حرکت حداکثری به سمت قرآن اولویت وزارت ارشاد است
کد خبر: 4143557
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
معاف:

حرکت حداکثری به سمت قرآن اولویت وزارت ارشاد است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه این وزارت در حوزه‌ قرآن سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته است، گفت: در دولت استراتژی این وزارت حرکت حداکثری‌ به سمت قرآن است به این معنی که قرآن تزیینی و تشریفاتی نباشد چراکه قرآن دارای برنامه و کتاب زندگی و حکومت است.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشادبه گزارش ایکنا از همدان، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد شامگاه، ۴ خردادماه در نشست مدیران مؤسسات قرآنی همدان، با اشاره به اینکه مجموعه‌ها و مؤسسات مردمی قرآنی دو دهه است که تراز و معدل آنها از بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی کشور بالاتر است، اظهار کرد: ظرفیت عظیمی در کار فرهنگی، هویتی، معرفتی، تمدنی در استان همدان وجود دارد و همچنین استان از ساختارهای خوبی در امور قرآنی بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ قرآن سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته است، گفت: در دولت استراتژی این وزارت حرکت حداکثری‌ به سمت قرآن است به این معنی که قرآن تزیینی و تشریفاتی نباشد، قرآن دارای برنامه و کتاب زندگی و حکومت است.

معاف با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی و امور قرآنی تصریح کرد: مردم قرآن را بخوانند و باز بخوانند تا آن‌را بفهمند و در آن تدبر کنند، تفسیر و باطن قرآن را درک کنند و در زندگی فردی به قرآن عمل کنند؛ ما نیز در زندگی اجتماعی و حکومت باید به قرآن عمل کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: نگاه به قرآن در دولت این است که قرآن و برنامه‌های قرآنی محدود به مقدمات نشود. آموزش قرآن روانخوانی، درست‌خوانی، صحیح‌خوانی، تلاوت، قرائت واجب و ضروری است و هدف فهم قرآن تدبر و عمل به آن است و ورود قرآن به زیست ما و سبک زندگی و حکومت ما است.

وی با تأکید بر اینکه همه حوز‌ه‌های فرهنگی و هنری باید مسجدی و دینی باشد، افزود: در حوزه قرآن تکلیف روشن است و جامعه قرآنی از جمله مدیران، حافظان، اساتید، مفسران، مترجمان و همه کنشگران حوزه قرآنی یک ذهنیت نظری مشترکی دارند که باید‌ها و نباید‌ها در قرآن به‌صورت روشن و واضح بیان شده است.

معاف با اشاره به اینکه در جامعه قرآنی باید تعادل باشد، گفت: جامعه قرآنی اگر خود به قرآن عمل نکند نمی‌تواند جامعه را قرآنی کند، حضور در فضای قرآن توفیق، هدیه الهی و یک رزق معنوی است و باید به اخلاق قرآنی و سلوک قرآنی متعهد شویم.

وی ادامه داد: چالش و نزاع بین قرآنیان آنها را فشل می‌کند و بوی خوش را می‌برد در این صورت دیگر مردم شما را آدم قرآنی و خادم قرآنی نمی‌شناسند، بنابراین تواصی به صبر داشته باشید و یک جمع قرآنی باید باهم ملتزم به رعایت آن باشند.

معاون قرآن و عترت با اشاره به مؤسسات قرآنی در استان افزود: ظرفیت‌های همچون مؤسسات بزرگ قرآنی که در استان وجود دارند مثل قلعه‌ای‌ست که در دامنه آن خیلی از مجموعه‌های دیگر رشد می‌کنند و شکل می‌گیرند. 

وی گفت: با توجه به اینکه بیمه قرآنیان در مقایسه با سایر بیمه‌ها رتبه سوم را دارد، در رفع موانع و مشکلات قرآنیان باید تسهیل صورت گیرد.

معاف با اشاره به اعطای مدرک دکتری به قرآنیان افزود: هرکس خادم قرآن می‌شود نشان درجه یک هنری معادل دکتری به آن فرد داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha