اعتمادسازی اولین گام برای فرهنگ سازی صحیح در فضای مجازی
کد خبر: 1420873
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
کارشناس فضای مجازی:

اعتمادسازی اولین گام برای فرهنگ سازی صحیح در فضای مجازی

گروه فضای مجازی: بختیاری گفت: اولین قدم در امر فرهنگسازی، اعتمادسازی است به این معنی که باید اعتماد مردم را جلب کرد تا بتوان روش‌های استفاده مناسب را به کاربران آموزش داد. درغیر این صورت عده‌ای خلاف عرف عمل خواهند کرد.

وحید بختیاری، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تضاد رفتاری کاربران در دو دنیای حقیقی و مجازی، اظهار کرد: این نوع تضاد رفتاری کاربران مربوط به ایران نیست و همه کشورها را شامل می‌شود. تضاد رفتاری افراد به شخصیت، تمایلات و عقده‌هایی مربوط می‌شود که نتوانسته‌اند در دنیای واقعی از خود بروز دهند.

وی افزود: متأسفانه افراد به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌توانند خواسته‌هایشان را در دنیای حقیقی محقق کنند بنابراین سعی می‌کنند این رفتارها را در دنیای مجازی پیگیری کنند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: از طرفی نمی‌توان به حریم خصوصی افراد وارد شد و محدود کردن آنها تأثیر منفی می‌‌گذارد. به هرحال ممانعت افراد از رفتارهای‌شان در فضای مجازی نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در دوره‌ای شاهد فیلترینگ وی‌چت بودیم اما پس از این اتفاق سریعا شاهد ورود یک سری نرم‌افزارهای جدیدی بودیم که جایگزین وی‌چت شد. به نظر می‌رسد به جای فیلترینگ باید فرهنگسازی کنیم و روش استفاده درست را به مردم بیاموزیم.

بختیاری اظهار کرد: در ابتدای ورود وی‌چت، همه به دنبال نصب این برنامه درگوشی‌های‌شان بودند اما به مرور متوجه استفاده از آن شدند. بنابراین هر آنچه که وارد می‌شود باید به دنبال استفاده آن روش‌های مناسبش هم در کنارش قرار بگیرد.

وی بیان کرد: محدودکردن کاربران در دنیای مجازی، نتیجه منفی از خود نشان می‌دهد و باید سعی کنیم با زبان روز روش‌های درست را به کاربران آموزش دهیم که این امر باید توسط نهادهای آموزشی محقق شود.

مسئول واحد مولتی مدیا مرکز نور تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی، یکی دیگر از نهادهایی است که می‌تواند در امر فرهنگسازی مؤثر باشد.

وی بیان کرد: اولین قدم در امر فرهنگسازی، اعتمادسازی است به این معنی که باید اعتماد مردم را جلب کرد تا بتوان روش‌های استفاده مناسب را به کاربران آموزش داد. درغیر این صورت عده‌ای خلاف عرف عمل خواهند کرد.

دستگاه‌های دولتی وارد میدان شوند

بختیاری اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب می‌توانند در فرهنگسازی و اعتماد سازی مردم مؤثر باشند.

وی با اشاره به ورود حوزه‌های علمیه به فضای مجازی گفت: اگر این ورود به معنی زور، تسلط و خاموش کردن مردم باشد، قطعا نتیجه عکس خواهد داد اما اگر حوزه‌های علمیه با هدف فرهنگسازی و ایجاد آرامش وارد چنین فضایی شود، مطمئنا می‌توانند تأثیرات مثبت را بر کاربران بگذارند.

بختیاری اظهار کرد: زمانیکه کلاهبرداری اینترنتی در میان مردم افزایش یافته بود، با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم را نسبت به این نوع کلاهبرداری‌ها آشنا کردند، بنابراین ضرورت یک بنیادی برای آموزش مردم و آشنایی آنها با عواقب کارهای نادرستی که در فضای مجازی انجام می‌دهند، بسیار احساس می‌شود.

وی افزود: اگر ارگانی چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد تا پایه‌ریزی کند و مردم را متوجه خطرات رفتارهای نادرست در فضای مجازی کند، قطعا شاهد کاهش بروز یک سری از رفتارها خواهیم بود.

captcha