مطلوب نبودن طراحی رشته‌های قرآنی در جذب جوانان
کد خبر: 3776814
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
حمایت از قاریان و حافظان جوان/ حنیفی بیان کرد:

مطلوب نبودن طراحی رشته‌های قرآنی در جذب جوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور درباره محدودیت‌ها و مشکلات پیش روی فعالیت قرآنی گفت: این محدودیت‌ها بیشتر به مسائل مدیریت امور قرآنی و طراحی امور آموزشی کشور بازمی‌گردد. به گونه‌ای که طراحی رشته‌های قرآنی مطلوب نیست و می‌توان کارهای قوی‌تری در این زمینه انجام داد.

علی‌اکبر حنیفی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور، سالیان سال عمر خود را صرف آموزش قرآن و جلسه‌داری، به ویژه برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند، کرده است.

وی با بیان اینکه اصل جلسات قرآن به منظور ارائه راهکارهایی برای جذب جوانان به این جلسات برپا می‌شود، بر به‌روزرسانی علم استادان قرآن، مسابقات قرآن و ایجاد رشته‌هایی، که زمینه گرایش و هیجان را در نسل جوان به وجود می‌آورد، تأکید کرد.

حنیفی معتقد است در این میان بهره‌گیری از استادان دیگر کشورها چون مصر در ارتقا و به‌روزرسانی علوم استادان امری پسندیده است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی این مدرس و داور قرآن کریم را با ایکنا می‌خوانید؛

وی درباره اینکه پیشکسوتان قرآنی چقدر در تربیت نسل جدید و حمایت از آنها پس از پیروزی انقلاب دخیل بوده‌اند، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به مباحث مربوط با قرآن زیاد بها داده نمی‌شد و متأسفانه جایگاهی برای قرآن وجود نداشت و ارتقای فعالیت‌های قرآنی را مرهون پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن هستیم.
وی ادامه داد: اوایل انقلاب نیز بیشتر جوانان و نوجوانان در جلسات قرآن آن هم با شور و شعف خاصی حضور پیدا می‌کردند، هرچند این جلسات آموزش قرآن نیز محدود به چندین جلسه با استادانی چون ابراهیم پورفرزیب (مولایی) و محمدتقی مروت و... بود و رویکرد جوانان به دلیل توجه به حضور و تشویق آنها در این جلسات با استقبال همراه بود. اما هرچه از پیروزی انقلاب دورتر شدیم و فاصله گرفتیم، آهنگ حضور جوانان متوقف شد و یا تغییر کرد.
حنیفی با تأکید بر اینکه باید در تربیت قاری و حافظ جوان تلاش شود، افزود: البته باید این را گفت که در حال حاضر نیز در مجالس، محافل و همایش‌ها از قاریان بین‌المللی و ممتاز جوان دعوت به عمل می‌آید و این نیز سبب تشویق سایر جوانان می‌شود که در این عرصه‌ها از قهرمانان قرآنی کشور بهره گرفته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه از ظرفیت پیشکسوتان بیشتر در عرصه‌هایی چون داوری مسابقات بهره گرفته می‌شود، اظهار کرد: مخاطب اصلی جلسات سنتی قرآن جوانان هستند و حتی مؤسسات قرآنی نیز بیشتر با حضور جوانان، نوجوانان و خردسالان همراه است؛ چرا که اساس کار آنها تربیت این نسل و مقطع سنی است و این نشان می‌دهد که استادان جلسات به حضور جوانان بها می‌دهند، به گونه‌ای که انگیزه آنها را تقویت می‌کنند.
طراحی رشته‌های جذاب با موضوع قرآن
حنیفی درباره محدودیت‌ها و مشکلات پیش روی فعالیت قرآنی جوانان، اضافه کرد: این محدودیت‌ها بیشتر به مسائل مدیریت امور قرآنی و همچنین طراحی امور آموزشی کشور بازمی‌گردد. به گونه‌ای که طراحی رشته‌های قرآنی در سطح آموزش کشور مطلوب نیست و حال آنکه می‌توان کارهای قوی‌تری در این زمینه انجام داد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان رشته‌های جذابی را با موضوع قرآن برای به هیجان درآوردن جوانان راه‌اندازی کرد، گفت: طراحی مسابقات قرآن با رشته‌های متنوع و جذاب و به‌روز موجب حضور حداکثری جوانان و گرایش بیش از پیش آنها به این سمت‌وسو می‌شود.
به‌روز کردن مسابقات
حنیفی با تأکید بر به‌روز کردن طرح‌ها و مسابقات قرآنی و ایجاد انقلاب در این امر، بیان کرد: متأسفانه افرادی که در عرصه و رأس این امور هستند، می‌ترسند و یا نمی‌خواهند خودشان را در تلاطمی قرار دهند. فلذا حفظ وضعیت موجود به دلیل دوری از این تلاطم مدیریتی است.
این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه وضع موجود در فعالیت‌های قرآنی، ارث مدیریت‌های سابق است، اظهار کرد: باید به انقلابی باشکوه‌تر در زمینه امور قرآنی دست یابیم. اگرچه وضعیت موجود نیز ناشی از فعالیت این افراد است که تلاش کرده‌اند و در این زمینه فعالیت‌های مثمرثمری انجام داده‌اند، اما رضایت‌بخش نیست. اگرچه وضعیت فعلی خیلی بهتر از وضعیت فعالیت‌های قرآنی دیگر کشورهاست، اما در مقایسه با آنچه باید باشیم، هنوز جای کار هست.
برخی از کشورها در امور قرآنی جلوترند
وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و تقویت استعداد جوانان برای ورود به عرصه‌های قرآنی فراهم است، ادامه داد: ایران باید از لحاظ فکری، عقیدتی، فرهنگی و علمی در همه رشته‌های قرآنی پیشرفت کند و حتی برخی از کشورها در امور قرآنی جلوتر از ما هستند، به گونه‌ای که برای علم قرائت دانشگاه دارند، اما در ایران این امر وجود ندارد و فقط چند واحد آموزشی در دانشگاه‌ها آن هم به استادانی، که گاه تخصص‌های لازم را ندارند، محدود می‌شود.
حنیفی با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن کشور در مورد رشته‌ها و همچنین آیین‌نامه و نحوه داوری‌ها نیازمند به‌روزرسانی است، بیان کرد: البته این امر هم نه یکباره، بلکه به مرور زمان باید انجام شود. البته زحماتی را که در این زمینه کشیده شده است نادید نمی‌گیریم.
این مدرس قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا به دعوت و به کارگیری استادان قرآن دیگر کشورها برای ارائه آموزش به جوانان قرآنی نیاز هست؟ بیان کرد: در حال حاضر شاهد حضور برخی از استادان قرآن صاحب اجازه قرائت در ایران هستیم، مثل شیخ العصفور از سوی شورای عالی قرآن که امر پسندیده‌ای است. باید از استادان  قرآن کشورهای دیگر دعوت به عمل آید، همان گونه که استادان رشته‌های دیگر از کشورهای مختلف دعوت می‌شوند.
وی تأکید کرد: استادان قرآن نیز مانند استادان سایر رشته‌ها نیازمند به‌روزرسانی و جهش علمی در این عرصه هستند. مثلاً در مساجد، کرسی‌های تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته جوان آن محله و منطقه برپا شود که این زمینه‌ای برای تشویق جوانان به عرصه‌های قرآنی است و به جز تلاوت آیات قرآن، نکات تفسیری و ترجمه آیات نیز بیان شود.
انتهای پیام

captcha