استفاده از کلیشه‌های غلط جوانان را از مساجد دور می‌کند
کد خبر: 4128808
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

استفاده از کلیشه‌های غلط جوانان را از مساجد دور می‌کند

مدیر کانون و امام جماعت مسجد حضرت مهدی(ع) شهرک بهشتی همدان با اشاره به اینکه مسئولان مساجد، هیات امناها و مدیران کانون باید انعطاف‌پذیری داشته باشند، گفت: باید فضا را برای خردسالان و نوجوانان آزاد بگذاریم و از دستورالعمل‌های کلیشه‌ای خودداری کنیم، به نوجوانان در فضای مسجد اجازه برگزاری جمع‌های دوستانه بدهیم، باعث شویم بچه‌ها با دل وارد مسجد شوند، امروزه افت و ریزش فرهنگی جامعه ما استفاده از کلیشه‌های غلط است.

محمدرضا محمدی پیام مدرس دانشگاه  مدیر کانون مسجد حضرت مهدی(ع) همدانمحمدرضا محمدی پیام، مدرس دانشگاه و مدیر کانون و امام جماعت مسجد حضرت مهدی(ع) شهرک شهید بهشتی همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، از فعالیت‌های کانون این مسجد گفت و اظهار کرد: بسیجیان، نمازگزاران و اعضای هیئت‌های مسجد در این مکان با همدیگر در ارتباط هستند و عضو این کانون هستند تمامیت اجتماعی و فرهنگی بین اعضای مسجد زن و مرد وجود دارد و محدودیتی در عضویت درکانون نیست.

وی ادامه داد: در مسجد حضرت مهدی(ع) سعی بر آن است که بین اعضا اتحاد باشد و اگر اختلاف نظری هم باشد با مشورت امام جماعت برطرف می‌شود، همه اعضا برای جذب بچه‌ها به مسجد تلاش می‌کنند، برای این منظور از نوجوانان در فعالیت‌های مسجد ازجمله تکبیر گفتن اذان و ایجاد نظم و پاکیزگی کمک گرفته می‌شود، استقبال اعضا در این فعالیت به گونه‌ای است که گاهی اوقات به صورت نوبتی و یا بین اعضا قرعه کشی انجام می‌دهیم و همچنین این نوجوانان بین‌الصلاتین حدیث از امامان(ع)، مطالب مهدویت از متن کتاب و یا وصیت‌نامه شهدا را می‌خوانند.

محمدی پیام از تشکیل حلقه‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان در این مسجد خبر داد و گفت: این حلقه‌ها هر شب در داخل مسجد برگزار است و از مطالبی که مطرح می‌شود سوال پرسیده می‌شود، به افرادی که به این سوالات پاسخ دهند کارت امتیاز و جوایری داده می‌شود، تهیه این جوایز از کمک‌های مردمی در مسجد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌ها و کلاس‌های این کانون برای نوجوانان و نونهالان برگزار می‌شود، ابراز کرد: کلاس‌ها در مقاطع گوناگون قرآن، خوشنویسی، زبان، سرود، احکام، بصیرت سیاسی، ریاضی، عربی، ورزشی و اوریگامی در ایام اوقات فراغت برپاست و کلاس قرآن در روزهای جمعه نیز به صورت مستمر برگزار می‌شود، در مسجد دو هیئت فعال است یکی هیئت حضرت مهدی(عج) با حضور جوانان و نوجوانان و دیگری هیئت آل کسا با حضور اعضای مسن‌تر.

این مدیر کانون افزود: در داخل مسجد کتابخانه‌ای تشکیل شده است با 2 تا 3 هزار کتاب که بیشتر این کتاب‌ها ویژه جوانان یا نوجوانان است و موضوعات آن اغلب مذهبی یا علمی است، همچنین برنامه‌های اردویی بر اساس مناسبت‌ها طی سال انجام می‌شود، اردوی باغ موزه، اردوهای تفریحی، اردو‌های زیارتی، دیدار از کتابخانه‌ها، حضور در راهپیمایی‌ها به صورت جمعی، از جمله این فعالیت‌های جمعی است.

