جامعه قهرمان قرآنی را نمی‌شناسد/ در حوزه فعالیت‌های قرآنی وحدت نداریم
کد خبر: 3853338
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
حمایت از قاریان و حافظان جوان/ کرمانی:

جامعه قهرمان قرآنی را نمی‌شناسد/ در حوزه فعالیت‌های قرآنی وحدت نداریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی کشورمان گفت: در کشور ما آنگونه که به یک فوتبالیست، ورزشکار و بازیگر اهمیت داده می‌شود، از قهرمان قرآنی حمایت نمی‌شود. بازیگران درجه چند و فوتبالیست‌ها شناخته شده هستند اما جامعه از قاریان و حافظانی که رتبه‌های بین‌المللی دارند شناختی ندارد.

به گزارش ایکنا؛ سیدمحمد کرمانی، قاری بین‌المللی کشورمان و حائز رتبه دوم پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس، درباره نقش اساتید و پیشکسوتان قرآنی در تربیت نسل جدید قرآنی، گفت: نقش اساتید در این زمینه و به معنای واقعی بی‌بدیل است. چنانکه هر چیزی که نسل خودمان و نسل گذشته‌مان از پرورش و تربیت در زمینه قرآنی داریم، مرهون اساتید هست. اگر فردی استادی همراه نداشته باشد و اصطلاحاً استادی بالای سرش نباشد، قطعاً موفق نخواهد شد. من نقش اساتید را در این زمینه پر رنگ می‌دانم.

وی درباره میزان تأثیرگذاری جلسات سنتی قرآن در تربیت نسل جدید، اظهار کرد: متأسفانه حضور متقاضی در این جلسات سنتی قرآن کم‌رنگ شده است. به‌گونه‌ای که چند سال اخیر شاهد هستیم که مضمون این جلسات سنتی و خانگی قرآن مانند سایر موارد تغییر کرده است؛ چنانکه مجموعه‌ای از کلاس‌ها به صورت اینترنتی و از راه دور و در قالب ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

اثرگذاری کلاس‌های نوین آموزش قرآن کمتر از جلسات سنتی است

کرمانی اضافه کرد: معتقدم ارزش و اثرگذاری این کلاس‌ها به روش نوین شاید کمتر از یک ساعت حضور در جلسه سنتی قرآن نباشد، خاطرم هست زمانی که در جلسات سنتی استاد سبزعلی شرکت می‌کردیم همه سنی در این جلسه از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حضور داشتند، هنگامی که در حضور آنها تلاوت می‌کردیم، تشویق می‌شدیم. در حال حاضر مجموعه کلاس‌های حرفه‌ای برگزار می‌شود که در آن حدود 20 نفر از نوجوانان شرکت می‌کنند و با آنها کار می‌شود. این کلاس‌ها جاذبه گذشته را ندارد؛ به دلیل اینکه جلسات قرآن از آن سبک سنتی خارج شده و به سبک کلاس‌های مدرن روی آورده است. بنابر این شاهد هستیم که نسل جدید قرآنی افت کرده‌اند؛ هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی، زمانی پشتوانه نفرات بعدی در مسابقات زیاد بود اما در حال حاضر می‌بینیم شاید در استان تهران که هم پرجمعیت‌ترین شهر کشور و هم قطب قرآنی است، پشتوانه‌ای برای جوان‌هایی که در حال حاضر از مسابقات جدا می‌شوند، وجود ندارد.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه جذابیت این جلسات سنتی و خانگی قرآن کم شده است، بیان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر مشکلات اقتصادی است که نباید این موضوع را دست کم بگیریم. از سوی دیگر تبلیغات منفی در حوزه قرآن و متأسفانه بعضی از رفتارهای قرآنیان در گذشته موجب شد این رکود در فعالیت‌های قرآنی رخ دهد.

اهمیت تربیت قرآنی

وی درباره نیازهای آموزشی علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی، ادامه داد: مهمترین امر در این زمینه، این است که بتوانیم دیگران را قرآنی تربیت کنیم، شعاری را همیشه شنیده‌ایم «جامعه قرآنی، تربیت قرآنی، زندگی قرآنی» که کمی برای ما کلیشه‌ای شده، اما در واقع این هست و باید به آن توجه شود، یعنی اگر فردی قرآن‌خوان باشد، اما رفتار قرآنی نداشته باشد، می‌توان گفت از قرآن چیزی بهره‌برداری نکرده و از آموزه‌های آن بویی نبرده است، حداقل یک تفاوت باید فردی که قرآنی است با دیگران داشته باشد.

جامعه قهرمان قرآنی را نمی‌شناسد

کرمانی در پاسخ به این سؤال که قاریان جوان کشومان نیازمند چه نوع حمایت‌هایی هستند؟ افزود: بحث حمایت در حال حاضر خیلی کمرنگ شده است، در کشور ما آنگونه که به یک فوتبالیست و یا به یک ورزشکار، به یک بازیگر سینما اهمیت داده می‌شود به یک قهرمان قرآنی اهمیت داده نمی‌شود. چنانکه در خانواده‌های مذهبی به دلیل مادی‌گرایی بیشتر به دنبال مداح شدن و ... هستند و خانواده‌های غیر مذهبی نیز به دنبال این هستند که فرزندانشان بازیگر و فوتبالیست شود تا آینده روشنی داشته باشد. چنانکه بازیگران درجه دو و حتی فوتبالیست‌ها در جامعه شناخته شده هستند اما قاریان و حافظانی که رتبه‌های بین‌المللی دارند، جامعه نسبت به آنها آشنایی ندارد.

حائز رتبه دوم پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس درباره اینکه کدام دستگاه‌ها باید این حمایت‌ها را می‌کردند و متولی امر می‌بودند، گفت: متولیان امور قرآنی چون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن الکریم، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی قرآن و... زمانی آمدند و سعی کردند تا قله‌های قرآنی کشور را به دیگران معرفی کنند، البته سازمان دارالقرآن الکریم هر سال مراسم تقدیر و تجلیل از نفرات برگزیده و حائز رتبه‌های بین‌المللی آن سال را برگزار می‌کند. اما دستگاه‌های دیگر واقعاً آمدند این کار را انجام دهند؟ مثلا بگویند در طول سال 98 جلسه سنتی قرآنی پیشکسوت و مدرس قرآنی، به عنوان بهترین جلسه سال معرفی می‌شود و یا ...؟ این کار واقعاً انجام نشده است.

فعالیت‌های قرآنی به برپایی مسابقات محدود شده است

وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه فعالیت‌های قرآنی تنها منحصر به مسابقات شده است، ادامه داد: اینها کلیشه شده است و تنها برای ارائه آمارها انجام می‌شود و این نوعی آسیب است. از سوی دیگر اساتید قرآن می‌توانند هنگامی که از آنها برای حضور در محافل و مراسمی دعوت می‌شود از بهترین شاگردانشان دعوت کنند تا به جای آنها در این مراسم باشند؛ اینها زمینه‌ای برای تشویق است اما مهمترین دلیلی که تا کنون نتوانستیم قرآنی شویم، این است که مسئولان، قرآنی عمل نمی‌کنند و حال آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها بر این امر تأکید کرده‌اند، ایشان سالی یک‌بار با وجود مشغله‌هایی که دارند بیش از پنج ساعت جلسه قرآن برای قرآنیان کشور دارند، کدام مسئول را شما دیدید اینگونه باشد؟!

کرمانی در پاسخ به این سؤال که آیا آینده‌نگری نسبت به پرورش قاریان و حافظان انجام شده است؟، اظهار کرد: البته کارهایی از سوی این دستگاه‌های متولی امور قرآنی انجام می‌شود، مثلا شورای عالی قرآن جلسات مختلفی برای نوجوانان، جوانان و هم برای قاریان شاخص و هم برای پیشکسوتان برگزار می‌کند، الحمدلله شورا در این زمینه با آن بضاعتی که داشته، موفق عمل کرده است اما دیگر دستگاه‌ها و نهادها متأسفانه آن طور که باید و شاید دست به دست هم ندادند.

در حوزه فعالیت‌های قرآنی ید واحده نداریم

وی ادامه داد: ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی ید واحده نداریم، به طور مثال اینکه بین قرآنیان یک نفر به عنوان رئیس انجمن قاریان قرآن باشد، نیست و همه مدعی متولی‌گری فعالیت‌های قرآنی هستند و حال آنکه در سایر حرفه‌ها و رشته‌ها چون هنری و ورزشی، فدراسیون و نهادی واحد است اما متأسفانه الان سازمان تبلیغات می‌گوید من داعیه قرآنی دارم، سازمان دارالقرآن نیز این موضوع را می‌گوید و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز این داعیه را دارد.

کرمانی درباره تأثیرگذاری طرح‌هایی چون ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن كریم و ارزیابی حافظان قرآن، تصریح کرد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن كریم که از سوی شورای عالی قرآن انجام می‌شود و چند سالی است من هم بخش‌هایی از این طرح را داوری می‌کنم، بدون اغراق و بدون هیچ طرفداری، امیدی را میان قاریان ایجاد کرده است، خیلی از شرکت‌کنندگان در این طرح از مسابقات هستند و یا بعضاً از افرادی هستند که از مسابقات دلسرد شده‌اند اما با حضور در طرح ارزیابی، موفق به دریافت گواهینامه درجه دو و یک شده‌اند. چنانکه در حال حاضر قاری درجه دو، معادل دریافت مدرک فوق لیسانس است و برخی از دستگاه‌ها نیز این موضوع را اعمال می‌کنند و فردی که مدرک قاری درجه یک را کسب کند، معادل مدرک دکترا دریافت کرده است. در کنار آن نیز کمیته اعزام برای سفرهای تبلیغی نیز زیر نظر شورای عالی قرآن است که خیلی از دوستان می‌توانند در این طرح شرکت‌کنند و می‌توان گفت روزنه امیدی برای دوستان پیدا شده و این نشان می‌دهد اجرای این طرح‌ها تأثیرگذار است.

پخش برنامه‌های قرآنی به شبکه و رادیو قرآن محدود نباشد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اینکه در کشور تعداد بالایی قاری دارای رتبه‌های متعدد بین‌المللی و ممتاز وجود دارد، آیا نیاز به دعوت از قاریان دیگر کشورها هست؟ یا بهتر است هزینه دعوت از قاریان دیگر کشورها صرف معرفی چهره‌های قرآنی جوان کشور شود؟، اظهار کرد: این سؤال را در قالب دو بخش پاسخ می‌دهم، زمانی بود که از قاریانی دعوت می‌شد که سطح بالاتری از قاریان ملی داشتند؛ چنانکه سال‌های 69 به بعد که نخستین گروه مصری به کشور آمدند چون استاد غلوش، استاد بسیونی، شحات انور و خیلی‌های دیگر، یک انقلاب قرآنی جدیدی را در کشور ما ایجاد کرد. اینها واقعاً خیلی خوب بود اما در چند سال اخیر کشور مصر نیز مصر سابق نیست، آن اساتید درجه اول کشور مصر و پیشکسوتان آنها یا فوت کردند و یا به قول معروف، دیگر نمی‌توانند به تلاوت قرآن بپردازند و یا جوانانی هستند که در رأس آنها پسرهای استاد شحات هستند.

کرمانی اضافه کرد: اینکه یک یا دوبار استاد محمود شحات یا استاد احمد شحات به ایران آمدند، خوب بود و زمینه تشویق سایرین برای ورود به عرصه‌های قرآنی بود اما در حال حاضر که سطح بسیاری از قراء ما از قاریان کشور مصر بالاتر است، جایی برای حضور آنها نیست که البته دو سالی است که از این قراء هم دعوت نمی‌شود. وی درباره نقش رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در معرفی این قله‌های قرآنی، بیان کرد: در مورد صدا و سیمای کشورمان در مقایسه با مسابقات قرآن کشور مالزی این را می‌گویم، مسابقات مالزی بزرگترین رویداد جهانی جهان اسلام است آن هم به جهت قدمت، هنگام برگزاری این مسابقه، ظرف مدت چند ثانیه دیگر شبکه‌ها نیز حائز رتبه برتر شدن قاری و یا حافظ ایرانی را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما خودم هنگامی که در سال 88 در مسابقات قرآن کشور مالزی حضور داشتم، برنامه از پربیننده‌ترین شبکه‌های این کشور به صورت مستقیم پخش می‌شد. البته مسابقات قرآن کشور مالزی دو ساعت در روز برنامه دارند و تمامی شبکه‌های اصلی آن را پخش می‌‌کنند و نه به مانند شبکه قرآن و معارف سیمای کشور ما که تنها محدود به این شبکه می‌شود، لذا هنگامی که در شهر می‌رفتیم مردم متسابقان را می‌شناختند و حتی در تلویزیون‌های بزرگ که در میادین این شهر نصب شده بود، به صورت همزمان مسابقات قرآن مالزی پخش می‌شد.

ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی

کرمانی ادامه داد: به مانند همین اتفاق در کشور ما مسابقات فوتبال کشورمان با دیگر کشورها حتی در سینماها و پارک‌ها پخش می‌شود و مردم هزینه پرداخت می‌کنند تا بروند و آن را به صورت دسته‌جمعی ببیند، آیا در حوزه قرآن این اتفاق در کشور ما افتاده است؟ نه. در حال حاضر برنامه‌های قرآنی تنها مختص به شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن شده است. البته باید گفت خبرگزاری ایکنا در این زمینه پیشرو بوده است اما باید فعالیت‌های قرآنی بیشتر جلوه داده شود و تنها بسنده به خبرگزاری ایکنا نشود و سایرین نیز دست به دست هم دهند تا این رسالت را انجام دهند.

این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: ما قرآنیان باید حافظ و تبلیغ‌کننده کارمان باشیم. جاهایی خودمان کوتاهی می‌کنیم و گاه به‌ خاطر مسائل شغلی و برخی نیز به دلیل محدودیت‌های مالی است اما قرآنی‌ها باید دست به دست هم بدهیم تا انشاء الله قرآن را از مهجوریت نجات دهیم، چنانکه پیامبر(ص) در قیامت از امتش شکایت می‌کند «وَ قالَ الَّرسولُ یا ربِّ اِنَّ قَومی اْتَّخذُوا هذَا القُرانَ مَهجوراً». اگر بخواهیم به فکر این باشیم تا دولت یا دیگر دستگاه‌ها بیایند و از ما حمایت کنند، واقعاً روزبه‌روز محدودیت بیشتر خواهد شد. باید خودمان دست به دست هم دهیم زیرا همیشه هنگامی که کار مردمی بوده به خوبی پیشرفت کرده است.

انتهای پیام
captcha