عضو کمیته مساجد دهه فجر) برای این دهه است.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان عضو دیگر کمیته مساجد دهه فجر، برنامه‌‌هایی از جمله برگزاری جشنواره دهه فجر انقلاب، اجرای میدانی سرودهای تولیدی کانون‌های مساجد، برگزاری اردوی فرهنگی هنری با موضوع اندیشه امام راحل و نورافشانی در مساجد را در دستور کار دارد.

آذین‌بندی مساجد، پخش آواهای ماندگار و خاطره‌انگیز ایام پیروزی انقلاب، بازنشر کتاب شبهات وارده به انقلاب و پاسخ‌ آنها در فضای مجازی و کانال امامزادگان، تولید محتوا برای فضای مجازی با موضوع انقلاب اسلامی و اعزام 100 مبلغ تخصصی براساس سهمیه‌بندی استانی در قالب طرح مبلغان نیز از برنامه‌‌های سازمان اوقاف در این دهه است.

ستاد اقامه نماز کشور نیز برگزاری نمایشگاه نماز در مدارس، مسابقه خاطره نویسی حماسه حضور، مسابقه گفت‌وگوی ناب با خدا، مسابقه نقاشی منتظرم بیایی و مسابقه مقاله‌نویسی آفتاب مهر را در دستور کار دارد. برپایی میز خدمت در مساجد، رزمایش مواسات و همدلی و اعزام کارشناس و مبلغ به مساجد با محوریت جهاد تبیین نیز از برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد طی دهه فجر است.

انتهای پیام
captcha