نگاهی به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سال 92
کد خبر: 1388314
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸

نگاهی به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سال 92

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره تصدی دومین رئیس خود فعالیت‌های شاخصی را طی سه ماه پایانی سال انجام داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالی که گذشت، برنامه‌های متنوع دینی و قرآنی را برگزار کرد. این در حالی است که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، از آذرماه سال جاری تصدی این معاونت را برعهده گرفت.

برگزاری طرح تربیت مربی
این معاونت با همکاری موسسات قرآنی سراسر کشور به منظور گسترش فرهنگ تدبر در آیات قرآن کریم، طرح تربیت مربی تدبر در آیات قرآن کریم به مرحله اجرا در آورد.
تاکنون این طرح در موسسه تدبر در کلام وحی استان قم، بیت‌الاحزان استان فارس، جامعه بیت‌الزهرا(س) اصفهان، منهاج‌النور خوزستان، اعجاز القرآن کرمانشاه، مهد قرآن آذربایجان غربی، ثقلین خراسان جنوبی، اصحاب الثقلین استان مرکزی، ام‌ابیها در جنوب کرمان، مهد قرآن یزد، موسسه طه در بوشهر، حافظان وحی کرمان، جامعه زینب(س) و رهپویان امام رضا(ع) تهران و همچنین دوره کشوری در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی شده است.
در این طرح بیش از 700 نفر تحت آموزش قرار گرفته و به شرکت‌کنندگان پس از اخذ موفقیت از سوی معاونت قرآن و عترت گواهینامه معتبر اهداء می‌شود.
این معاونت به منظور آشنایی هر چه بیشتر آحاد جامعه با دو کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که از آنها به عنوان برادر و خواهر قرآن یاد شده است، اقدام به برپایی دو دوره کشوری تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در استان‌های قم و اردبیل کرده است.
آشنایی با منابع، روش تدریس، شرح و تفسیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی بوده است. در هر دوره از این طرح بیش از 600 مربی از سراسر کشور حضور داشتند و شرکت‌کنندگان در این دوره پس از اخذ موفقیت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه معتبر دریافت کردند.
طرح رتبه بندی موسسات در چهار حوزه آموزش، پژوهش، تبلیغ، ترویج و هنر مورد ارزیابی قرار گرفته و در سه سطح رتبه‌بندی خواهند شد.
موسسات فوق بر اساس طبقه‌بندی احراز شده از حمایت‌ها و کمک‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند می‌شوند.

صدور 170 پروانه فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه ماه پاییز، 150 موافقت اصولی، 128 صدور پروانه و 42 تمدید پروانه فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت صادر کرد؛ از 213 پرونده که جهت صدور پروانه فعالیت مورد بررسی قرار گرفته 128 پروانه فعالیت را در 30 استان صادر و پس از بررسی 90 پرونده تمدیدی، پروانه فعالیت 42 موسسه در 17 استان تمدید شده است.

87 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمو‌ن‌های سراسری قرآن بانوان هستند
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 87 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون‌های سراسری قرآن کریم را بانوان تشکیل داده‌اند؛ در سه سال اخیر 322 هزار و 689 نفر در آزمون‌های سراسری قرآن کریم ثبت نام کرده‌اند که از این میان  299 هزار و 876 نفر بانوان بوده‌اند و 87 درصد از شرکت‌کنندگان را تشکیل داده‌اند.
طبق همین بررسی‌ها، تاکنون 115 هزار و 989 نفر از بانوان شرکت‌کننده، نمره قبولی در آزمون‌های سراسری را کسب کردند، این در حالی است که 16 هزار و 342 نفر از شرکت‌کنندگان آقا هم نمره قبولی در آزمون‌ها را کسب کرده‌اند.

مرحله تکمیلی دوره ملی تربیت داور تجوید در قم
دوره‌های تربیت داور قرآن کریم با موافقت و حمایت معنوی معاونت قرآن از نیمه دوم سال جاری توسط مؤسسه قرآنی بشارت وحی مشهد آغازشد. پس ازبرگزاری مرحله مقدماتی دوره ملی تربیت داور تجوید که با حضور 200 نفر از مربیان مؤسسات قرآنی کشور در مهرماه و در شهر مقدس مشهد، با حضور استاد محمدرضا ستوده نیا، 120 نفر در آزمون پایانی پذیرفته شده و به مرحله تکمیلی راه یافتند.
گفتنی است، در آذرماه نیز دوره تربیت داور حفظ برگزار شد و 70 نفر موفق به اخذ مدرک داوری در چهار سطح شدند.

تشکیل انجمن خادمان قرآنی کشور
در سالی که گذشت به همت این معاونت انجمن خادمان قرآنی کشور به ریاست محمدرضا پورمعین خادم قرآن کریم و رئیس جمعیت قرآنی استان تهران شکل گرفت. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پورمعین خواستار برپایی اولین گردهمایی خادمان قرآن کشور شد.
با توجه به اهمیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجیده و همه جانبه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و محتوایی قرآن، این معاونت نخستین جلسه «شورای آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت» از ساسله نشست‌های کارشناسی منظم و هدفدار با حضور کارشناسان مجرب و صاحب نظران زبده از نهادهای مختلف قرآنی را برگزار کرد.
در نخستین جلسه «شورای آموزش، پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت» اکبر ایرانی، مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب، محسن موسوی‌بلده مولف کتاب ارزشمند «حلیه القرآن»، محمدحسین فریدونی مدرس و پژوهشگر امور قرآنی، رضا سلامت‌پناه و مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
بررسی وضعیت موجود آموزش‌ها و پژوهش‌های قرآنی و تاکید بر پژوهش‌های مرتبط با حوزه تبلیغ و ترویج، ضرورت آسیب‌شناسی رویکردها و فرایندهای جاری فعالیت‌های قرآنی و راهکارهای عبور از وضعیت کنونی و تسهیل فرایندهای آموزش و پژوهش، تعیین اولویت‌های اجرایی در حوزه آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی و همچنین ضرورت نظارت بر بودجه فعالیت‌های قرآنی و چگونگی استفاده بهینه از آنها در دستور کار این جلسه قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حجت‌السلام والمسلمین سید جواد شهرستانی داماد ونماینده آیت‌الله سیستانی در ایران، در استان قم دیدار کردند.
در این دیدار حجت السلام والمسلمین سید جواد شهرستانی بر همکاری در حوزه های قرآنی و آمادگی موسسات تحقیقاتی زیر مجموعه این دفتر با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.
همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی بر هم‌افزایی همکاری‌ها در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

اعلام بخش‌نامه انجام مساعدت هزینه نظام مهندسی پروژه‌های مؤسسات قرآنی
در پی درخواست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازمان نظام مهندسی کشور مبنی بر عدم کسر ظرفیت اشتغال مهندسین در طراحی و نظارت ساخت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سطح کشور، بخش‌نامه انجام مساعدت برای هزینه نظام مهندسی پروژه‌های مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به تمام استان‌ها ابلاغ شد.
بر اساس این بخش‌نامه وفق ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و با عنایت به اینکه فعالیت این مؤسسات در سطح کشور عمدتاً به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی و در جهت تقویت و توسعه فرهنگ اسلامی است، آن دسته از مؤسسات که تصمیم به احداث ساختمان فعالیت می‌گیرند، می‌توانند از پرداخت هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی معاف شوند.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 25 شعبان تا 15 رمضان
سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران با ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این جلسه ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه که با حضور 20 نفر از مسئولان دستگاه‌های مرتبط با برگزاری نمایشگاه و تنی چند از صاحب نظران و نخبگان قرآنی کشور به منظور تعیین سیاست‌های کلی و چارچوب اصلی تشکیل خواهد شد، تعیین شد.
همچنین پس از ارائه گزارش بررسی محل برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران، مقرر شد نظرسنجی از مخاطبان و عموم جامعه قرآنی در خصوص محل برگزاری و ایده‌های جدید قابل اجرا در نمایشگاه صورت پذیرد.
در بخش دیگری از این نشست زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن کریم از 25 شعبان‌المعظم تا 15 رمضان‌المبارک تعیین شد، همچنین ساعت برگزاری نیز مطابق سال‌های گذشته از ساعت 17 تا 24 خواهد بود.
همچنین ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از طراحان، صاحب‌نظران درخواست کرد که با ارسال طرح و ایده مناسب در تحول این رویداد عظیم سهیم باشند.
علاقه‌مندان به کتاب وحی، هنرمندان و اندیشمندان به‌ ویژه هنرمندان جهان اسلام که خواهان تحول ساختاری در نمایشگاه قرآن کریم هستند، می‌توانند با رویکردی متفاوت زمینه حضور چشمگیر مشتاقان قرآنی را فراهم کنند.

captcha