حرکت در مرز دانش حوزه خدمات درمانی
کد خبر: 4120158
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
میرهاشم موسوی تبیین کرد؛

حرکت در مرز دانش حوزه خدمات درمانی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه امروز در مرز دانش حوزه خدمات درمانی حرکت می‌کنیم و دستاوردهای زیادی داریم، گفت:‌ البته هنوز با نقطه آرمانی و آن چیزی که در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره شده است، فاصله داریم.

تامین اجتماعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی امروز دوشنبه ۱۷ بهمن در سالن اجتماعات سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن تسلیت وفات حضرت زینب(س) و گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: چهل و چهار سال تجربه را پشت سر داریم که پر از موفقیت و پیروزی است و امروز مفتخر هستیم که خدمت‌گزار مردم در حوزه بیمه‌های اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی حدود 20 درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی بودند و امروز مفتخر هستیم که بیش از ۷۰ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند. در حوزه بیمه درمان تقریباً صد درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفتند که ۵۳ درصد آنها عضو بیمه تأمین اجتماعی هستند. این آمار قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و این دستاورد اتفاق بزرگی در راستای اهداف انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی است و در تلاشیم تا به پوشش صد درصدی جامعه برسیم.

هاشمی افزود: حدود ۱۹/۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی در پیش از انقلاب بوده است و اکنون حدود ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای داریم و بیش از ۱۵ میلیون نفر عضو بیمه تأمین اجتماعی هستند. ۸۰ هزار نفر پیش از انقلاب مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی بودند و امروز این عدد به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته با ضریب پشتیبانی ۴/۲ درصد رسیده است.

تقویت حوزه تولید و کسب و کار

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه اتفاقی که بعد از انقلاب رخ داد و پیش از این سابقه نداشته کمک‌های دولت به اقشار خاص جامعه است ادامه داد: برای رونق کسب و کار و حمایت از اقشار خاص و گروه‌هایی که باید مورد حمایت دولت قرار می‌گرفتند با صندوق‌ سازمان تأمین اجتماعی در راستای تقویت حوزه تولید و کسب و کار ایجاد شد که در کشور‌های دیگر مشابه آن را نداریم.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در قالب کارگاه‌هایی که زیر پنج نفر هستند و کمک‌های دولت را دریافت می‌کنند، فعال هستند. 760 هزار راننده، ۲۷۰ هزار قالیباف، ۲۰۰ هزار جانباز تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که حدود 50 درصد سهم کارفرمایان را دولت تقبل می‌کند و فرد بیمه شده نمی‌پردازد. این تعداد حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌شود که دولت از آنها حمایت می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب در حوزه درمان فقط ۲۰ مرکز درمانی برای سازمان تأمین اجتماعی وجود داشت، اظهار کرد: امروزه بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی عمومی و تخصصی و فوق تخصصی با 50 هزار مرکز طرف قرارداد وجود دارد که به بیمه‌‌شدگان خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی روزانه یک میلیون نفر خدمات درمانی سرپایی ارائه می‌دهد و حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری دریافت می‌کنند. این آمار در قیاس با خدمات درمانی که در گذشته وجود داشته قابل مقایسه نیست. ما در مرز دانش در حوزه خدمات درمانی حرکت می‌کنیم و دستاوردهای زیادی داریم که همه به برکت خون شهدا بوده است. با انقلاب اسلامی، انقلابی در ارائه خدمات اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی رخ داده است. البته هنوز با نقطه آرمانی و آن چیزی که در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره شده فاصله داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از راهبردهای ما توسعه پوشش بیمه درمانی برای همه آحاد جامعه است ادامه داد: اگر امروز ناترازی منابع داریم حتماً باید از پنجره فرصت حدود 30 درصد جمعیت باقی مانده نهایت استفاده را برای پایدارسازی منابع سازمان که یکی از چالش‌های عمقی ماست استفاده کنیم.

طرح بیمه خانوار

وی ادامه داد: با اجرای طرح بیمه خانوار ایرانی برای اولین بار توانستیم تعدادی از اقشاری که بیمه ندارند را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم. سال گذشته یک میلیون بیمه شده جدید اضافه شدند و امسال نیز یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه هدف گذاری شده است که 883 هزار نفر بیمه شده جدید هستند. این مسیر ادامه خواهد داشت و اصل فراگیری پوشش بیمه‌های اجتماعی از آرمان‌های اصلی ماست. یکی از مسائل مهم و اهداف راهبردی ما اصلاح و سازماندهی صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی با رویکرد توانمندسازی است که در حال انجام است. باید به سمت اصلاحات و توانمندسازی برویم تا بتوانیم متناسب با محاسبات بیمه‌ای صندوق را بهبود بدهیم.

هاشمی با اشاره به اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: این اصلاح انجام پذیرفته و به مجلس ابلاغ خواهد شد و بین 500 تا 700 هزار نفر پشت نوبت در پوشش بیمه کارگران ساختمانی هستند که با ابلاغ این قانون همه این افراد بدون محدودیت تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه: پنج لایحه در راستای اصلاحات فنی، ساختاری، محاسباتی و سنجه‌ای و غیرسنجه‌ای تقدیم دولت شده است تا در نظام چند لایه تأمین اجتماعی و حوزه بیمه‌ای به معنای واقعی در راستای توانمند کردن آحاد جامعه و جلوگیری از رفتن به زیر خط فقر افراد صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در سال 91-92 حدود 19 درصد افراد بازنشسته پیش از موعد بودند و امروز بیش از 50 درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد داریم این در حالی است که متوسط عمر بازنشستگی در کشورهای پیشرفته به 10- 12 سال بیشتر نمی‌رسد ولی متوسط عمر بازنشستگان در ایران بالای 25 سال است و این رقم بسیار نگران کننده‌ای است که حوزه کسب و کار و صندوق‌ها را تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

هاشمی بیان کرد: متوسط امید به زندگی در پیش از انقلاب 55 سال بوده است و الان به 75 سال رسیده است و باید از این دستاورد به عنوان فرصت به جای تهدید استفاده شود.

اولویت درمان برای بازنشستگان

وی تأکید کرد: هیچ بازنشسته‌ای را نداریم که بگوید حقوق ماه گذشته من پرداخت نشده است و تعهدات تأمین اجتماعی ماه به ماه به موقع انجام شده است. سازمان تأمین اجتماعی حدود 30 هزار میلیاردتومان ماهانه در کنار تعهدات بیمه‌ای که دارد، پرداخت می‌کند. علیرغم این شرایط توسعه خدمات هم جزو اولویت‌های ماست. اولویت درمان برای بازنشستگان مورد توجه است و امسال رشد 120 درصدی را برای بازنشستگان داشتیم.

وی خبر داد: در این ایام دهه مبارک فجر دو بیمارستان افتتاح خواهد شد و ۲۵۵ تخت به تخت‌های بیمارستانی ما اضافه خواهد شد که از این تعداد 64 تخت ویژه خواهد بود. همچنین توسعه پوشش بیمه‌ای ناباروری، اوتیسم و ایبی و برخی داروهای خاص در دستور کار است که 244 قلم دارو به یکباره تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha