نمایشگاه قرآن همدان در نگاه اول
کد خبر: 4134771
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵

نمایشگاه قرآن همدان در نگاه اول

آغاز به کار نمایشگاه قرآن همدان پس از چهار سال وقفه در ابتدا به نظر می‌رسد نظم بهتری نسبت به نمایشگاه دوره قبل دارد، اما در مورد محتوا و رضایت مراجعه‌کنندگان از این نمایشگاه لازم است نظرسنجی صورت بگیرد.

نمایشگاه قرآن همدانبه گزارش ایکنا از همدان، ششمین نمایشگاه قرآن کریم همدان امسال پس از چهار سال وقفه از 27 فروردین‌ماه با فعالیت 60 غرفه در محل تالار قرآن همدان برپا شده است؛ در ساعات اولیه نمایشگاه هنوز برخی از غرفه‌ها در تلاش برای تکمیل نهایی بودند تا محصولات و فعالیت‌های خود را به مراجعه‌کنندگان که در همان ساعات اولیه در نمایشگاه حضور داشتند، ارائه و عرضه کنند.

مراسم افتتاحیه با حضور کمرنگ مسئولان استانی در سالن‌ اجتماعات این تالار برگزار شد، برخلاف دوره پیش که این آیین در مرکز نمایشگاه برپا شد امسال تعداد کمی از مراجعه‌کنندگان متوجه برگزاری این آیین شدند و البته از لحاظی برای آنها بهتر بود که با فراغت بیشتر از نمایشگاه بازدید کنند.

در ساعات نزدیک به اذان مغرب جمعیت مراجعه‌کننده برای بازدید از نمایشگاه بیشتر می‌شد و این جمعیت برای روز اول نمایشگاه در استان همدان جمعیت نسبتا خوبی بود که به نظر می‌رسد به خاطر تبلیغات محیطی و مجازی مناسبی است که امسال صورت گرفته است.

پراکندگی غرفه‌ها در نمایشگاه نیز نظم خاصی دارد، به‌طوری که غرفه‎‌های مربوط به انتشارات و ارائه محصولات قرآنی همه در مرکز تالار قرار گرفته‌اند، هرچند فضای تالار قرآن برای کسانی که قبلا خیلی در آن حضور پیدا نکرده‌اند کمی پیچیده است که باید مسیر ورود و خروج برای بازدیدکنندگان با علائمی مشخص شود.

یکی از ضعف‌های نمایشگاه که در نگاه اول به چشم می‌خورد زمان آن است که در هفته پایانی ماه مبارک برگزار شده است.

مقصود قاسمی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در مورد بخش‌ها و غرفه‌های مختلف این نمایشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: این نمایشگاه در قالب ۶۰ غرفه برگزار شده که شامل ۳۰ غرفه مخصوص انتشاراتی‌ها و ۳۰ غرفه مخصوص ادارات و مؤسسات قرآنی است.

مقصود قاسمی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

وی یادآور شد: این نمایشگاه با حضور ۳۰ ناشر از استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و همدان برپا شده است و علاوه بر این ۳۰ غرفه نیز در بخش جنبی نمایشگاه، مؤسسات قرآنی، ادارات و... پذیرای حضور عموم مردم هستند.

قاسمی تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزش فنون تخصصی تلاوت قرآن کریم، برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی، برپایی کرسی‌های تلاوت اذانگاهی با حضور قاریان ممتاز کشوری و استانی و برگزاری مسابقات حضوری ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از جمله برنامه‌های جنبی ششمین نمایشگاه قرآن و عترت همدان است.

وی ادامه داد: شبهات اعتقادی و احکام، عفاف و حجاب، سه غرفه برای پوشش ایرانی ـ اسلامی، نشست‌های قرآنی، حوزه علمیه، تلاوت قرآن و... از دیگر برنامه‌های غرفه‌های این نمایشگاه است.

قاسمی تصریح کرد: در ایام برگزاری نمایشگاه، کارگاه تصحیح قرائت نماز برای بازدیدکنندگان، تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان قرآنی، اجرای گروه تواشیح، برگزاری کارگاه طب قرآنی، برگزاری کارگاه تدبر در قرآن کریم و برگزاری کارگاه صداسازی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اينکه حضور پژوهشگران دینی و قرآنی، درکنار هنرمندان از دیگر ویژگی‌های برجسته این نمایشگاه است، افزود: در این بخش از نمایشگاه هم قرآن کتابت شده دست‌نویس هنرمندان خوشنویس برای اهدا به عتبات عالیات رونمایی خواهد شد. همچنین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی با ۱۰۰ اثر از هنرمندان برجسته استان در زمینه قرآن و عترت در زمان برگزاری این نمایشگاه قرآن در حال برگزاری است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیان کرد: برگزاری جشن‌های قرآنی و کرسی حفظ ویژه کودکان، برپایی نمایشگاه آثار هنری نماز، برپایی غرفه‌های پاسخگویی به شبهات اعتقادی و دینی، مشاوره خانواده و جمعیت، ازدواج آسان و غرفه عفاف حجاب و ترویج پوشش ایرانی اسلامی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

یادآور می‌شود، ششمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان با شعار «قرآن، امنیت، خانواده» از ۲۷ فروردین تا یکم اردیبهشت‌ماه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در تالار قرآن پذیرای بازدید عموم است.

انتهای پیام
captcha