رژیم صهیونیستی از خویشتنداری ایران پیام اشتباه دریافت کرد
کد خبر: 4210387
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
حسین امیرعبداللهیان:

رژیم صهیونیستی از خویشتنداری ایران پیام اشتباه دریافت کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران شش ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به دنبال توسعه دامنه تنش نیستیم، خویشتنداری کرد، گفت: گویا رژیم صهیونیستی آدرس و سیگنال غلطی دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته از بلندی‌های جولان با استفاده از جنگنده‌های اف 35 حمله گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل علیه سفارت ایران در دمشق انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور

به گزارش ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در نشست با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران درباره عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی که امروز، یکشنبه، 26 فروردین‌ماه در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: در شش ماه گذشته که همه ما شاهد جنایات جنگی ترکیبی رژیم علیه مردم غزه و کرانه باختری بودیم، بارها رژیم اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی، امکان و مستشاران ضدتروریسم ایران در سوریه را هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی در این حملات به شهادت رسیدند. 

وی ادامه داد: ما شش ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به دنبال توسعه دامنه تنش نیستیم، خویشتنداری کردیم اما گویا رژیم آدرس و سیگنال غلطی دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته از بلندی‌های جولان با استفاده از جنگنده‌های اف 35 حمله گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل علیه سفارت ایران در دمشق انجام شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما باز با نگاه به حساسیت‌های موجود در منطقه و با اعتقاد به خویشتنداری و عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی و سیاسی تمرکز کردیم. خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شدیم. بیانیه‌ای به ابتکار روسیه ارائه شد اما به رویه سکوت گذاشته شد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: متأسفانه در اقدامی ناقض مقررات دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام اعلام کردند و مانع شدند حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت صادر شود. 

وی گفت: نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی، طبعا تشویق نتانیاهو بر عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است. با این حال نیروهای مسلح ما حدود 10 روز منتظر اقدامات و تلاش‌های ما در عرصه بین‌المللی بودند. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در 72 ساعت گذشته، تماس‌های وزرای خارجه، ناظر بر توصیه به ایران به خویشتنداری بود. ما به وزرای خارجه تماس گیرنده یادآوری کردیم ای کاش در شش ماه گذشته چنین توصیه‌ای را به حاکمان رژیم اسرائیل که مرتکب جنایات جنگی ترکیبی شده است و نسل‌کشی رقم زده است، ارائه می‌دادند. چگونه است به رژیم صهیونیستی توصیه نمی‌کنید اما به ایران که در چارچوب بین‌المللی قصد دفاع مشروع دارد، توصیه به خویشتنداری می‌کنید. 

امیرعبداللهیان اقدام شب گذشته جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب ماده ۵۱ منشور ملل متحد، حق دفاع مشروع و حمایت از امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی در برابر تجاوز مسلحانه خارجی دانست.
 
وی با اعلام اینکه اقدام ما با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل بود، افزود: در این عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محاسبات دقیق و استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده و دقیق، پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی و مرکز اطلاعاتی این رژیم برای هدایت عملیات‌های شش ماه گذشته از جمله عملیات اخیر علیه سفارت کشورمان در دمشق را هدف قرار داد.
 
وزیر امور خارجه افزود: پیش از پاسخ نظامی، به همسایگان و دوستان خود اطلاع دادیم که پاسخ ما در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است، لیکن ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است و ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم اما نسبت به احتمال استفاده ایالات متحده از حریم هوایی و سرزمینی این کشورها برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو هشدار دادیم.
 
امیرعبداللهیان تأکید کرد: در پیام خود به کاخ سفید اعلام کردیم که اگر واشنگتن مرتکب خطای محاسباتی شود و در حمایت از رژیم صهیونیستی وارد صحنه نبرد شود، واکنش جمهوری اسلامی ایران قاطع خواهد بود و چنانچه رژیم اسرائیل پاسخی به دفاع مشروع ما بدهد، پاسخ بعدی ما به رژیم صهیونیستی فوری، قطعی و گسترده خواهد بود.
 
امیرعبداللهیان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند اما معادله ما در پاسخ به رژیم صهیونیستی از این به بعد متفاوت خواهد بود و چنانچه منافع ما در منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید شود و تعرضی به منافع ما ایجاد شود، پاسخ جمهوری اسلامی ایران متفاوت از گذشته خواهد بود.
انتهای پیام
captcha