اعزام ۴۵۰۰ دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدس
کد خبر: 4120116
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
باقرزاده خبر داد:

اعزام ۴۵۰۰ دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدس

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: 4 هزار و 500 دانش‌آموز دختر تا پایان سال جاری به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که شامل ۹ دوره ۵۰۰ نفره است.

اعزام 4500 دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدسبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی امروز ۱۷ بهمن با موضوع زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس با حضور خبرنگاران برگزار شد.

باقرزاده در این نشست گفت: سفر‌های تربیتی یا اردو‌ها که سابقه طولانی دارند، یک موقعیت جذاب برای دانش‌آموزان بوده و فرصتی را برای اوقات فراعت با تمرکز بر اهداف تربیتی تأثیرگذار فراهم می‌کند، زیرا علاقه‌مندی و شور و نشاط آن‌ها در اوقات غیررسمی بیشتر است و از تکلیف و اجبار و رتبه‌بندی و نمره و امتیاز و ... در آن خبری نیست و متربی آزادی عمل و اختیار دارد و می‌تواند با همسالان خود به طور عادی زندگی خود را طراحی کند. این‌ها شرایطی ایجاد می‌کند که تأثیر برنامه‌های تربیتی دو چندان شود.

وی افزود: در تمام دنیا برای اوقات فراغت، امتیاز ویژه‌ای قائل هستند و در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی نیز اوقات فراغت، فرصت ویژه‌ای بوده است و اگر این فرصت با معنویت آمیخته شود، تأثیر بیشتری خواهد شد.

باقرزاده در ادامه گفت: با ساماندهی گروه‌های جهادی و سفر‌های تربیتی با تلفیق اردو‌ها و جهت‌دهی آن با زیارتگاه‌ها تلاش شده است، سفر‌هایی به اسم زیارت اولی ترتیب داده شود که مخاطب آن افراد ویژه‌ای هستند که در مقاطع تحصیلی متوسطه اول یعنی هفتم، هشتم و نهم تحصیل می‌کنند. در واقع دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع یاد شده در موقعیت جغرافیایی سراسر کشور به این سفر‌ها اعزام می‌شوند. این سفر‌ها ویژه کسانی است که تا به حال به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یا بعد مسافت نتوانسته‌اند به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

وی تصریح کرد: سازمان دانش‌آموزی با فعالیت گروه‌های خیر، مجموعه آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی، شهرداری تهران، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، معاونت متوسطه آموزش و پرورش و ... در این امر مشارکت دارند.

باقرزاده با اشاره به اهداف این سفر‌های زیارتی بیان کرد: اهداف ما در این سفر ارتقای مسئولیت‌پذیری، مهارت‌پذیری، رشد اجتماعی، کشف استعدادها، شناخت دوستان، انس و الفت با اهل بیت‌(ع)، شناخت ارزش مکان و زمان و ... است. همچنین کار‌های تربیتی باید فرآیندی انجام شود و کار‌های نقطه‌ای و دفعی اثر کم‌تری داشته و ماندگار نیستند؛ از این رو ضروری است که شبکه‌ای بین مربیان و متربیان شکل گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعداد دانش‌آموزان اعزامی به این سفر‌ها گفت: ۴۵۰۰ دانش‌آموز دختر تا پایان سال جاری به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که شامل ۹ دوره ۵۰۰ نفره است. در سفر اول دانش‌آموزان استان مرکزی، خراسان جنوبی و شهرستان‌های استان تهران حضور دارند که دو شب و سه روز در مشهد اقامت می‌کنند و در برنامه‌های معرفتی، تربیتی و شاد شرکت می‌کنند.

نامه‌ای به امام مهربانی‌ها 

وی آغاز این سفر زیارتی در ماه رجب را به فال نیک گرفت و بیان کرد: نحوه انتخاب دانش‌آموزان به این ترتیب است که طی فراخوانی از دانش‌آموزان دعوت شده است که به امام مهربانی‌ها نامه بنویسند و نامه‌ها جمع‌آوری می‌شود و دانش‌آموزان بچه‌هایی که زیارت نرفته‌اند را معرفی می‌کنند و سپس افراد شناسایی و به زیارت امام رضا(ع) دعوت می‌شوند.

باقرزاده به حضور مردم در این برنامه اشاره کرد و گفت: در طرح‌های گذشته حضور مردم بسیار پررنگ بوده است؛ از این رو در این طرح نیز مردم پای کار خواهند آمد و تلاش شده است از دانش‌آموزان هزینه‌ای دریافت نشود و خیران پای کار بیایند.

وی در ادامه به برنامه‌های فرهنگی ویژه دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و گفت: تاکنون برنامه‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان دختر کمرنگ بوده است و ما تلاش می‌کنیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و برنامه‌های ویژه‌تر و بانشاط‌تری برای آن‌ها اجرا کنیم.

تشکیل ۵۰ هزار مدرسه انقلاب

وی همچنین به خلأ برنامه‌های پرورشی اشاره کرد و افزود: ما هنوز از برنامه‌های فرهنگی مدارس راضی نیستیم، اما اجرای برنامه‌های متمرکز استانی و کشوری رو به جلوست و در این راستا به مناسبت دهه فجر ۵۰ هزار مدرسه انقلاب تشکیل شده و دانش‌آموزان در رابطه با پیروزی انقلاب و دستاورد‌های آن به روایتگری می‌پردازند.

باقرزاده با اشاره به برنامه «هیس‌طوری» گفت: تاکنون ۳۷۵ هزار دانش‌آموز متوسطه وارد پویش هیس‌طوری شدند و کتاب «سرگذشت استعمار» را می‌خوانند و در مدارس روایت می‌کنند. طرح ویژه‌ای نیز در اصفهان در حال اجراست و جشنواره سرود کلاسی راه‌اندازی شده و در راستای آن هر کلاس یک گروه سرود تشکیل می‌دهند. یک گروه تخصصی نیز در راستای رفع شبهه‌های دانش‌آموزان در کانال درنگ در برنامه «شاد» به سوال‌های آن‌ها پاسخ می‌دهند که تاکنون ۶ هزار سؤال جمع‌آوری شده است.

وی در ادامه همچنین درباره کمبود مربیان پرورشی در مدارس گفت: برای تأمین این کمبود از روحانیون در قالب طرح امین استفاده شده است و امکان افزایش تعداد آن‌ها تا ۲۵ هزار نفر را دارند و به صورت جهادی در مدارس حضور یافته و ساعاتی را با دانش‌آموزان می‌گذرانند؛ که این راهکار موقت برای حل این مشکل است. اما راه حل دائمی این است که معلم و مشاور استخدام و جذب شوند که باید سهیمه دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد. این سهمیه ۲۵ هزار نفر است و باید به ۴۰ هزار نفر برسد که طی ۴ سال گذشته سهم ما از ۲۵ هزار نفر، ۱۰ هزار نفر بوده است.

باقرزاده تصریح کرد: در حال حاضر ۴۷ هزار معلم پرورشی داریم که ۵۳ هزار نفر کم داریم و مشاور نیز ۱۳ هزار نفر است که ۴۰ هزار نفر کم داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموزان معتکف نیز گفت: ما در رابطه با اعتکاف، تبلیغات، اجبار و توصیه نکردیم اما 1960 مسجد در سراسر کشور به اعتکاف دانش‌آموزان اختصاص یافت و 296 هزار دانش‌آموزان در آن شرکت کردند.

انتهای پیام
captcha