نکاتی آموزشی برای بهبود تلاوت‌ قرآن
کد خبر: 4146500
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
از سوی اطهری‌فرد مطرح شد؛

نکاتی آموزشی برای بهبود تلاوت‌ قرآن

قاری و داور بین‌المللی کشورمان در جلسه آموزش عمومی قرآن گفت: قاریانی که در پرده‌های توسط و بم صدای زیبایی دارند، نباید برای اوج‌گیری عجله کنند مگر اینکه قرار باشد در مسابقه بخوانند یا بخواهند خودشان را برای مسابقه آماده کنند؛ زیرا قواعد حاکم بر مسابقات چنین استراتژی را اقتضا می‌کند.

قاریان در تلاوت برای اوج‌گیری عجله نکنند+ عکسبه گزارش ایکنا، جلسه آموزش عمومی قرآن صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی قرآن، شب گذشته، ۱۷ خرداد در مسجد حضرت معصومه(س) کرج برگزار شد.

در این جلسه قاریان در طیف‌های مختلف سنی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند و اطهری‌فرد به ارائه نکاتی در راستای بهبود تلاوت‌ها پرداخت و گفت: جلسات قرآن صرفاً برای خواندن نیست، بلکه باید قاری خوب بخواند تا در سایر مستمعان هم تأثیر بگذارد. در این صورت دیگران هم جذب کلام وحی و آموزه‌های آن می‌شوند و مسیرشان به سمت قرآن و سعادت تغییر می‌کند.  

این داور بین‌المللی کشورمان اضافه کرد: نباید در تحریر زدن و رعایت نکات تجویدی عجله کرد؛ چون دقیق اجرا کردن تحریرها و اهتمام به نکات تجویدی و فصاحت، وزن تلاوت را افزایش می‌دهد. تحریرها نباید خلاصه اجرا شوند و باید به نحوی آنها را اجرا کرد که به جان شنونده بنشیند.

اطهری‌فرد بیان کرد: افرادی که در پرده‌های توسط و بم صدای زیبایی دارند نباید برای اوج‌گیری عجله کنند مگر اینکه قرار باشد در مسابقه بخوانند یا بخواهند خودشان را برای مسابقه آماده کنند؛ زیرا قواعد حاکم بر مسابقات چنین استراتژی را اقتضا می‌کند. باید از کف(حداقل) صدا آغاز کرد تا در ادامه هم، پرده صوتی اصطلاحاً بالا نیفتد و قاری اذیت نشود.  

وی ادامه داد: در تلاوت قطعات طولانی باید با هنرمندی پیش رفت و قاری باید بتواند با نغمه‌پردازی خوب قطعه را اجرا کند. هر وقت می‌خواهید بخوانید، عطش خواندن را تقویت کنید. برای این‌ کار می‌توانید پیش از تلاوت قرآن، تلاوت بشنوید.

اطهری‌فرد تأکید کرد: پس باید تلاوت همراه با حس باشد اما باید مواظب احساسات هم بود. در واقع آنچه اهمیت دارد کنترل احساسات است. غلیان حس نباید در صدا اثر بگذارد؛ درست مانند مداحی که به هنگام مداحی خودش هم متأثر می‌شود اما از گریه کردن اجتناب می‌کند.

  این مدرس قرآن اضافه کرد: مقام صبا چون ذاتا حزین است اگر در اجرای آن، تحرکات و جا‌به‌جایی نت‌ها که موجب تزئین است ضعیف شود، این مقام تبدیل به یک حزن مرده می‌شود. پس باید در عین اینکه صبا را به صورت محزون خواند، در هنگام اجرای این مقام به شادابی معنوی اهتمام داشت. 

وی با تاکید براینکه اصطلاحا انسان هر چه خاک جلسات را بخورد پیشرفت خواهد کرد، گفت: پس خوب است که افراد تا انتهای جلسه حاضر باشند و بتوانند از محضر قرآن نهایت بهره را ببرند. 

یادآور می‌شود، جلسات صالح اطهری‌فرد روزهای چهارشنبه هفته پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت معصومه(س) کرج برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این جلسه بر کیفیت تلاوت خود بیفزایند.

همچنین مسجد حضرت معصومه(س) کرج در چهارراه هفت تیر، ابتدای بلال، خیابان 13 آبان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha