چرا حسرت زیارت حرم حضرت زینب(س) طولانی شده است
کد خبر: 4120097
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

چرا حسرت زیارت حرم حضرت زینب(س) طولانی شده است

عدم امکان انجام سفر زمینی به سوریه و نگرانی ایرلاین‌های ایرانی از تحریم موجب شده حسرت مردم ایران برای زیارت حضرت زینب(س) همچنان ادامه داشته باشد.

چرا حسرت زیارت قبر مطهر حضرت زینب(س) طولانی شده است؟

به گزارش ایکنا، جنگ طولانی در سوریه و نبود امنیت در این کشور موجب شد سال‌ها مردم ایران حسرت زیارت حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) را داشته باشند. این سفر زیارتی از سال 1390 متوقف شده بود اما با شکست‌های پی‌در پی داعش با درایت و فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، امید به از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه قوت گرفت.

تا اینکه در سال ۹۸ (چند ماه قبل از شیوع کرونا) تعدادی کاروان زیارتی به سوریه اعزام شدد اما با شیوع کرونا این سفرها همانند سایر سفرها متوقف شد اما با فروکش کردن کرونا دوباره امیدها به ازسرگیری این سفرها قوت گرفت. به خصوص اینکه رئیس وقت سازمان حج و زیارت نیز با سفر به این کشور از برقراری امنیت در سوریه برای انجام سفرهای زیارتی، استقبال و آمادگی مقامات سوریه برای از سرگیری سفرهای زیارتی و نیز مهیا بودن امکانات نسبی هتل‌های این کشور برای پذیرایی از زائران خبر داده بود.

همچنین توافق‌نامه‌‌های مختلفی نیز در این خصوص به امضای مسئولان ایرانی و سوری رسید و عملاً همه چیز مهیای راه‌اندازی سفر زیارتی سوریه بود؛ اما برخلاف انتظار سفرهای زیارتی سوریه همانند دوران قبل از جنگ به راه نیفتاد. شاید مهم‌ترین دلیل این مسئله، عدم امکان انجام سفرهای زمینی به این کشور به دلیل نبود امنیت کامل در مسیر برای انجام سفر زمینی است.

مسئله مهم دیگری که موجب شده مردم ایران نتوانند همانند قبل به زیارت اعتاب مقدس سوریه بروند این است که هیچ شرکت هواپیمایی ایرانی حاضر نیست پروازی به کشور سوریه انجام دهد و در حال حاضر فقط یک پرواز از شهر مشهد زائران ایرانی را به سوریه می‌برد.

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص اعلام کرده است: شرکت‌‌های هواپیمایی داخلی هیچ‌کدام به سوریه زائر اعزام‌ نمی‌کنند چون احتمال می‌دهند که از سوی کشورهای اروپایی مورد تحریم قرار گیرند. این شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند آماده هستند زائران را به لبنان ببرند و زائران می‌‌توانند خودشان از لبنان به سوریه بروند.

البته این اقدام به دلیل افزایش قابل توجه هزینه سفر نیز چندان با استقبال مواجه نشده است.

با توجه به شرایط موجود، عملاً مسیر سفر به سوریه بسته است و با زلزله شدیدی که صبح امروز 17 بهمن این کشور را لرزاند و موجب کشته شدن تعدادی از مردم این کشور شده و خسارات زیادی نیز به وجود آورده است، به نظر می‌رسد حسرت مردم ایران برای زیارت بارگاه مقدس حضرت زینب(س) همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha