انقلاب اسلامی ایران و طرح تأمل دوباره در دین
کد خبر: 4119206
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی ایران و طرح تأمل دوباره در دین

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها با بیان اینکه احیای دین و معنویت از مواردی بود که فقط در ایران معطوف نشد، گفت: موضوع احیای دین و تأمل دوباره در دین و بازخوانی دوباره دین در عالم، توسط انقلاب شیعی ما در دنیا مطرح شد که تنها به احیای شیعه و اسلام بازنگشت بلکه بازگشت به معنویت و دین به عرصه جامعه را رقم زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هابه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز، 13 بهمن در نشست «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» و نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، فتنه اخیر را یک جنگ تمام عیار توصیف کرد و گفت: کسانی که از مسیر خدا دور باشند، اشتباه محاسباتی فراوانی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کار جبهه شیطان تغییر در نظام محاسبات جامعه اعم از مدیران و مردم است، افزود: اگر این نظام محاسباتی تغییر کرد، آن هنگام در میدان عمل شکل تصمیم‌ها متفاوت می‌شود. میان کسی که حتی آب آشامیدنی را به مذاکره با دشمن ربط می‌هد با کسی که قبل از مذاکره دشمن را تهدید می‌کند، تفاوت است.

رستمی اظهار کرد: باور و محاسبه جامعه درباره نقاط قوت خودش و نقاط ضعفی که در دشمن است، تصمیماتی را در پی خواهد داشت و این اتفاقی که در ماه‌های اخیر در کشورمان رخ داد، علی‌رغم اینکه بحمد الهی به  نتیجه نرسید اما درس‌های فراوانی هم برای عموم جامعه و هم برای اساتید و اندیشمندان در این حوزه داشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه قطعا موضوع پایان یافته‌ای نیست کما اینکه مسئله‌ای نبود که آغازش با مرگ یک دختر در حوزه نیروی انتظامی اتفاق افتاده باشد، گفت: موضوع اتفاقات موضوعی نبود که با بازداشت پلیس شروع شده و با توجیه آن پایان یابد. کسانی که حضور در میدان داشتند احساس نگرانی از این پدیده‌ای که در پیش روی جامعه است داشتند و هم دشمن به این موضوع وقوف داشت هم دوست و شرایط مختلفی در کنار هم قرار گرفت تا به این اتفاق منجر شد.

زمینه‌های اغتشاشات اخیر

وی با تصریح اینکه در اغتشاشات اخیر یکسری زمینه‌ها وجود داشت، گفت: زمینه‌های اجتماعی، تغییر سبک زندگی و حضور در فضای مجازی، زندگی جامعه ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داده است و طبیعتاً بخشی از جامعه به خصوص جوانان تحت تأثیر این موارد هستند.

رستمی همچنین گفت: در حوزه دستاوردها حرف برای گفتن زیاد است اما یک مؤلفه جدی داریم که آن موضوع برنامه‌ریزی برای تغییر سبک زندگی جامعه ماست که این اتفاق رخ داده است و آثار خود را گذاشته است و طبیعتاً چه معلمان و اساتید چه دیگرانی که در حوزه برنامه‎ریزی و طراحی و سیاست‌گذاری کار می‌کنند به این مقوله توجه دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبری در ابتدای دهه 90 در سفری که به خراسان شمالی داشتند موضوع توجه به مقوله‌های سبک زندگی بود، گفت: طبیعتاً این سبک زندگی جدید اقتضائات خود را دارد. این بستر در کنار یک طراحی قرار می‌گیرد که محاسبه شده و برنامه‌ریزی شده و با توجه به ابعاد مختلف با عقبه اندیشه‎ورز از ناحیه دشمن است یعنی دشمن دنبال عملیات است و به محیط عملیات نگاه می‌کند.

وی با تصریح اینکه دشمن محاسبات پیچیده و فراوانی برای جامعه ما انجام داد اما به نتیجه نرسید که این مسئله به فهم کور و ناقص آنان از معنویت و قدرت دین و واقعیت و حقیقت دین باز می‌گردد، آثار معنویت را انسجام در جامعه اسلامی، همگرایی و تسلیم نشدن و همراه نشدن با طراحی‌های دشمن از سوی مردم عنوان کرد.

رستمی بیان کرد: یکی از مسائلی که در مواجهه با جوانان اعم از سر کلاس و فضاهای گفت‌وگویی با آن سرو کار داریم، در حوزه انقلاب اسلامی و یکسری سئوالات است نظیر اینکه چرا ما یک کشور عادی نیستیم و چرا باید دعوا داشته باشیم و در منطقه حضور داریم و چرا به سمت موشک می‌رویم و از مقاومت حمایت می‌کنیم و به خود نمی‌پردازیم. از این جنس مسائل در ذهن جوانان مطرح می‌شود که در کلاس‌های درس انقلاب اسلامی بروز پیدا می‌کند که چرایی چالش بین نظام سلطه با جمهوری اسلامی ریشه باقی مسائل و تحلیل‌هاست و اگر در این نقطه بتوانیم با فهم درستی مخاطب را همراه  و مسائل را به او منتقل کنیم، باقی مسائل روشن خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: انقلاب اسلامی 44 سال پیش در کشوری رخ داد که برای غرب بسیار مهم بود. یک نظام کاملاً وابسته به استعمار در این کشور حکومت می‌کرد و اتفاقاً سلسله پهلوی برخلاف تمام تاریخ ایران اولین گروهی بود که با مداخله بیگانگان به قدرت رسیدند. هر سلسله‌ای که در کشور داشتیم با متکی با بخشی از کشور به پیروزی رسید و به جز حمله مغول هیچ زمانی سلطه منجر به تشکیل حکومت از سوی خارج نداریم و اولین گروهی که با تکیه بر نیروهای خارجی و نه نیروهای موجود در داخل جامعه ایرانی به قدرت رسید، پهلوی‌ها هستند که با حمایت روسی شکل گرفته و با کودتای انگلیسی بر سرکار آمدند.

وی با بیان اینکه در این کشوری که موقعیت راهبردی در منطقه و بین‌الملل دارد، انقلابی رخ داد و این انقلاب نظام دست‌نشانده را بیرون کرد، گفت: تحلیل آمریکایی‌ها و غرب از دین تحلیل دقیقی نیست ولی در این تردید نداشتند که کشور نباید از دست شاه خارج شود لذا این شبهه‌ای که اعلام می‌شود که آمریکایی‌ها با انقلاب کنار آمدند و به شاه گفتند که بیرون رود، یکی از دروغ‌های شاخ دار تاریخ معاصر است و مثل بسیاری از تحریف‌هاست.

یکی از وظایف جهاد تبیین روشنگری در رابطه با آمریکاست

رستمی، یکی از وظایف جهاد تبیین را روشنگری در این عرصه عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها تردیدی در دفاع از نظام وابسته به خود نداشتند البته اینکه در رأس این نظام که باشد، مهم نیست و بعداً هم نشان دادند که نوکرشان مهم نیست. آمریکایی‌ها تا زمانی که شاه به آن‌ها سود برساند، مدافع هستند و اگر ببینند سودی برایشان ندارد، تردیدی برای حذف آن ندارند و در همه جا هم اینکار کردند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه آمریکایی‌ها به نتیجه رسیدند که برد شاه در ایران به اتمام رسیده است و هیچ تردیدی برای کشتن مردم ایران نداشتند، گفت: امروز با نسل و جامعه‌ای مواجه هستیم که طراحی اطلاعات‌رسانی به این‌ها به گونه‌ای است که در حجم انبوه بمباران خبرهای بی مدرک و بی عمق توان تحلیل را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: دعوای مردم ایران و انقلاب اسلامی به مواضع ضد آمریکایی بر نمی‌گردد بلکه به حضور آمریکایی‌ها از 28 مرداد سال 1332 و کودتایی که انجام دادند، باز می‌گردد و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند حضور خود را در این کشور از دست دهند.

رستمی گفت: جلوه بعدی انقلاب اسلامی نهضتی بود که انقلاب اسلامی در مقابل آمریکایی‌ها ایجاد کرد. تعبیرشان این بود دنیا برای آمریکا احترام قائل بود و حتی در دوران دو قطبی دنیا، آمریکا احترام داشت و کسی جسارت ایستادن در مقابل او را نداشت اما اکنون کشورها جرأت ایستادن در مقابل آمریکا پیدا کرده‌اند و ایران موجب شد تا کشورها در مقابل آمریکا جسور شوند و این مسئله‌ای است که اندیشمندان آمریکایی به آن اعتراف دارند و به همین دلیل تأکید دارند که باید شاخ ایران شکسته شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: عرصه دومی که انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها و نظام سلطه به صورت پرهزینه ایجاد کرد، موضوع تسری نفی سلطه و فرهنگ مقاومت و ایستادگی و دفاع از منافع خود به جای واگذاری به منافع غرب یا اولویت دادن به منافع غرب بود که این مسئله از انقلاب اسلامی نشئت گرفت.

وی اظهار کرد: عرصه سوم که مهم‌ترین عرصه مواجهه با انقلاب اسلامی است، احیای دین و معنویت و ابطال‌پذیری گفتمان غالب دنیا که گفتمان لیبرال دموکراسی است، بود. اینها صدها سال تولید محتوا، اندیشه و اقدام و تأسیس و توسعه از حوزه فکر تا عمل در بحث لیبرال دموکراسی داشتند و گفتمان اصلی دنیا در 100 سال اخیر گفتمان مارکسیست و لیبرالیسم بود که هر دو در نفی دین مشترک بودند اما انقلاب اسلامی شعار احیای دین داد.

رستمی با بیان اینکه احیای دین و معنویت از مواردی بود که فقط در ایران معطوف نشد، گفت: موضوع احیای دین و تأمل دوباره در دین و بازخوانی دوباره دین در عالم، توسط انقلاب شیعی ما در دنیا مطرح شد که تنها به احیای شیعه و اسلام بازنگشت بلکه بازگشت به معنویت و دین به عرصه جامعه را رقم زد. اینها مسائلی است که به موضوع حیثیتی برای نظام سلطه تبدیل می‌شود و دوام هم می‌یابد و تعارفی هم نخواهد داشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه این تعابیر در سخنان امام و رهبری هم مشاهده می‌کنیم، گفت: امام راحل درباره دفاع مقدس فرمودند جنگ ما، جنگ اسلام و کفر بود و هرگز پایانی ندارد لذا فهم درست از صف‌آرایی دشمن در میدان لازم است.

وی با تصریح اینکه انقلاب اسلامی معجزه بود و بعد از آن هر اتفاقی رخ داد، اعجاز است، برخی از حوادث و وقایع بعد از انقلاب اسلامی را یادآور شد و افزود: اغتشاشات اخیر که از وقایع سال 60 و همچنان دفاع مقدس قوی‌تر که نبود و این کشور بلاهای سخت و سنگین‌تری از اتفاقات اخیر را دیده است و تمام 44 سال گذشته با همین شکل دائماً در حال اعتلا بوده است. زمانی برای پس گرفتن مرزهای خودمان جنگیدیم و امروز می‌گویند از مرزهای خود عقب‌نشینی کنید.

رستمی با تأکید بر اینکه آمریکا تلاش و هزینه بسیار فراوانی انجام داد تا مقاومت را شکست دهد اما جبهه مقاومت مستحکم‌تر شد، گفت: آمریکا هزینه زیادی در افغانستان انجام داد و در نهایت به خفت‌بارترین شکل ممکن است از این کشور فرار کرد اما چون رسانه در اختیار دارد، این مسائل رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی نشد. در عراق و سوریه هم هزینه زیادی برای داعش کردند اما در نهایت جبهه مقاومت در عراق مستحکم‌تر شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه امروز اخبار و آمار نشان از آن دارد که آمریکا رو به افول است، گفت: شعار آمریکایی‌ها نجات دنیاست اما شعار دو رئیس جمهور آخر آن‌ها احیای عظمت و حفظ آمریکا بود.

فهم درستی از وقایع داشته باشیم

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید فهم درستی از وقایع داشته و آن را به صورت دقیق و درست برای مخاطبان خود تحلیل کنیم، گفت: از این سمت نقاط قوت و ضعف حتماً باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. آنچه مسلم است این است که ظرفیت‌های درون جامعه و فرصت‌های پیرامونی ما بی‌نظیر است. از نظر جمعیتی و کیفیت نیروی انسانی و منابع و ذخایر و فرصت‌هایی که در منطقه داریم و فرصت‌هایی که ناشی از ضعف رقیب دارد رخ می‌دهد، در تحلیل‌ها باید مورد توجه قرار گیرند و نقاط نفوذ و ضربه‌پذیری هم باید به درستی شناسایی شود.

رستمی همچنین گفت: چیزی که در اتفاقات اخیر اجازه نداد، اتفاقات تبدیل به یک بحران بزرگ برای کشورمان شود، این بود که مردم علی‌رغم مشکلات متصل به اعتراضات نشدند یعنی دشمن چهره خود را نشان داد و از باند منافقان و رجوی و غارتگرانی مثل سلطنت‌طلبان و ... استفاده کرد و مردم هم چون این افراد را می‌شناختند با آن‌ها همراه نشدند.

وی در عین حال بر ضرورت رفع مشکلات جامعه تأکید کرد و گفت: نقطه اصلی که جوانان ما امروز با آن مواجه هستند، مسئله امید است که مورد هدف دشمن قرار گرفته است و دشمن با سیاه‌نمایی و تباه نشان دادن وضعیت آینده با تمام ابزار برای از بین بردن امید جوانان ما تلاش می‌کند چرا که جامعه ناامید بی‌تحرک و آماده پذیرش هر اتفاق ناگواری خواهد بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به اساتید شرکت‌کننده در این نشست گفت: حوزه و دانشگاه میدان عمل شماست و در این بخش باید مأموریت‌های خود را انجام دهید.

رستمی در ادامه نکاتی را درباره نسل جدید بیان کرد و افزود: بیش از 90 درصد جامعه دانشگاهی در فضای اینستاگرام و واتس‌آپ که فضای آن‌ها فضای حکمرانی آمریکاست حضور داشتند. وقتی تصویری در اینستاگرام حذف می‌شود و اعلام می‌کنند که برخلاف قوانین حاکم بر اینستاگرام است یعنی جوانان ما در محیط آمریکایی زیست می‌کردند و دادوستد اطلاعات صورت می‌گرفت و طبیعی است که خروجی آن‌ها چه می‌تواند باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به وقایع فتنه اخیر در دانشگاه‌ها اظهار کرد: نباید گمان کنیم فحاشی که در برخی از دانشگاه‌ها رخ داد، بروز احساسات و هیجان بوده است، بلکه یک کار عمیق روان‌شناختی و ایجاد قطب‌های غیرقابل اتصال و شکاف‌های غیرقابل ترمیم در جامعه دانشگاهی است و این فحاشی‌ها  طراحی دارد و این طراحی آن است که امکان گفت‌وگو را از بین ببرد.

وی، کلاس‌های درس را فرصتی برای گفت‌وگو و فهم و مطالعه دقیق و عمیق و اظهارنظر آزاد برای جوانان دانست و بر ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی و مستندهای خوب برای پاسخگویی به شبهات جوانان در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

رستمی همچنین از مجاهدت‌های مدرسان درس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها به خصوص در چند ماهه اخیر قدردانی کرد و آن را جزو بالاترین جهادها دانست و افزود: در دروس معارف باید تحول رخ دهد. مأموریت اصلی در معاونت آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها طراحی و پیگیری مسیر تحول در این حوزه است و تلاش می‌شود تا تحول کوتاه مدتی را در سرفصل‌ها بر اساس نظرخواهی که از اساتید این درس شده است، ایجاد کنیم و تحول بلندمدت هم بازخوانی ارائه دین و معارف دینی در فضای دانشگاهی جدید است.

انتهای پیام
captcha