به گزارش ایکنا؛ آیتالله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علم فرهنگستان علوم، امروز(25 آذرماه) در مراسم رونمایی از تفسیر شمس، اثر حجتالاسلام والمسلمین مصطفی بروجردی، بیان کرد: محیالدین عربی در تفسیر یکی از آیات سوره «شورا» نظری خاص دارد(آیه 51 شورا) آن آیه این است: « وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا؛ و هیچ بشری را یارای آن نباشد که خدا با او سخن گوید مگر به وحی (و الهام خدا) یا از پس پرده غیب عالم (و حجاب ملکوت جهان) یا رسولی (که از فرشتگان عالم بالا) فرستد». در تفسیر این آیه مشهور است که خداوند یا از طریق وحی مانند وحی به مادر حضرت موسی(ع) با انسان سخن میگوید، یا از ورای حجاب مانند آن طریقی که با موسی(ع) صحبت کرد و یا از طریق رسولی، که جبرئیل برای وی سخن خدا را منتقل میکند، با انسان سخن گفته است.
وی در ادامه گفت: محیالدین عربی میگوید که این رسول که از آن در آیه 51 سوره شورا سخن به میان آمده، پیامبر اسلام(ص) است. مخاطبان آیات قرآن کریم، همه انسانها هستند که وحی از طریق رسول خدا به آنان منتقل میشود. وحی مستمر است؛ به این معنی که قطع نمیشود و از زمانی که قرآن نازل شد، همیشه برای انسانها وجود دارد و انسانها میتوانند وحی قرآن را احساس کنند.
محقق داماد افزود: ما انسانها حق داریم تفسیر جدیدی را در طول تاریخ ارائه کنیم. قرآن برای همه مخاطبان است و هر انسانی میتواند آن را درک کند و بفهمد.
رئیس گروه علم فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با وجود اینکه همه قدرت فهم این کتاب آسمانی را دارند، قرآن کریم درباره عدهای گفته است که حق ندارند که از قرآن برداشت کرده و تفسیر بنویسند. قرآن گفته است که «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». تفسیر قرآن باید عاری از موضعگیری باشد و سبب مخالفت و عناد نشود.
وی توضیح داد: اگر دل انسان پاک باشد، به گفته آیتالله طباطبایی حق آن را دارد که مطلبی را ولو بعد از چند دهه، روی چشم خود بگذارد، احترام کند و بگوید که من اکنون، چنین دریافت و فهمی دارم.
محقق داماد در ادامه افزود: نام مناسبی برای کتاب تفسیر «شمس» انتخاب شده است. شمس مرکز نور است. مفسر در این اثر از زیادهگویی و مختصرنویسی پرهیز کرده است و بر همین اساس، تفسیری ارزنده و مناسب ارائه کرده که طولانینویسی و اختصار را در یک جا جمع کرده است. از سوی دیگر، نگارش تفسیر قرآن شمس به فارسی یکی دیگر از ویژگیهای این کتاب به شمار میآید. تفاسیر عربی بسیاری در بازار کتاب وجود دارد، ولی تفسیر فارسی اصیل اندک است.
وی با بیان اینکه ایران امالقرای ادبیات اسلامی فارسی است و زبان فارسی باید زبان اصلی در این عرصه باشد، یادآور شد: در زمانی که فقه فارسی را در قالب کتاب منتشر کردم (اشاره به تألیف کتاب «قواعد فقه» در پنج جلد به زبان فارسی)، چند اثر بیشتر در این باره وجود نداشت. از من گلایه کردند که چرا به عربی ننوشتم که من در پاسخ به ایرانی بودن خودم استناد کردم.
محقق داماد در بخش دیگری از سخنانش، ویژگی سوم تفسیر شمس را یادآور شد و گفت: در پیام محمدجواد ظریف اشاره شد که مصطفی بروجردی شخصیتی دیپلمات و آشنا با روابط بینالملل است و میداند که امروز نباید هر سخنی را به زبان آورد و باید از دوستی و آشنایی سخن گفت، به پرهیز این اثر از تفرقه تأکید شده است. به نظر من مفسر از ایجاد تفرقه پرهیز کرده است و تلخگویی در اثر دیده نمیشود.
وی با بیان اینکه در جلد نخست دوره 10 جلدی تفسیر شمس به نکاتی پرداخته شده است که محفوظات ادبی بسیاری در خود دارد، اظهار کرد: اگر من این تفسیر را مینوشتم، به سوی اشعار سعدی پیش میرفتم، اما حجتالاسلام بروجردی فقط یک بیت شعر از این شاعر را آورده و اشارهای به نام سعدی نکرده است.
انتهای پیام