جلال جعفری مهرجو، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، در مورد فرآیند صدور گذرنامههای زیارتی، اظهار کرد: صدور گذرنامه زیارتی اربعین از ابتدای ماه محرم آغاز شده و همچنان ادامه دارد، این نوع گذرنامه با عنوان «گذرنامه زیارتی» تنها از طریق سایت و سامانه پلیس من قابل درخواست است.
وی افزود: از ابتدای تیرماه تا کنون 11 هزار گذرنامه در استان همدان صادر شده است که هزار و 584 گذرنامه زیارتی بوده است، پیشبینی میشود تا پایان ایام اربعین در همدان بالغ بر 30 هزار گذرنامه صادر شود. سال گذشته 20 هزار گذرنامه تمدید شد که در سال جاری امکان تمدید گذرنامهها وجود ندارد و افراد باید گذرنامه جدید درخواست دهند، افرادی که قصد سفر به کربلای معلی را دارند گذرنامه آنها باید در زمان خروج حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت امکان خروج ندارند و نیازمند گذرنامه جدید هستند.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان همدان بیان کرد: اگر کسی توانایی یا سواد لازم برای درخواست از طریق این سایت را ندارد با مراجعه به کافینتها میتواند درخواست خود را ثبت کند، سال گذشته درخواست به صورت حضوری انجام میشد اما با توجه به افزایش میزان درخواستها و با توجه به قرار گرفتن اداره گذرنامه در خیابان پر تردد شهر و ایجاد مشکل ترافیکی، امسال ثبت درخواست به صورت حضوری انجام نمیشود.
جعفری مهرجو با اشاره به اینکه تنها در صورت بروز مشکل و اختلال در فرآیند ثبتنام افراد میتوانند به این اداره مراجعه حضوری داشته باشند، گفت: اغلب این مشکلات در فرآیند ثبت نام میتواند در ثبت اسامی به صورت لاتین و یا تشابه اسمی باشد، در این صورت افراد میتوانند به محل این اداره واقع در بلوار خواجه رشید، سالن انقلاب مراجعه کنند. همچنیم در صورت بالا رفتن میزان مراجعات حضوری، مرکز شماره 2 گذرنامه در محل آگاهی سابق در خیابان صدف(دانشگاه علمی کاربردی) راهاندازی میشود.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان همدان تصریح کرد: در مورد ثبت درخواست برای بانوان متأهل، یا بانوانی که متارکه کردهاند در صورتی که پیش از درخواست گذرنامه زیارتی، گذرنامه بینالمللی داشتهاند نیازی به مراجعه به دفتر ثبت اسناد و اجازه همسر ندارند، در مورد فرزندان زیر 18 سال که نیاز به اجازه والدین دارند، در حین ثبت نام در سایت پیامکی ارسال میشود که در این صورت نیز دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفتر ثبت اسناد نیست.
وی ادامه داد: در مورد افرادی که وضعیت نظام وظیفه آنها مشخص نیست، پیش از ثبت درخواست گذرنامه زیارتی در سایت یا سامانه پلیس من، میتوانند وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند و مابقی مراحل را در همین سایت طی کنند.
جعفری مهرجو با اشاره به اینکه سامانه پلیس من نسبت به سال گذشته توسعه پیدا کرده است، بیان کرد: اما با توجه به افزایش درخواست کنندگان و شلوغی سایت ممکن است افراد با خطاهایی روبرو شوند، در این زمینه از زائران درخواست داریم ثبت نام را به دقایق نهایی موکول نکنند و هر چه زودتر نسبت به درخواست خود اقدام کنند تا به شلوغی سایت برخورد نکنند که در این صورت با بالا رفتن حجم درخواستها فرآیند صدور طولانیتر شده و ممکن است به 10 روز برسد.
وی اشارهای به هزینه این نوع گذرنامه داشت و گفت: هزینه ثبت درخواست گذرنامه زیارتی 65 هزار تومان است، که در بازه زمانی یک هفته صدور آن به طول میانجامد. همچنین طبق رایزنی انجام شده از سوی این اداره تعرفه ثبتنام اینترنتی از سوی کافینتها به مبلغ 35 هزار تومان تعیین شد، از سویی با اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی نیز رایزنی صورت گرفت که ثبت درخواست این گذرنامه در این دو محل نیز به صورت داوطلبانه و رایگان برای زائران حسینی انجام بگیرد.
جعفری مهرجو یادآور شد: با توجه به اینکه در هر مسجد یک پایگاه بسیج قرار دارد و اغلب این پایگاهها دارای سیستم و اینترنت هستند میتوانند ثبت نام اعضای هیئت خود را انجام دهند. در محل اقامه نماز جمعه شهرستانها با توافقی که با اتحادیه کافینتها صورت گرفت، ثبتنام صدور گذرنامه اربعین در این محلها از ساعت 8 صبح به صورت رایگان انجام میشود.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان همدان اظهار کرد: درخواست ما از موکبهای اربعین این است که پیش از راه اندازی موکبهای خود با توجه به حجم بالای درخواست این نوع گذرنامه موکبهای مجازی خود را برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله(ع) راه اندازی کنند و در صورت امکان در این زمینه زائران را یاری کنند.
وی با اشاره به اینکه صدور گذرنامه زیارتی تاکنون فقط مخصوص ایام اربعین بوده است اما پس از این در تمام ایام سال صادر خواهد شد، تأکید کرد: این گذرنامه زیارتی تنها برای سفر به عتبات عالیات یعنی کشور عراق است و زائران برای سفر به سرزمین عربستان، سوریه و ... باید گذرنامه بینالمللی دریافت کنند، صدور گذرنامه بینالمللی با مبلغ بالاتر اما با امکان سفر به همه کشورها از طریق دفاتر پلس 10+ انجام میشود.