قیام مهدی موعود(عج) آخرین حلقه مبارزه بین حق و باطل است
کد خبر: 4127674
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
مهدویت و آینده جهان/ 5

قیام مهدی موعود(عج) آخرین حلقه مبارزه بین حق و باطل است

سرانجام تاریخ به شکوهمندترین فرجام خود می‌رسد، از مجموع آیات و روایات استنباط می‌شود که قیام مهدی موعود(عج) آخرین حلقه از مجموعه حلقات مبارزات حق و باطل است، اندیشه‌ای قرآنی و روایی است که با قاطعیت اعلام می‌دارد پیروزی نهایی با دین حق و غلبه قطعی صالحان است که با کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمد فاضلیان دبیر کارگروه نقد وهابیت موسسه کلامی احیاء همداندر یادداشتی که پیش از این به قلم حجت‌الاسلام سیدمحمد فاضلیان، دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان در ایکنای همدان منتشر شد به محور دوم فلسفه تاریخ از منظر شیعه که همان هدف و مقصد انسان بود، اشاره شد که وی در این یادداشت نیز به بررسی محور سوم پیروزی حق بر باطل پرداخته است.

با توجه به آیات و شواهد تاریخی گوناگون روشن می‌شود که تاریخ چیزی جز انعکاس درگیری پایدار حق و باطل نیست و رویارویی طرفداران این دو از ابتدای تاریخ به‌طور مداوم جریان داشته و پیروزی و شکست دست به دست شده است.

البته قدرت غیبی خداوند همیشه یاور حق‌پرستان و مؤمنان بوده و در روند تاریخ مقاطع بسیاری پیش آمده که رهروان راه حق در ضعف و فشار بوده و رهروان راه باطل در تاخت و تاز بوده‌اند؛ اما سرانجام تاریخ طبق سنن الهی از آنِ حق و حق‌طلبان است و حاکمیت خط انبیاء بر تمامی قلوب و نفوس تحقق خواهد یافت.

در همین راستا قرآن کریم نویدگر این حقیقت است که در مبارزه طولانی و پر دامنه حق و باطل سرانجام حق پیروز است و باطل محکوم به اضمحلال و فناست؛ «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً؛ و بگو: حق آمد و باطل نابود گشت، حقّا که باطل همواره نابود شدنی است»(اسراء/ 81)، و یا در آیه دیگر می‌فرماید: «لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ تا حق را محقق و پایدار کند و باطل را محو و نابود سازد هر چند بدکاران را خوش نیاید.» (انفال/ 8)


بیشتر بخوانید:


تضاد بین حق و باطل و مؤمنان و کافران از نخستین لحظات تاریخ تاکنون ادامه داشته و نزاع‌های خارج از این چارچوب، محدود و گذرا بوده و استمرار و تداومی در تاریخ نداشته است، حال نقطه پایانی این درگیری و تضاد کجا و چه وقت است؟ با توجه به وعده قرآن نقطه پایانی این تضاد، غلبه و پیروزی حق و نابودی کفر و باطل است؛ به این صورت که در عصری حق به اوج قدرت و کمال خود می‌رسد و زمینه برای فتح و پیروزی آن به وجود می‌آید و باطل نیز به نهایت قدرت و انحطاط و فساد کشیده می‌شود و وقتی هر دو به نهایت خود رسیدند، حق با امداد خداوند و آگاهی و توانایی مؤمنان و صالحان بر باطل غلبه می‌کند و کافران و مفسدان را از میان برمی‌دارد و قدرت و سلطه شیطان از بین می‌رود؛ در روایات به صراحت از نابودی و هلاکت شیطان به دست حضرت ولی‌عصر(عج) اشاره شده است، بنابراین پیروزی نهایی نیروهای حق و صلح و عدالت، اندیشه‌ای قرآنی و روایی است که با قاطعیت اعلام می‌دارد پیروزی نهایی با دین حق و غلبه قطعی صالحان است که با کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران محقق می‌شود.

نقطه اوج این حرکت با ظهور منجی موعود تحقق می‌یابد و او رهبری گروه حق را به دست می‌گیرد و با تمام توان، به جنگ نهایی با جبهه کفر و باطل می‌پردازد و در تحقق وعده‌های حتمی الهی، پیروز می‌شود و تاریخ به شکوهمندترین فرجام خود می‌رسد و این وعده قطعی و حتمی و تخلف ناپذیر خداوند است؛ از مجموع آیات و روایات استنباط می‌شود که قیام مهدی موعود(عج) آخرین حلقه از مجموعه حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. مهدی موعود(عج)، تحقق بخش ایده‌های همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است و به عبارتی او حاصل تمامی مجاهدت‌ها و تلاش‌های پیامبران و ثمره قیام‌ها و مبارزات حق‌طلبان است .

از آیات قرآن کریم نیز استفاده می‌شود که ظهور مهدی موعود(عج) حلقه‌ای است از حلقات مبارزه اهل حق و باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود و سهیم بودن یک فرد در این سعادت، متوقف بر این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد، همچنین آیاتی که بدان‌ها در روایات استناد شده است نشان می‌دهد که مهدی موعود(عج) مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است که نشانه پیروزی نهایی اهل ایمان است و لذا ظهور مهدی موعود (عج) نعمتی است بر مستضعفان و وسیله‌ای برای پیشوا و مقتدا شدن آنان و مقدمه‌ای برای وراثت آنها و خلافت الهی در روی زمین است؛ بنابراین ظهور مهدی موعود(عج) تحقق وعده‌ای است که خداوند متعال از قدیم‌ترین زمان‌ها در کتب آسمانی به صالحان داده است که زمین از آن آن‌هاست؛ « أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند.» (انبیاء/ 105)

امام باقر(ع) در تفسير آيه 140 سوره آل عمران «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ؛ و اين روزگار است كه هر دم آن را به مراد كسى مى‌گردانيم» می‌فرماید: «از وقت خلقت آدم تا این زمان دولتی برای خدا و دولتی برای ابلیس بوده است. پس کجا است دولت خدا در این زمان؟! و نیست صاحب دولت خدا، مگر قائم»؛ امام هادی(ع) نیز فرموده است «او کسی است که وحدت کلمه ایجاد می‌کند، نعمت را کامل می‌سازد، خداوند حق را به دست او تحقق می‌بخشد و باطل را نابود می‌کند. آنگاه آیه «بقیه الله خيرٌ لكم» را قرائت کرد و فرمود به خدا سوگند بقية الله اوست.»

سوالات فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن را می‌توان به‌طور خلاصه بیان کرد هدف و غایت تاریخ عبادت و بندگی خدا و رسیدن به کمالات اخلاقی و انسانی است، مکانیسم و محرک این حرکت اراده انسان‌ها، تضاد و درگیری بین دو جبهه حق و باطل است که در نهایت با نابودی جبهه باطل به پایان خواهد رسید.

مسیر و منازل این حرکت، دوران‌های حضور پیامبران و جانشینان آنان است، عصر هر پیامبری، بستر و مرحله‌ای برای گذر تاریخ به مراحل بالاتر و کامل‌تر از گذشته است تاریخ در عصر ظهور به مرحله نهایی و کامل خود خواهد رسید. این مرحله آغاز زندگی نوین، پیشرفته و متکامل است و بشر در آن از رفاه، سعادت، عدالت، امنیت و معنویت برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha