وحدت اقتصادی کشورهای اسلامی از عوامل مقابله با استکبار جهانی است
کد خبر: 4146643
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
در کنفرانس همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید شد؛

وحدت اقتصادی کشورهای اسلامی از عوامل مقابله با استکبار جهانی است

دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» در دانشگاه تهران برگزار و در آن تأکید شد وحدت اقتصادی کشورهای اسلامی از عوامل اصلی مقابله با استکبار جهانی است.

وحدت اقتصادی کشورهای اسلامی از عوامل مقابله با استکبار جهانی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، این همایش از صبح امروز شنبه، 20 خرداد در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شده است و تا عصر ادامه دارد. 150 نفر از شخصیت‌های برجسته اهل سنت ایرانی از استان‌های مختلف و بیش از ۵۰ استاد خارجی معتبر و جهانی از ۱۵ کشور در این کنفرانس حضور دارند.

علامه سلمان حسینی ندوی، رئیس دانشکده لکنهو هند طی سخنانی در افتتاحیه این کنفرانس، همزیستی مسالمت‌آمیز را منحصر به امت اسلامی دانست و گفت امت اسلامی همان امت ابراهیمی است و توحید شعار وحدت بخش همه مسلمانان است.

وی افزود: پیامبر فرمود من بین شما دو امانت می‌گذارم؛ قرآن و اهل بیت(ع). این حدیث متواتر است و همه علمای اسلامی از شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده‌اند.

علامه حسینی ضمن ابراز خرسندی از تقریب بین ایران و عربستان گفت امیدواریم این تقریب به تحقق امت واحده در جهان اسلام منجر شود و از طریق اتحاد بلاد حرمین شریفین با ایران که سرزمین علما و نابغه ها و اندیشمندان مسلمان است، قدس و مسجدالاقصی آزاد شود.

وحدت از ضرورت‌های انکار‌ناپذیر است

در ادامه بلال سعید شعبان، رئیس انجمن توحید اسلامی لبنان  با بیان اینکه وحدت از ضرورت‌های انکار‌ناپذیر است، گفت: وحدت نه تنها در حوزه دینی؛ بلکه در همه حوزه‌های اجتماعی ـ اقتصادی ضروری است.

وی وحدت اقتصادی کشورهای اسلامی را از جمله عوامل اصلی مقابله با استکبار جهانی خواند و گفت تقریب بین ایران و عربستان مایه هراس آمریکا و غرب شده است.

شعبان با اشاره به سیاست وحشت‌افکنی آمریکا گفت ایران این توطئه آمریکا را ناکام گذاشت.

وی بر لزوم گسترش دایره تأثیرگذاری زنان در جوامع اسلامی به دلیل اینکه نیمی از جامعه هستند و تربیت نیم دیگر را برعهده دارند، تأکید کرد و گفت باید نقش زنان بازتعریف شود و زنان تأثیرگذار جهان اسلام الگو قرار بگیرند.

صلاح ابوالحاج، رئیس اتحادیه جهانی علمای حنفی نیز اجتماع مسلمانان را موجب پیروزی اسلام دانست و گفت امروز نزاع جهانی بر سر حکمرانی است و وحدت راه نجات امت اسلامی است.

وی ادبیات گفتمانی بین مسلمانان را ضروری خواند و گفت مسلمانان باید سلطه‌طلبی سیاسی و نظامی را کنار بگذارند.

صلاح ابوالحاج بر لزوم اقدام عملی برای آزادی قدس تأکید کرد و گفت راه آن وحدت اسلامی است.

ابوالحاج همچنین توانمندسازی زنان در جامعه اسلامی را مهم برشمرد و گفت آنها برای انجام وظایف خود، نیاز به آموزش‌های دینی بیشتر دارند، آنها وظیفه تربیت بشر را بر عهده دارند پس در نشر دین از زنان شروع کنیم تا این واقعیت تثبیت شود که زنان ارزشمندتر از این هستند که ابزار شهوت‌رانی عده‌ای شوند.

توحید؛ غایت بشر

همچنین سالم عبدالجلیل، وزیر سابق امور دینی تونس غایت بشریت را توحید خواند و گفت توحید محور وحدت و همگرایی جهان اسلام است.

عبدالجلیل تأسیس جامعه اسلامی با تنوع مذاهب و متحد در اهداف قرآنی را راه ایستادگی امت اسلامی برابر استکبار آمریکایی صهیونیستی دانست و گفت به ایران درود می‌فرستیم که با مواضع خود در رهبری جبهه مقاومت با وجود تحمل فشارها از فلسطین دفاع می‌کند چرا که فلسطین قبله‌گاه وحدت اسلامی است و اگر فلسطین آزاد شود جهان اسلام آزاد می‌شود.

وی در پایان بر نقش رهبران سیاسی جهان اسلام برای تحقق وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت: امروز کلید دستیابی امت اسلامی به اقتدار در دست رهبران سیاسی است تا با مواضع حکیمانه خود این پیروزی را محقق کنند.

احمد قشلان، استاد دانشگاه بلاد شام نیز همزیستی مسالمت‌آمیز را ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهان اسلام دانست و گفت وحدت اسلامی به زیان دشمنان است از همین رو آنها به دنبال هدف‌گرفتن اعتدال و وحدت هستند و ‌فتنه طایفه‌ای و مذهبی را بین مسلمانان گسترش می‌دهند.

وی با اشاره به گفتمان تحریک‌آمیز محور آمریکایی ـ صهیونیستی با انتشار اخبار دروغین و شایعه‌سازی‌ها و تحلیل‌های اشتباه درباره مسلمانان افزود: تلاش برای مقابله با اختلافات مذهبی و گسترش فرهنگ همگرایی، امید مسلمانان را برای روابط بهتر تقویت می‌کند.

امت اسلامی گزینه‌ای جز تعامل با یکدیگر ندارند

قشلان پذیرش گفت‌و‌گو با طرف دیگر و همه مذاهب و جریان‌ها را ضروری خواند و گفت: امت اسلامی گزینه‌ای جز تعامل با یکدیگر ندارند؛ زیرا درگیری موجب شکست همه مسلمانان می‌شود و در این راستا ایجاد تغییر فرهنگی ریشه‌ای برای پذیرش حق رأی یکدیگر مهم شمرده می‌شود.

استاد دانشگاه بلاد الشام با اشاره به جایگاه زنان در اسلام و تربیت نسل مسلمان و ارتقای جامعه اسلامی بیان کرد: اعتماد به نقش زنان در بصیرت و آگاهی جامعه ضروری است تا با تربیت زنان عالمه توانمندی آنها را در جوامع اسلامی در جای درست خود به کار بگیریم و این امر نیازمند برنامه‌ریزی و اعتماد است.

وی در پایان بر لزوم اتخاذ برنامه جامع و متکامل به دور از نظریه‌پردازی از سوی رهبران دینی و اسلامی برای نشر گفتمان فرهنگ اسلامی در دعوت به وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت هشدار درباره خطرهای تفرقه و تلاش برای ارتباط با همه طرف‌ها از طرق مختلف در نشر فرهنگ همگرایی و گفت وگو در جهان اسلام ضروری است.

انتهای پیام
captcha