میزان پایبندی به اصل «هدایت جامعه به بهشت»، شاخص ارزیابی دولت‌هاست
کد خبر: 1406639
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
حمیدرضا ترقی:

میزان پایبندی به اصل «هدایت جامعه به بهشت»، شاخص ارزیابی دولت‌هاست

گروه سیاسی: ترقی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر وظیفه حاکم اسلامی در رساندن مردم به بهشت گفت: مبانی نظری این دیدگاه از اصل حکومت در اسلام و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) اتخاذ شده و طبیعتا شاخص ارزیابی دولت‌ها، میزان پایبندی آنها در تلاش جهت سوق دادن افراد جامعه به بهشت و حیات طیبه است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با مردم ایلام فرمودند: «... حاکم اسلامى می‌خواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند... ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ى ما است... از جمله‌ى چیزهایى که مردم را به بهشت نزدیک می‌کند، بهبود معیشت مردم است؛ کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا».

حمیدرضا ترقی، رئیس مرکز بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی وظیفه حاکم اسلامی در رساندن مردم به بهشت برخلاف حاکمیت غیراسلامی گفت: نکته مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند برگرفته از رسالت و مفهوم حکومت اسلامی است که در قانون اساسی هم تشکیل نظام جمهوری اسلامی با هدف تعالی انسان و ارتقای کمالات مادی و معنوی احاد افراد جامعه بیان شده است.

وی افزود: هدف این نظام سیاسی تنها تأمین نیازهای مادی زندگی انسان‌ها نیست بلکه حکومت اسلامی وظیفه دارد آحاد جامعه اسلامی را در مسیر کمال به سمتی سوق بدهد که راه آنها به سمت بهشت و حیات طیبه تسهیل و هموار شود.

ترقی اظهار کرد: براین اساس طبیعتا نظام جمهوری اسلامی موظف به فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای دستیابی به حیات طیبه برای انسان‌ها است که از این طریق امکان رشد و تعالی آنها برای رسیدن به بهشت فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: اما در نگاه سکولار به حکومت چنین دیدگاهی وجود ندارد و حکومت‌های سکولار نوعا حضور و تاثیرپذیری دین در حکومت و قدرت را رد می‌کنند و اجازه نمی دهند دین در اداره کشور و مسائل جاری جامعه نقش داشته باشد.

عضوشورای مرکزی حزب موتلفه تأکید کرد: یکی از اختلافات نیروهای مذهبی  از ابتدای انقلاب اسلامی با جریان‌های سکولار و لیبرال نیز در همین مسئله بود. آنها تلاش کردند دولت و حکومت را به سمت سکولاریزه کردن و لیبرالیزه کردن جهت دهند و نقش دین را در حکومت و سیاست به حداقل تقلیل دهند.

وی تأکید کرد: این در حالی بود که هم حضرت امام(ره) و هم رهبر معظم انقلاب پایبند و معتقد به حضور حداکثری دین در اداره کشور و جامعه هستند و معتقدند که وظیفه ما این است که به سمت جامعه‌سازی اسلامی و دولت‌سازی اسلامی حرکت کنیم و وقتی به هدف‌مان می‌رسیم که بستر برای رشد و کمال معنوی و مادی انسان‌ها کاملا فراهم شود و آحاد جامعه بدون دغدغه به سمت صالح شدن حرکت کنند و حیات طیبه براساس معیارها و ارزش‌های اسلامی در جامعه تحقق پیدا کند.

رئیس مرکز بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی اظهارکرد: به نظر می‌رسد مبانی نظری این دیدگاه مقام معظم رهبری از اصل حکومت در اسلام و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) اتخاذ شده است و طبیعتا شاخص ارزیابی دولت‌ها، میزان پایبندی آنها در تلاش، جهت سوق دادن افراد جامعه به بهشت و حیات طیبه است.

ترقی درباره نقش رفع فقر و بهبود معیشت مردم در رسیدن به بهشت عنوان کرد: فقر و مشکلات معیشتی در ایجاد فاصله بین مردم و دین نقش مستقیم دارند. براساس آنچه که ما در مبانی دینی و اسلامی و روایات ائمه اطهار(ع) داریم همه آنها بر این باور هستند که از هر دری فقر وارد شود کفر هم وارد می شود و فقر وتبعیض است که  زمینه ضعف اعتقادی و ایمانی در جامعه را فراهم می کند.

وی ادامه داد: در روایات مختلفی اشاره شده است که فقر موجب رقت دین است یا فقر موجب انزوای اجتماعی فقرا می‌شود. لذا با توجه به نقش مستقیم فقر در میزان دین‌داری آحاد افراد جامعه، یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند تلاش در جهت رفع فقر و تبعیض است که تا این مسئله حل نشود نمی توانیم انسان‌ها را به سمت بهشت حرکت دهیم.

captcha