شهید حیدری دیپلماسی فعال را بر انفعال ترجیح داد
کد خبر: 4146688
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
سردار نقدی:

شهید حیدری دیپلماسی فعال را بر انفعال ترجیح داد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: افرادی که قدرت تصمیم‌گیری‌های شجاعانه داشتند دیپلماسی فعال را بر انفعال ترجیح ‌دادند که نمونه آن شهید حیدری و رزمندگان مؤمنی بودند که براساس آیه 57 سوره نساء وارد جهاد شدند و فریاد و استغاثه مردم مسلمان بوسنی و هرزگوین را اجابت کردند.

سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسدارانبه گزارش ایکنا از همدان، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، شب گذشته، 19 خردادماه در یادواره اولین شهید محور مقاومت «رسول حیدری» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، ملایر را سرزمین قهرمانان و سلحشوران دانست و اظهار کرد: همه ما باید در ادامه مسیر شهدا باشیم.

وی با گریزی به جنگ در جزیره مسلمان‌نشین بوسنی و هرزگوین گفت: ابرقدرت‌های جهان هر جا که سخن از اسلام و مسلمانان باشد و مسلمانی در آنجا باشد به دنبال این هستند که علیه آن کشور جنگ راه بیندازند. در بوسنی که اغلب آنها مسلمان و در قلب اروپا بودند جنگ علیه آنها شکل گرفت، همان‌طور که در دوران جنگ تحمیلی همه کشورهای شرق و غرب متحد شده و دست به یکی کرده بودند تا جمهوری اسلامی را از بین ببرند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کشور با بیان اینکه استکبار جهانی از قدرت اسلام می‌ترسد، افزود: آنها می‌دانند قدرت اسلام اگر بیدار شود چه بلایی بر سر مستکبران می‌آورد و اسکتبار به دنبال این است که هر کجا صحبت از اسلام و مسلمانی است جنگ را به آنجا بکشاند و یک ملت مسلمان را از بین ببرند. 

وی تصریح کرد: آمریکا و اروپایی‌ها که امروز در جنگ روسیه و اوکراین حامی اوکراین هستند، آن روز که مردم مظلوم بوسنی درگیر یک جنگ جنایتکارانه شدند سکوت کرده و حتی مانع شدند و هر نوع کمک تسلیحاتی به مردم بوسنی را ممنوع کردند.

سردار نقدی با اشاره به مظلومیت ملت بوسنی در برابر یک ارتش تا دندان مسلح اضافه کرد: همان کشورهایی که دشمن بوسنی بودند در قالب دوستی از مردم این کشور خواستند به کشور آنها مهاجرت کنند تا جامعه‌ای به نام مسلمانان بوسنی وجود نداشته باشد و قومیت بومی مسلمان اروپایی که هر آن ممکن است بیداری‌اش باعث دردسر شود در کل دنیا پخش شوند و ما بقی را نیز در کشور خودشان قتل‌ عام کنند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه تأکید کرد: اگر بعضی منفعلان که در دیپلماسی سکان‌دار بودند این مسئله را رها می‌کردند، چیزی به نام مسلمانان بوسنی در آن منطقه نداشتیم، اما یک دیپلماسی شجاعانه فعال که مبنای آن توکل بر خدا و قرآن و اعتماد به مردم بود‌ آمد و نگذاشت تا این اتفاق بیفتد. 

وی با اشاره به آیه 75 سوره مبارکه نساء «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا؛ چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه آزادی جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که در مکه اسیر ظلم کفارند و دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری بفرست» گفت: افرادی بودند که قدرت تصمیم‌گیری‌های شجاعانه داشتند، دیپلماسی فعال را بر انفعال ترجیح می‌دادند که نمونه آن شهید حیدری و رزمندگان مؤمنی بودند که براساس این آیه قرآن فریاد و استغاثه مردم آنجا را اجابت کردند.

نقدی افزود: شهید حیدری به پهنای صورت اشک می‌ریخت و می‌گفت نمی‌توانم بنشینم و خبر کشتار مردم بوسنی را ببینم و زندگی کنم، من طاقت ندارم، لذا به آن سوی مرزها چند هزار کیلومتر دورتر از وطن حرکت کرد و وارد برنامه حمایت از مردم مظلوم بوسنی شد، افتخارآمیز این میدان را اداره کرد و خداوند متعال به او درجه عالی و نشان شهادت داد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به خدمات شهید رسول حیدری گفت: این شهید بزرگوار شاگرد مرحوم آیت‌الله فاضلیان بود و مردانه جلوی همه جریان‌های نفاق ایستاد، آن‌ها را از بین برد و امنیت را برقرار کرد. در عملیات‌های مختلف خود را به جبهه می‌رساند و فداکاری می‌کرد، پس از اطلاعات سپاه در جنگ‌های نامنظم در عمق خاک عراق عملیات‌هایی را پایه‌ریزی کرد، فرمانده تیم بچه‌هایی بود که در قلب عراق مستقر شده و برای آزادی اسرا برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی با بیان اینکه باید افتخارات و فداکاری‌های شهید بیشتر گفته شود و کتاب‌هایی درباره او نوشته شود، افزود: شهید حیدری با فداکاری‌هایش راهبرد مشترک استکبار شرقی، غربی و توطئه مشترک شرق و غرب را شکست داد و آنها مجبور شدند به وجود مسلمان بومی در آنجا تن دهند و از نابودی آنها صرف‌نظر کنند.

نقدی گفت: به خاطر این فداکاری‌هاست که این پیروزی بزرگ برای مسلمانان رقم خورد و امروز ما یک جامعه مسلمان بومی را در بوسنی داریم، هر چند توطئه کردند و قوانین پیچیده‌ای به آنها تحمیل کردند، اما به هر حال آنها آنجا هستند و مکتب اسلام روز به روز آنجا قوی‌تر و جدی‌تر می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با تأکید بر اینکه باید از این دیپلماسی و مکتب درس گرفت، بیان کرد: شهدا شمع محفل بشریت و ستارگان درخشانند، آنها آموزگاران جامعه بشری هستند و در همه امور درس می‌دهند، همه جا باید از آنها درس گرفت فقط بحث جنگ و شهادت نیست، از اقتصاد، سبک زندگی، قناعت و پشتکار، موضع‌گیری سیاسی و حمایت از ولایت فقیه آنها باید درس بگیریم. 

وی با بیان اینکه شهدا فقط آموزگاران جهاد و شهادت نیستند بلکه آموزگاران همه ابعاد زندگی هستند، گفت: باید از آنها سبک زندگی و خانواده‌داری تا سیاست و روابط بین‌المللی را یاد گرفت.

معاون هماهنگ‌کنده سپاه با بیان اینکه شهدا به ما درس بین‌المللی می‌دهند، اظهار کرد: شهدا به ما نشان دادند که با توکل و اعتماد به خدا می‌توانند به همه چیز رسید و بر دشمن غلبه کرد حتی اگر امکانات کم باشد با همان امکانات اندک استراتژی شرق و غرب را می‌توان شکست داد و پیروز شد.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که در دستگاه دیپلماسی هستند از این شهدا یاد بگیرند، گفت: دهه گذشته متأسفانه تمام این درس‌ها کنار گذاشته شد، آکادمی غرب دستور کار سیاست‌مداران ما شد و اتفاقات بدی افتاد، بدترین دوره روابط خارجی رقم خورد.

سردار نقدی با بیان اینکه شهید حیدری می‌دانست چگونه از ظرفیت‌های ملت خود استفاده کند و استراتژی شرق و غرب را شکست دهد، افزود: برخی این ظرفیت را برای دشمن می‌دهند، این افراد بویی از مکتب اسلام، شهدا و دیپلماسی انقلاب نبردند و ظرفیت کشور را زایل می‌کنند به جای اینکه قدرت خود را به رخ دشمن بکشد، قدرت دشمن را به رخ کشور خود می‌کشد و می‌گویند آمریکا با یک دکمه می‌تواند کل کشور شما را نابود کند. 

وی خطاب به افراد فریب‌خورده دشمن گفت: اگر آمریکا این قدرت را داشت چرا مفتضحانه از افغانستان فرار کرد، اسرائیل و آمریکا از روزی که انقلاب پیروز شد تمام منحنی‌های آمریکا و اسرائیل در اقتصاد، مسائل اجتماعی، سیاسی و نظامی افول کرده و دائما رو به افول است، از دیپلماسی شهدا باید درس گرفت، دیپلماسی را از مکتب شهید سلیمانی و شهید حیدری یاد بگیریم که اگر از این مکتب پیروی کنیم فاتح میدان خواهیم بود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه افزود: امروز مشکلاتی در جامعه داریم؛ مشکل ما گرانی و اشتغال است که باید حل شود، همه عرصه زندگی اینها نیستند این مملکت مسائل سیاسی، علم فناوری فرهنگ و مسائل امنیتی دارد، اگر در عرصه‌ای مشکل جدی داریم آن را حل می‌کنیم. مردم نشان دادند مرد عمل هستند باید به تولید کالای ایرانی، حمایت از صنعتگران خود بپردازیم، کشاورزی را علمی کنیم، راه‌حل مشکلات کشور سازش نیست، مردم مصر به دلیل سازش با آمریکا و اسرائیل به چه روزی رسیدند.

نقدی با بیان اینکه نباید مردم را ناامید کنیم، گفت: باید روی پای خود بایستیم، با امید جبهه را فتح کردیم تمام این ۴۴ سال روی مدار پیروزی بودیم باز هم پیروز خواهیم بود، اهتمام به تولید ملی و به کار، کارگر به کشاورز، توجه به تولید بومی و فاصله گرفتن از مصرف کالاهای وارداتی که می‎تواند تورم را مهار کند، کاهش وابستگی به ارز، این‌ها درس‌های شهدا هستند.

سلمان اسماعیلی فرماندار ویژه ملایر نیز در این یادواره ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 1100 شهید شهرستان ملایر اظهار کرد: شهرستان ملایر یک لوح افتخار در دست دارد و آن این است که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۴ آبان ۱۴۰۱، هزار و 100 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی تصریح کرد: مردم ملایر از اولین روزهای آغاز مبارزه امام خمینی(ره) تا دفاع مقدس و دفاع از حریم و حرمت جمهوری اسلامی ایران و تا هر جایی که انقلاب نیاز به فداکاری داشت، ایثار فداکاری و گذشت کردند. 

اسماعیلی افزود: این افتخار ما ملایری‌هاست که اولین شهید برون مرزی ایران سردار شهید رسول حیدری ملایری است، شهیدی که در خارج از ایران و ملایر نامدار است و سی سال است مردم بوسنی به یاد این شهید بزرگ و سفیر آزادی بخش همایش برگزار و یاد و نام او را زنده نگه می‌دارند.

وی با بیان اینکه سردار نقدی از جمله مجاهدانی است که گمنام است، گفت: سردار نقدی نزدیک به پنجاه سال است در سنگرهای مختلف مشغول مبارزه است و از آرمان‌های امام و رهبری دفاع می‌کند. همه ما باید در مسیر شهدا باشیم و راه و سبک شهدا را در جای جای زندگی خود پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha