نهضت انقلاب اسلامی مانع بزرگ نظام سلطه است
کد خبر: 4118008
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
محمدمهدی طهرانچی:

نهضت انقلاب اسلامی مانع بزرگ نظام سلطه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مانع بزرگ نظام سلطه را رخداد نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل دانست و گفت: ایران پس از انقلاب به عنوان نقطه‌ای که جغرافیای حاکمیت غرب را دچار تزلزل کرده است، مطرح شد.

نهضت انقلاب اسلامی مانع بزرگ نظام سلطه استبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز، نهم بهمن‌ماه در آئین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: علم و فرهنگ پس از جنگ جهانی در خدمت نظام سلطه درآمد و سیاست علم و سیاست فرهنگ به عنوان بخشی از سیاست عمومی بر جوامع عمومی سلطه پیدا کرد.

وی افزود: با پایان جنگ سرد و ورود به قرن ۲۱، نظام سلطه و آمریکا به عنوان پیشرو تمدن غرب خود را شاهد چالش‌هایی دید، بنابراین با نقش دادن به دانشمندان در تقویت نظام سلطه تلاش کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در راستای حاکمیت یکپارچه جهانی، دستاورد خود در فضای مجازی را وارد عرصه اجتماع کرد و بسیار بی‌محابا و با بهره‌گیری از قدرت علم ‌و فناوری به دنبال هضم فرهنگ‌های دیگر در فرهنگ غربی و تثبیت حاکمیت غرب بر جهان است.

طهرانچی تصریح کرد: مانع بزرگ نظام سلطه، رخداد نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بود. ایران به عنوان نقطه‌ای که جغرافیای حاکمیت غرب را دچار تزلزل کرده است، مطرح شد. رهبری مقام معظم رهبری، حرکت انقلاب اسلامی را به سوی تمدن اسلامی تقویت و تثبیت کرد که چنین موضوعی برای غرب که دچار فقر فرهنگ و خوی استکباری است مشکلات جدی پیش آورد.

وی اظهار کرد: امام(ره) به دنبال سازمان‌دهی انقلاب براساس یک نظام علم مبتنی بر حکمت ساختارهای مختلف کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... را تأسیس کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهم‌ترین ساختارهای شکل‌ گرفته در جمهوری اسلامی است. متأسفانه برخی دوستان نسبت به جایگاه و ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبی بیان می‌کنند. آن‌ها باید بدانند که این شورا تضمین کننده حرکت ایمن انقلاب اسلامی به سوی تمدن اسلامی است.

وی‌ گفت: هدف اغتشاشات اخیر حمله به ساختارهای فرهنگی کشور بود. ما امروز نیازمند یک حرکت منسجم، کنشگری و فرماندهی فعال در تمامی عرصه‌های فرهنگی از رفتارسازی اجتماعی تا سبک زندگی اسلامی هستیم. سلامت نفس و مدیریت حجت‌الاسلام عاملی برای بنده بسیار درس‌آموز بود و امیدواریم بتوانیم همچنان از تجربیات ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره‌مند شویم.

طهرانچی در رابطه با سابقه همکاری با حجت‌الاسلام خسروپناه در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بنده شهادت می‌دهم که وقتی تحول در دانشگاه آزاد اسلامی و موضوع تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر این دانشگاه مطرح شد، نام حجت‌الاسلام خسروپناه به عنوان شخصی که نماد علوم دینی بود و آشنا به مقوله‌های مختلف و تخصصی علمی، فرهنگی و هنری مطرح و عنوان شد.

راهبری فرهنگی کشور

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم ایمان افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی اظهار کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از شورای علی انقلاب فرهنگی، راهبری فرهنگی کشور است. این فرهنگ شامل خانواده تعلیم و تربیت، حوزه علم و فناوری، مسائل فرهنگی و اجتماعی است و دایره وسیعی از موضوعات را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد قله‌ها و اهداف بزرگ از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و کارسازی اهداف کلی نظام نیز در جایگاه‌هایی صورت می‌گیرد. در این راستا شورا باید سعی کند نشان دهد چگونه باید به سمت قله‌ها حرکت کند.

نهضت انقلاب اسلامی مانع بزرگ نظام سلطه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از شورا انتظار می‌رود که چشم‌انداز سال‌های آینده و نحوه عبور از بحران‌ها را بیان کند. بخشی از ناامیدی کنونی جامعه ناشی از چشم‌اندازی است که در گذشته وجود داشته و امروز کمرنگ‌تر شده است. قله‌ها تعبیه شده ولی مسیر رسیدن روشن نیست و این یکی از نکاتی است که شورا باید به آن بپردازد.

وی افزود: تغییر مختصات و زیست بوم فرهنگی از جمله نکاتی است که شورا باید به آن توجه کند. نسل‌های کنونی از زندگی اجتماعی در کنار یکدیگر کمتر شناخت دارند. نیاز به چابک شدن دبیرخانه نیاز جدید شورا بود که ایجاد شد. حجت‌الاسلام عاملی در این راستا به خوبی دبیرخانه را راهبری کردند.

افتخاری بیان کرد: خلقیات متفاوت نسل جوان، کانال‌های مختلف کسب اطلاعات و زیست فناوری جوان و غیره از مختصات فضای جدیدی است که با آن مواجه می‌شویم. به هم پیوستگی موضوعات فرهنگ منجر می‌شود در یک نقطه آسیبی ایجاد شود و از طرفی دیگر آسیب به نقطه دیگری وارد شود. به همین منظور ضرورت برنامه‌ریزی کلان در یک حوزه احساس می‌شود. از دبیر جدید شورا می‌خواهیم به این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha