بازگشایی سفارت ایران در عربستان و افزایش 3 برابری قیمت فیش عمره
کد خبر: 4146397
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴

بازگشایی سفارت ایران در عربستان و افزایش 3 برابری قیمت فیش عمره

پس از هشت سال با از سرگیری فعالیت سفارت ایران در عربستان، امید به ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده در آستانه تحقق است و همین مسئله موجب افزایش سه برابری قیمت فیش عمره شده است.

پنج شنبه/ بازگشایی سفارت ایران در عربستان و افزایش سه برابری قیمت فیش عمرهبه گزارش ایکنا، روز سه‌شنبه 16 خردادماه سفارت ایران در عربستان پس از تقریباً هشت سال تعطیلی (از سال 94 تاکنون) بازگشایی شد. طی این هشت سال به دلیل ارائه نشدن خدمات کنسولی در عربستان و البته مسائلی که در سال 94 هنگام اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده رخ داد، از جمله تعرض به دو نوجوان در فرودگاه، اعزام زائران ایرانی به عمره (از فروردین ماه سال ۹۴ تاکنون) تعطیل شده بود.

این در حالی بود که پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی پشت نوبت اعزام به عمره مفرده قرار داشتند و ایران معمولاً جزو کشورهایی بود که بیشترین زائر عمره‌گزار را در سال به عربستان اعزام می‌کرد.

پس از این اتفاق‌ها مسئولان حج ایران در ملاقات‎‌‌هایی که با مسئولان سعودی برای اعزام زائران حج تمتع داشتند، در خصوص عمره مفرده نیز صحبت و سه شرط «تضمین عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی»، «حضور مسئولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان» و «لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران» را برای ازسرگیری عمره به طرف سعودی اعلام کردند که عربستان دو شرط نخست را قبول و اعلام کرد در حال بررسی شرط سوم است اما مذاکرات به جایی نرسید و عمره همچنان متوقف ماند. این توقف با شیوع کرونا تداوم پیدا کرد و پس از کرونا نیز که عربستان به سایر کشورها اجازه اعزام عمره‌گزار را داد، نبود کنسولگری ایران در عربستان به عنوان بزرگ‌ترین مانع اعزام ایرانیان به عمره مطرح می‌شد.

پس از حدود هشت سال با بهبود روابط دو کشور، مسئولان حج ایران موضوع از سرگیری اعزام عمره‌گزاران به سرزمین وحی را مطرح و در این خصوص اظهار امیدواری کردند. البته در سال‌های قبل از تعطیلی سفارت ایران در عربستان مسئولان حج ایران در زمان انعقاد قراردادهای حج تمتع و یا در زمان حضور در عربستان برای ادای مناسک حج، در خصوص عمره با مسئولان سعودی صحبت و مذاکره می‎‌کردند.

البته هنوز به صورت رسمی مسئولان حج ایران اعلام نکرده‌اند که آیا قراردادی در خصوص اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی پس از پایان مناسک حج به امضاء رسیده است یا نه، اما بهبود روابط دو کشور و آغاز به کار سفارت ایران در عربستان قیمت فیش عمره مفرده را که تا دو ماه پیش پنج تا هفت میلیون تومان بود به سه برابر افزایش داد و در حال حاضر قیمت فیش عمره مفرده بین 15 تا 25 میلیون تومان (براساس اولویت اعزام) قیمت‌گذاری شده است.

البته با توجه به اینکه مسئولان حج و زیارت ایران اکنون در عربستان به سر می‌برند سایت مربوط به نقل و انتقال فیش عمره بسته است و کارگزاران زیارتی منتظر بازگشت مسئولان و باز کردن سایت هستند تا نقل و انتقال فیش‌ها را انجام دهند که به نظر می‌رسد با بازگشت حجاج به کشور و جدی‌تر شدن مسئله اعزام عمره‌گزاران فیش‌هایی که در اولویت اعزام هستند حتی با قیمت بیشتری در بازار خرید و فروش شوند.

انتهای پیام
captcha