تلاش برای لغو ممنوعیت حجاب در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان
کد خبر: 3311604
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

تلاش برای لغو ممنوعیت حجاب در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان

شعب خارجی: دولت ایالتی «نیدرزاکسن»(ساکسونی سفلی) آلمان بر آن است تا ممنوعیت حجاب معلمان مسلمان در این منطقه را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، ایالت نیدرزاکسن(Niedersachsen) یا ساکسونی سفلی بر آن است تا ممنوعیت حجاب معلمان مسلمان را لغو کند. 
طبق گزارش رادیو برمن(Bremen) دولت ایالتی بنا دارد تا این ممنوعیت را رسماً لغو کند.
دولت ایالت نیدرزاکسن، ائتلافی از احزاب سوسیال دموکرات(SPD) و سبزها(Die Grüne) است. طی روزهای آینده مصوبه جدید در این زمینه آماده و به مدارس ابلاغ خواهد شد.
پیش از این داشتن حجاب برای معلمان مسلمان به جهت حفظ بی‌طرفی مدارس به عنوان نهادهای دولتی از گرایش دینی، ممنوع شده بود. اما با رأی دادگاه قانون اساسی در نیمه ماه مارس گذشته، رویکردهای قانونی ایالات آلمان الزاماً تغییر کرد.
دادگاه قانون اساسی در رأی خود اعلام کرد که ممنوعیت کلی حجاب برای معلمان مسلمان، نقض قانون اساسی است. 
این رأی بحث‌های گسترده ای را موجب شد که در این میان می توان به استقبال کلیسای کاتولیک از آن اشاره کرد.
کلیسای کاتولیک، این رأی را پیام آشکاری برای تقویت آزادی معتقدات و باورها قلمداد کرد. در مقابل نیز برخی از مدیران مدارس با نقد این رأی، آن را موجب نقض بی طرفی دینی مدارس دانسته بودند.
قضات دادگاه قانون اساسی واقع در شهر «کارلسروهه» (Karlsruhe) توضیح داده بودند که ممنوعیت عمومی و کلی حجاب تحت عنوان «انتزاعی» خطر احتمالی برای آسایش و آرامش فضای مدرسه، نقض قانون اساسی و تعرض به آزادی دینی است. 
بنابراین منع حجاب برای معلم مسلمان تنها وقتی جایز است که پوشش سر از طرف او موجب مزاحمت یا خطر مشخصی برای آسایش مدرسه یا بی طرفی دولتی مدارس گردد.

captcha