نگاهی به فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه کرمان
کد خبر: 4117971
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه کرمان

مسئول دارالقرآن حوزه علمیه کرمان در تشریح مهمترین فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه استان گفت: نشر آموزه‌های قرآنی در سطح جامعه اسلامی، ارائه روشی منطقی، جذاب، سطح‌بندی شده و هماهنگ برای آموزش‌های قرآن در راستای «نظام جامع و هماهنگ آموزش قرآن» و ... از جمله مهمترین اهداف اجرای فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام مهدی مؤمنی مسئول دارالقرآن حوزه علمیه کرمان

حجت‌الاسلام مهدی مؤمنی، مسئول دارالقرآن حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان، به تشریح مهمترین فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه استان پرداخت و گفت: طرح‌های دارالقرآن به‌‌عنوان مرکز و کانون فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه استان در حوزه اقدامات اجرایی در سه زیر شاخه تبلیغ و ترویج، آموزشی و پژوهشی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی و سنجش طلاب در رشته‌های مختلف قرآنی از روخوانی تا تفسیر اعم از جدیدالورود و در حال تحصیل یکی از مهمترین اقدامات است، افزود: این اقدام سبب کشف و شناسایی طلاب مستعد در رشته‌های مختلف می‌شود. همچنین دوره زیباخوانی قرآن در بین طلاب سطح یک برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه استان، نظارت بر جلسات و حلقه‌های تفسیر قرآن را از دیگر فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه برشمرد و تصریح کرد: برگزاری کرسی ترویجی و علمی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه، ارائه موضوعات تحقیقی قرآنی به مدارس در دو سطح و اجرای طرح‌های مختلف آموزش قرآن‌ در بين كاركنان دولت از دیگر برنامه‌ها است.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم در راستای آموزش بهتر قرآن، برگزاری دور‌ه‌های ارتقای استادان قرآن علمیه استان بوده که در حال اجرا است. همچنین کارگروه علمی از بین چهره‌های قرآنی برای تعریف دوره‌های جدید و ارائه سرفصل‌های آموزشی و محتوای آموزشی تشکیل شده است.

مسئول دارالقرآن حوزه علمیه کرمان با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح انس با قرآن در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: شکل‌گیری یک نظام جامع و هماهنگ آموزش قرآن كريم بر طبق سند قرآنی استان، ارزش دهی مرکز مدیریت حوزه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه به دار‌القرآن، جذب بودجه‌های قرآنی برای حوزه، ارتباط با مجموعه‌های قرآنی استان و معرفی استاد قرآن به مجموعه‌های مختلف استان از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های عمومی قرآن، دوره‌ مهارت‌ورزی در روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و دوره‌‌های تربيت معلم در سطوح مختلف قرآن، گفت: اجرای طرح‌های تربیت ممتحن، تربيت مربی آشنایی کودکان با قرآن، ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعات قرآنی طلاب، جمع‌آوری مقالات و پایان نامه‌های پژوهشی و علمی با موضوع قرآنی از جمله برنامه‌های قرآنی حوزه‌های علمیه استان کرمان است.

حجت‌الاسلام مؤمنی یکی از فعالیت‌های مهم قرآنی حوزه را برگزاری دوره‌های متعدد در راستای تفسیر بهتر قرآن دانست و اظهار کرد: برپایی جلسات تفسير آيات برگزيده قرآن، برگزاری دوره‌های سبک زندگی قرآنی با رویکرد تربیتی و درمان‌جویانه، برگزاری دوره‌های آموزش ترجمه و تفسير عمومی قرآن‌، ایجاد گرایش و راهبری در جهت تحصیل در رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآن، گسترش جلسات تفسیری در مساجد، پاسخ به شبهات قرآنی، برگزاری دوره آشنایی با تفسیر و مفسران در سه سطح ۱ ،۲ و ۳، دوره شیوه‌های بیان تفسیر و برگزاری جلسه تفسیر قرآن هفتگی از جمله مهمترین برنامه‌ها در راستای تفسیر بهتر قرآن است.

مسئول دارالقرآن حوزه علمیه کرمان در پایان به اهداف کلی برنامه‌های اجرا شده پرداخت و گفت: نشر آموزه‌های قرآنی در سطح جامعه اسلامی، ارائه روشی منطقی، جذاب، سطح‌بندی شده و هماهنگ برای آموزش‌های قرآن در راستای «نظام جامع و هماهنگ آموزش قرآن» و ايجاد علاقه و زمينه برای پرداختن به فراگيری مهارت‌های قرآنی در سطوح بالاتر، تلاش در جهت توسعه كمی و كيفی آموزش‌های قرآن‌ در بخش‌های تربيت نيروی انسانی، آموزش‌های تخصصی و عمومی قرآن از جمله مهمترین این اهداف است.

انتهای پیام
captcha