ثبت اولین شکایت از رژیم سعودی به خاطر حملات یازدهم سپتامبر
کد خبر: 3534344
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

ثبت اولین شکایت از رژیم سعودی به خاطر حملات یازدهم سپتامبر

گروه بین‌الملل: «استفانی راس دی‌سیمون» که شوهرش را در جریان حملات تروریستی 11 سپتامبر از دست داد، با شکایت از رژیم سعودی خواستار پرداخت غرامت برای مرگ همسرش شد.

ثبت اولین شکایت از رژیم سعودی به خاطر حملات یازدهم سپتامبر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از شبکه خبری «بلومبرگ»، راس دی‌سیمون دیروز، 9 شهریور، با تسلیم دادخواستی به دادگاهی در واشنگتن، از رژیم سعودی به خاطر حمایت مادی از القاعده و اسامه بن‌‌لادن، رهبر وقت این گروه تروریستی که مقامات آمریکایی او را از طراحان اصلی حادثه یازده سپتامبر خوانده‌اند، شکایت کرد.

این اقدام پس از آن انجام شد که سناتورهای آمریکا روز چهارشنبه، 7 مهر به نفع لایحه «عدالت علیه حامیان تروریسم» موسوم به جاستا رأی دادند که به خویشاوندان قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان شکایت کنند.

پیش از این باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این لایحه را وتو کرده بود اما روز چهارشنبه با توجه به رأی مثبت بیش از دوسوم اعضای مجلس سنا به لایحه،‌ وتوی اوباما بی‌اثر شد.

از مجموع 19 هواپیماربای حمله تروریستی 11 سپتامبر، 15 نفر ملیت عربستانی داشتند و شواهد نشان از ارتباط آن‌ها با مقامات عربستان سعودی دارند.

همسر دی‌سیمون در زمان مرگ همسرش در جریان حملات یازده سپتامبر باردار بوده و اکنون او از جانب خود و دخترش این پرونده را پیگیری می‌کند.

این قانون به دادگاه‌های آمریکا اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک این کشور مصونیت قضایی دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در این حملات را لغو کنند.

در متن این قانون اشاره‌ای به «حملات 11 سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده است اما هدف قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی عنوان شده است.

اتحادیه اروپا از اوباما خواسته بود که این لایحه را وتو کند و هشدار داده بود که این لایحه مانعی برای روابط دوجانبه کشورهاست.

captcha