تمام رفتارهای نادرست کاربران مجازی در ردیف حرام‌های مجازی قرار نمی‌گیرند
کد خبر: 1415390
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
عباسی‌مقدم:

تمام رفتارهای نادرست کاربران مجازی در ردیف حرام‌های مجازی قرار نمی‌گیرند

گروه فضای مجازی: مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی رفتارهای کاربران در فضای مجازی نادرست است اما حرام نیست؛ بلکه افراد از سر حس کنجکاوی، بیکاری، سرگرمی و هیجان به این سرگرمی ها و لذت‌های ناپایدار روی می‌آورند.

مصطفی عباسی‌مقدم، مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که دنیای حقیقی و مجازی انسان‌ها از ابعاد مختلف قابل بررسی است، اظهار کرد: رفتار انسان‌ها دارای اهمیت و ابعاد فردی و اجتماعی است. همه انسان‌ها در رفتارهای زندگی‌شان حریم‌های مختلفی دارند که می‌توان از جمله به حریم خصوصی، خانوادگی و حریم جمعی و اجتماعی اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ این حریم‌ها هر کدام حد و حدودی دارد که تنها منحصر به کشور ما نیست بلکه همه جوامع غربی و شرقی دارای حدودی هستند.

وی ادامه داد: برخی از رفتارهایی که در حریم شخصی قابل قبول است، در حریم‌ خانوادگی مورد پذیرش نیست و یا برخی از رفتارهایی که در حریم‌ خانواده طبیعی است، با حریم‌های جمعی همچون کلاس درس و محل کار، متناسب نیست،‌همین طور رابطه بین حریم جمعی و حریم اجتماعی که منظور از آن اجتماع کل افراد جامعه است.

مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در همه حریم‌های زندگی بشر، مرزهایی وجود دارد که نظام دینی، عرفی و اجتماعی تعیین کنندۀ آنها هستند؛ به عبارت دیگر برخی از مرزبندی ها و حریم ها را دین و بخشی دیگر را عرف برای ما تعیین می‌کند.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم در بحث ارتباطات مجازی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، همه این حدود را به نام آزادی توجیه کنیم، طبعاً نه تنها دیانت انسان‌ها لکه‌دار می‌شود، بلکه انسانیت انسان‌ها، لطافت روح انسانی، حرمت نفس انسان و حریم خصوصی افراد زیرسؤال می‌رود و لگد مال می‌شود.

عباسی‌مقدم اظهار کرد: انسان سالم زمانی که به جمع خانواده می‌پیوندد، مانند کشتی طوفان زده است که به ساحل می‌رسد؛ اما انسان با حضور و سرگرم شدن در فضای مجازی هیچ‌گاه به آرامش نمی‌رسد، زیرا لحظاتی از شادی کاذب را تجربه می‌کند که هرگز پایدار نیست و در نهایت به حسرت و ناکامی در انسان منجر می‌شود.
وی بیان کرد: البته بسیاری از اینگونه رفتارها اشتباه هستند اما نمی توان آنها در ردیف محرمات دانست؛ چرا که افراد گاهی از روی کنجکاوی و گاهی از سر بیکاری و جستجوی سرگرمی و هیجان به لذتها لذت‌های ناپایدار در فضای مجازی روی می‌آورند. بنابراین ابتدا باید رفتارهای نادرست کاربران را در فضای مجازی ریشه‌یابی و شناسایی کنیم و در نهایت در جهت درمان آن تلاش نماییم.

ضرورت ایجاد بسترهای مناسب جهت رفتارهای درست مجازی
مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فردی که به دلیل لذت حرام یا نامطلوب به سراغ فضای مجازی می‌‌رود، باید سرگرمی و لذت حلال را برایش فراهم کنیم و فردی که برای کنجکاوی به این فضا وارد می‌شود، باید بسترهای لازم را برای ارضای حس کنجکاوی‌اش آماده کنیم.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد دفع معلول‌ یعنی مقابله با اینگونه رفتارها، نمی‌تواند نتیجه بخش باشد بلکه باید به فکر دفع علت‌ها باشیم. به عنوان مثال داشتن انگیزه مطالعه، جایگزین خوبی برای اینگونه سرگرمی هاست ، زیرا کسی که اهل مطالعه باشد از فضای مجازی برای ارتقای دانش خود بهره‌مند می‌شود و سعی می‌کند استفاده مناسبی را از این فضا داشته باشد.
عباسی‌مقدم اظهار کرد: با ایجاد فضای مطالعه و ارائه اطلاعات لازم باید کاربران را آماده ارزیابی، تفکیک و تحلیل مطالب درست و نادرست قرار دارد.

ضرورت ایجاد مرکزی برای پاسخگویی نیاز کاربران مجازی
وی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی، لازم است مرکزی به لحاظ علمی، فنی و حرفه‌ای، کارشناسی و فناوری، پاسخگوی نیازهای کاربران فضای مجازی  باشد و بتواند در برابر هجوم رسانه ای مجازی و محصولات فرهنگی از این دست، ضمن تولید آثار ارزشمند، از پیامدهای سوء محصولات وارداتی پیشگیری نماید. البته این کار جزء وظایف نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیماست که آثار مربوط به شبکه‌های مجازی همچون وایبر، لاین، بازی‌های کامپیوتری و نرم افزارها را بررسی و چاره جویی کنند، عباسی مقدم تأکید کرد: ایجاد شورای سیاست‌گذاری و مرکز عملیات فنی و تخصصی در این زمینه امری ضروری است و می‌تواند این این دغدغه را برطرف سازد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابراهیم
|
-
|
۱۳۹۳/۰۳/۱۹ - ۱۱:۴۷
0
0
واقعا این جوریه؟ پس ما از سر کنجکاوی هر جایی و هر سایتی بریم و بگیم کار حرامی هم انجام ندادیم!!!!!
احتمالا مراجع هم بیکار بودن که اومدن در این زمینه فتوا دادند!!!!!!!
captcha