محمدی پیام با اشاره به مسابقه کتابخوانی در این مسجد گفت: چندی پیش کتاب «گام دوم رهبر انقلاب» در 40 جلسه با حضور نوجوانان این مسجد شرح و تدریس شد و در پایان با برگزاری مسابقه به برترین‌ها هدایایی تقدیم شد که برگزاری این مسابقه در سطح استان بی نظیر بود. همچنین در راستای کتابخوانی نوجوانان به مطالعه و تحقیق کردن در مورد موضوعات مناسبتی و شخصیت‌های مختلفی از شهدا تشویق می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به مناسبت‌ها دسته‌های عزاداری در محل می‌چرخند. این مسجد نیز در فعالیت‌های اجتماعی ازجمله پخش بسته‌های معیشتی بسیار فعال است، در اغتشاشات اخیر در ایست‌وبازرسی با نیروی انتظامی همکاری خوبی داشتند و همچنین پاکسازی و زیبا سازی دیوار‌های شهر در ایام اغتشاشات انجام می‌شد.

این روحانی مسجد گفت: در مسجد حضرت مهدی(ع) هر شب تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه بیان می‌شود، قرائت قرآن در این مسجد به صورت خاص در قالب طرح «نور علی نور» خوانده می‌شود که به مفهوم آیات توجه می‌شود، به گونه‌ای که از یک صفحه تا دو صفحه از قرآن روزانه خوانده‌ می‌شود تا جایی که مفهوم قرآن کامل شود.

وی ادامه داد: ایده طرح نور علی نور از سوی امور مساجد همدان مطرح شد و به همه مساجد کشور و حتی خارج از ایران ابلاغ شد این طرح هم‌اکنون در بعضی کشور‌های همسایه در حال اجراست.

وی افزود: نحوه عضویت در کانون این مسجد به صورت کلیشه‌ای و ثبت‌نامی نیست بلکه کاملا مردمی و انگیزشی است، هر کس که وارد این مسجد شود عضو کانون مسجد است و می‌تواند در این مکان فعالیت داشته باشد. در روزهای جمعه با برگزاری دعای ندبه در مسجد 50 درصد از اعضای این مراسم را نوجوانان تشکیل می‌دهند بعد از اتمام دعای ندبه صبحانه، نرمش و اجرای مسابقات جذاب مثل موشک سازی انجام می‌گیرد که به بیشترین برد موشک هدیه کوچکی داده می‌شود این هدیه‌ها بیشتر خوراکی هستند، هدف از این کار جذب نوجوانان و کودکان به مسجد است.

محمدی پیام با اشاره به حضور متخصصان حوزه‌های مختلف در این مسجد گفت: شب‌های جمعه هر هفته دعوت از قاریان برتر استان به منظور استفاده از ظرفیت این قاریان بومی، دعوت از پزشکان به مدت دو ساعت طبابت در این مسجد و دعوت از متخصصان حوزه‌های مختلف حقوقی و سیاسی صورت می‌گیرد.

محمدی پیام گفت: با توجه به مناسبت‌ها از افرادی که شغل‌های مختلفی در محله دارند تجلیل و تقدیر می‌شود در روز پزشک از پزشکان محله، روز پرستار از پرستاران محله، هفته نیرو انتظامی از پلیس‌های محله، روز معلم از معلمان با اهدای هدیه از طرف مسجد قدر دانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان مساجد هیات امناها و مدیران کانون باید انعطاف پذیری داشته باشند گفت: باید فضا را برای خردسالان و نوجوانان آزاد بگذاریم و از دستورالعمل‌های کلیشه‌ای خودداری کنیم، به نوجوانان در فضای مسجد اجازه برگزاری جمع‌های دوستانه بدهیم و افراد را محدود به انجام کاری نکنیم، باعث شویم بچه‌ها با دل وارد مسجد شوند و فعالیت کنند هیچگونه باید و نبایدی برای آنها در نظر نگیریم امروزه افت و ریزش فرهنگی جامعه ما استفاده از کلیشه‌های غلط است.

این استاد دانشگاه با توجه به نقش هیات امنا در جذب جوانان ادامه داد: هیات امنا می‌توانند در توانمند سازی افراد موثر باشند به طور مثال افراد موفق در محله خود و نخبگان فعال فرهنگی را شناسای کنند و با حمایت و اعتماد به این افراد آنها را در مجموعه‌‌های مختلف جهت پیشبرد مسجد بکار بگیرند و از مانع ایجاد کردن در مسیر جوانان خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha