کتابچه «سواد بازی» منتشر شد
کد خبر: 4120763
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

کتابچه «سواد بازی» منتشر شد

کتابچه «سواد بازی» به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد.

کتابچه «سواد بازی» منتشر شدبه گزارش ایکنا، کتابچه «سواد بازی» که به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به منظور ارائه در نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی منتشر شده است، شامل عناوینی همچون سابقه شکل‌گیری نظام‌های رده‌بندی سنی، شناخته شده ترین نظام‌های رده‌بندی سنی در جهان، ضرورت‌های پیدایش نظام رده‌بندی سنی ESRA در ایران، رویکردهای اصلی مطالعاتی و تحقیقاتی ESRA، معیارهای محتوایی نظام رده‌بندی ESRA، تصویرنگارهای محتوایی نظام رده‌بندی، اقدامات ایجابی و تأثیرات مثبت و منفی بازی‌های رایانه‌ای است.

در مقدمه این کتابچه آمده است: امروزه بازی‌های رایانه‌ای به پرمصرف‌ترین و مهمترین ابزار سرگرمی در جهان تبدیل شده‌اند. کودکان و نوجوانان بی‌شماری در جهان روزانه زمان قابل توجهی را برای بازی کردن صرف می‌کنند و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست. همانگونه که بازی‌های رایانه‌ای به دلیل در اختیار قرار دادن فضای تجربه مجازی باعث پرورش توانایی‌های ذهنی و مهارت‌های عملی در کاربران می‌شوند، می‌توانند اثرات مخربی را نیز روی کاربران داشته باشند.

در این کتابچه سعی شده مطالب و نکات مهمی درباره نحوه تهیه و مصرف بازی‌ها توسط خانواده‌ها و بازی‌بازها و همچنین تأثیرات بازی‌های رایانه‌ای بر روی بازی‌بازها شرح داده شده است تا از این طریق تاحدودی سطح سواد رسانه خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ارتقا یابد.

در بخشی از این کتابچه درباره معیارهای محتوای نظام رده‌بندی ESRA می‌خوانیم: نظام اسرا براساس هفت معیار اصلی و اندازه‌گیری شدت تأثیرگذاری آنها بر روی بازی‌بازها را مورد بررسی قرار می‌دهد و رده سنی بازی‌ها را مشخص می‌کند. این معیارها که در سه سطح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، عبارت از ناهنجاری‌های اجتماعی، خشونت، ترس، نقض ارزش‌های ایرانی اسلامی، یأس و ناامیدی، محرک‌های جنسی، مواد مخدر و دخانیات است.

بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رسانه تعاملی قطعاً می‌توانند تأثیرات مفید زیادی را بر روی ذهن و روان مخاطبان خود به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشند. اگر دو شرط اصلی در استفاده از آنها رعایت شود. اول اینکه بازی انتخاب شده برای بازی‌باز، متناسب با سن او باشد و دوم اینکه مدت زمان انجام بازی توسط بازی‌باز محدود باشد(براساس پژوهش‌های علمی مدت زمان انجام بازی توسط بازی‌باز نباید بیش از دو ساعت در روز باشد). 

انتهای پیام
captcha