جلسات خانگی قرآن تریبونی برای معرفی ندارند
کد خبر: 4116775
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
جلسات قرآنی؛ کارکرد و پیامدها/ ۱

جلسات خانگی قرآن تریبونی برای معرفی ندارند

یک مدرس و فعال قرآنی با بیان اینکه بانیان جلسات خانگی قرآن انتظار خاصی از مسئولان ندارند، گفت: متأسفانه این محافل تریبونی برای معرفی ندارند و ایجاد فضای رسانه‌ای می‌تواند به رشد آنان کمک کند.

عباس حبیبی

اثربخشی جلسات خانگی قرآن که قدمت آن به دهه‌های قبل بازمی‌گردد را نمی‌توان نادیده گرفت، اما متأسفانه مدتی این محافل کم‌فروغ‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و شیوع بیماری کرونا نیز مزید بر علت شد. در این میان تفاوت ذائقه و فضای روحی نوجوانان و جوانان امروز با نوجوانان دهه‌های قبل را نمی‌توان نادیده انگاشت، اما این تغییر نگاه نمی‌تواند دلیل تعطیلی این جلسات باشد. خوشبختانه با تأکید مقام معظم رهبری این محافل، جانی دوباره گرفت و اغلب جلسات، هفتگی و به صورت ثابت یا چرخشی در منازل برگزار می‌شود.

خبرنگار ایکنای استان مرکزی،‌ برای آشنایی با یکی از جلسات قرآنی شهر اراک با عباس حبیبی، مدرس و فعال قرآنی به گفت‌و‌گو نشسته‌ است که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ در مورد چگونگی تشکیل جلسات قرآنی خود توضیح بفرمایید.

برگزاری این جلسه قرآنی چهارشنبه شب‌های هر هفته در اواسط دهه 60 آغاز شد و در همان هفته‌های اول مورد استقبال جامعه قرآنی نوجوان و جوان قرار گرفت و نتیجه آن تربیت جوانان و قاریان برتر کشور همچون علیرضا احمدی، مجید جیریایی و مجید جدیدی است. در همان بازه زمانی بنده به سمت ریاست اداره اوقاف ساوه منصوب شده و به این شهر سفر کردم و این سفر باعث شد از برگزاری جلسه در منزل محروم باشم، اما در جلسات قرآنی ساوه شرکت می‌کردم. پس از بازگشت از این شهرستان سال‌ها نیز جلسات تشکیل نشد، اما به منظور لبیک به فرمایش رهبری این جلسه بار دیگر از مهر ماه سال 1400 با حضور پیشکسوتان، جوانان و جوانان برگزار شد و هر هفته حداقل 15 نفر از قاریان خوب شهر در جلسه حضور دارند.

این محفل قرآنی ساعت 17 هر چهارشنبه برگزار می‌شود و اغلب دوستان قبل از این ساعت حاضر هستند. این جلسه حداقل سه ساعت طول می‌کشد. در ابتدای امر گفت‌و‌گویی دوستانه است که در همین مصاحبت‌ها مسائلی پیرامون ترتیل، قرائت، صوت و لحن و مابقی محورهای قرآنی مطرح می‌شود. پس از گفت‌و‌گو که نکات فنی بازگو می‌شود قاریان شروع به تلاوت می‌کنند که پس از اتمام تلاوت نکاتی از سوی اساتید بیان می‌شود. یکی از محاسن این جلسات این است که همگی حاضران به نوعی مشارکت دارند. در بخشی از این جلسه نیز آقای شهسواری پیرامون احکام تجوید نکاتی بیان می‌کند و جلسه با اقامه نماز مغرب و عشا در فصول گرم به پایان می‌رسد و در فصولی که روزها کوتاه‌تر است پس از اقامه نماز جلسه ادامه پیدا می‌کند.

ایکنا ـ دلیل کم‌فروغی جلسات خانگی قرآن چیست و شما برای رونق هرچه بیشتر چه پیشنهادی می‌دهید؟

جلسات خانگی در سال‌ها و دهه‌های قبل کم‌فروغ نبوده است و هنوز هم در اراک جلسات خانگی به قدمتی بالای 30 یا 40 سال برگزار می‌شود و از جمله جلسات می‌توان به جلسات استاد نهرمیانی، استاد شهاب و .. اشاره کرد. بدون شک اگر به جلسات بهای بیشتری داده شود قطعاً جوانان استقبال می‌کنند؛ چراکه در فطرت پاک این قشر از جامعه تغییری ایجاد نشده است، اما باید روش جذب درست را آموخته و در جامعه ارائه دهیم.

جلسات قرآن باید محتوامحور پیش رود تا خروجی مناسب داشته باشد. در جلسات افراد نوجوان و کم سن نیز حضور دارند که محتوای بیان شده برای آنان نیز باید قابل درک باشد. خوشبختانه اراک از جمله شهرهایی است که پیشینه قرآنی آن زبان‌زد است و حضور اساتید مبرز به محتواسازی بسیار کمک می‌کند. برای رونق این جلسات همه سهیم هستیم و باید سهم را به بهترین شکل ایفا کنیم. جوانان امروزی نیاز به خوراک فکری درست دارند و ما در جریان‌سازی و جذب آنان باید نقش‌آفرین باشیم. جلسات قرآنی خانگی مردمی است و تعلق به قشر خاصی ندارد و همه می‌توانند شرکت کنند و همین مردمی بودن باعث جذابیت می‌شود.

ایکنا ـ توقع شما از مسئولان برای رونق جلسات خانگی قرآن چیست؟

جلسات خانگی قرآن، جلساتی خودگران هستند که بانیان این کار را با عشق انجام داده و انتظاری ندارند، اما بی‌توقع بودن بانیان جلسات وظیفه را از مسئولان ساقط نمی‌کند، ما هیچ‌گاه انتظار حمایت مالی نداریم، ولی می‌توان حمایت از این محافل کوچک قرآنی را در انواع دیگری همچون شرکت مسئولان اگر چه به صورت پراکنده و محتواسازی برنامه‌ریزی کرد. حجت‌الاسلام حسینی، رئیس سابق اداره امور قرآنی سازمان اوقاف 2 مرتبه، رؤسای ادارات قرآنی تبلیغات اسلامی و اوقاف استان هر کدام یکبار در جلسه ما شرکت کردند. البته حضور سایر مسئولان به ویژه مسئولان ارشد استان نیز می‌تواند قوت قلبی برای بانیان و سایر جامعه قرآنی باشد.جلسات خانگی با توجه به اینکه از گروه‌های سنی مختلف شرکت دارند می‌تواند محل خوبی برای آشنایی با مشکلات این قشر از جامعه باشد.

منزل بنده روزهای چهارشنبه در اختیار جامعه قرآنی است و این کار را با عشق و علاقه انجام می‌دهم، اما جای رسانه‌ها در این جلسات خالی است. ایجاد فضای رسانه‌ای یکی دیگر از مطالبات بانیان جلسات قرآنی است، ما تریبون برای تبلیغ و معرفی نداریم و اغلب این جلسات در سکوت و بی‌خبری مردم برگزار می‌شود، اگر فضای رسانه‌ای در اختیار این محافل قرار گیرد، قطعاً در بازه زمانی مشخص به رشد فرهنگ قرآنی کمک می‌کند. بدون تردید حمایت از این جلسات برای تقویت پایه‌های دینی اثرگذار است. برای رونق هرچه بهتر این محافل باید از نوجوانان مشورت گرفت و بخشی از کار را به آنان سپرد، البته نظارت بر آموزش‌های ارائه شده نیز بسیار مهم است.

ایکنا ـ نقش خانواده در تداوم جلسات قرآنی چیست؟

خانواده از خود ما عاشقانه‌تر پای کار هستند و فضا را برای حضور مهمانان خدا و قرآن آماده می‌کنند. همسرم در این راه مشتاقانه قدم برداشته و در طول تمام این سال‌ها همراهم بوده است. در واقع خانواده می‌تواند یکی از ارکان اصلی جلسات خانگی باشد و نباید از کنار این امر مهم به سادگی گذشت. اگر بتوان در کنار جلسات اختصاصی ویژه بانوان و آقایان جلسه‌هایی خانوادگی برپا کرد قطعاً تأثیر آن بیشتر از جلسات اختصاصی است. محافل خانگی، بهترین مروج فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها و اجتماع هستند. علاوه بر خانواده از نقش مساجد در رونق و توسعه جلسات نیز نباید غافل شد. مساجد از دیرباز محل برپایی جلسات بوده‌اند و از این اماکن مقدس می‌توان برای اشاعه جلسات خانگی بهره برد.

ایکنا ـ کلام آخر...

توصیه من به نوجوانان این است که در جلسات عاشقانه شرکت کرده و سعی کنند علم خود را در رشته‌ای که علاقه دارند بالا برند. قرار نیست همه حاضران در جلسات قرآن قاری یا حافظ کشوری و بین‌المللی باشند، همین که با این مصحف شریف انس داشته باشند کافی است و اگر هم تخصصی کار کنند نورعلی نور می‌شود. نوجوانان بدانند تمام سعادت و خوشبختی آنان در دنیا به قرآن پیوند خورده است و آشنایی آنان با مضامین الهی تکلیف ماست و نباید به بهانه‌هایی همچون خودشان باید بخواهند ما کاره‌ای نیستیم عقب بنشینیم.

سفره کریمانه پروردگار باز است و همگی ما کنار این سفره زانو زده و بهره‌مند هستیم؛ از این رو باید شاکر  و خدمتگزار این نعمت الهی باشیم. حال ما با قرائت خوب است و امید است بتوان عامل به معانی الهی بوده و با رفتار، گفتا و عمل خود دیگران را بدین سمت هدایت کنیم. در کنار همه این مباحث از یاد جلسه‌داران فقید همچون استاد نهرمیانی، شهاب و ... و دعوت از بزرگان قرآنی شهر و تکریم آنان در مان حیاتشان نباید غافل شد.

انتهای پیام
captcha