طنین صوت آیات الهی در نمایشگاه قرآن مشهد/ پیوند رنگ‌ها و نژادها در سایه کلام وحی
کد خبر: 1431555
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

طنین صوت آیات الهی در نمایشگاه قرآن مشهد/ پیوند رنگ‌ها و نژادها در سایه کلام وحی

گروه فعالیت‌های قرآنی: شنیدن الحان زیبای قرائت قرآن از قاریان غیرایرانی می‌تواند برای مخاطبان موهبتی بس عظیم باشد تااز این کلام الهی به عنوان یکی از مشترکات دینی بهره‌مند شوند و در عین حال نزدیکی مذاهب و ملیت‌های مختلف را در پناه قرآن کریم ببینند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هنگامی که در فضای نهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد قدم برمی داری، مشکلات و دغدغه‌هایت را در فضایی قرآنی و معنوی فراموش می‌کنی و فقط به یک چیز فکر می‌کنی؛ آن هم یاد خدا.

با وجود اینکه ساعات کار نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد همزمان با ساعات پایانی روزه داری و لحظات افطار است اما حضور پرشور اهالی قرآن و ارادتمندان ساحت قدسی ثامن الحجج(ع) حکایت از آن دارد که ایرانی‌ها به کلام وحی اهمیت داده و برای آن ارزش بی شماری قائل هستند.

نهمین نمایشگاه قرآن مشهد امسال همچون سال‌های گذشته با حضور بخش‌های مختلف قرآنی در حوزه‌های علوم قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، تدبر در قرآن ، هنرهای قرآنی، بخش بین‌الملل، ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها و مؤسسات مختلف برگزار شده است که در حاشیه این نمایشگاه شاهد برگزاری محافل قرآنی و جلسات قرآنی نیز هستیم و مخاطبان با توجه به روحیات خود از بخش‌های این نمایشگاه استفاده می‌کنند.

محافل انس با قرآن

محفل انس با قرآن یکی از برنامه‌های حاشیه ای و در عین حال معنوی نمایشگاه است که مخاطب خاص نمی‌خواهد و از هر قشر و گروهی در آن حضور پیدا کرده و از مجالست با قرآن در ماه رمضان بهره‌مند می‌شوند زیرا رمضان بهار قرآن است.

نمی‌توان محل یا مکانی را یافت که در این ماه نوای دلنشین وحی در آن طنین‌انداز نباشد، ساعتی پس از افطار گام‌های خود را در محفل نور در محوطه باز نمایشگاه قرآن می‌یابم، نوایی بهشتی که بند بند آواهایش را فرشتگان و ملکوتیان می‌سرایند و در کام حلاوت گرفته آدمیان متجلی می‌سازند، در فضای نمایشگاه طنین‌انداز شده است.

یکی از نهادهای برگزار کننده محفل انس با قرآن جامعه قاریان مشهد است، این مجموعه جلسات ثابت و سیار سطح شهر مشهد، ترتیل خوانی جزء قرآن کریم را در محوطه باز نهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برگزار می‌کنود تا بازدیدکنندگان از این محافل قرآن در کنار نمایشگاه استفاده کنند.

اینجا صدای قرآن از غرفه راهنمایی جلسات قرآنی سطح شهر مشهد به گوش می‌رسد که هر مستمعی را از گوشه گوشه نمایشگاه به محل جلسه می‌کشاند. در حقیقت می‌توان گفت برپایی این جلسات در نهمین نمایشگاه قرآن یکی از مهم‌ترین اتفاقات به شمار می‌رود، این جلسات هر شب ساعت 21:30 الی 23 در محوطه باز نمایشگاه روبروی تالار فردوسی با حضور اساتید و اعضای جلسات برتر قرآنی شهر مشهد برگزار می‌شود.

حضور قاریان مصری در نمایشگاه قرآن مشهد

حضور قاریان مصری طی ماه رمضان در ایران، این موقعیت را نیز امسال برای نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد فراهم کرد تا مخاطبان از تلاوت قاریان معروف مصری بهره‌مند شوند.

محمد مقومی، کارشناس امور قرآنی معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این باره گفت: شامگاه 30 تیرماه محفل انس با قرآن با حضور سید متولی عبدالعال، قاری مصری و همچنین قاریان لشکری و کشوری در سالن همایش‌های نمایشگاه برگزار شد.

وی افزود: این محفل انس با قرآن کریم با همکاری ارتش، شهرداری منطقه 12 مشهد، آستان قدس رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

سرگرد مهدی خزائی، مسئول تبلیغات و روابط عمومی ارشد عقیدتی ـ سیاسی ارتش در منطقه خراسان نیز با اشاره به تعداد حضور شرک‌کنندگان در این محفل انس با قرآن کریم، اعلام کرد: بیش از 200 نفر از فرماندهان و کارکنان ارتش قبل از شروع محفل قرآن در مراسم افطاری که در فضای باز نمایشگاه در نظر گرفته شده است، شرکت کرده و پس از آن از فضای معنوی این محفل استفاده می‌کنند.

برپایی محفل انس با قرآن به همت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد

تالار ابوسعید یکی از تالارهای نمایشگاه بین‌المللی مشهد، امسال به بخش بین‌الملل اختصاص یافته است، ارائه فعالیت‌های 21 ملیت در بخش وسیعی، مخاطبان زیادی را به سوی این تالار می‌کشاند و این بخش علاوه بر فعالیت‌های متعدد خود در حوزه‌های مختلف اقدام به برگزاری محفل انس با قرآن در حاشیه برپایی نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد کرده است.

در محفل قرآنی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد، سلیمان جعفری و کریم محسنی، قاریان بین‌المللی از کشور افغانستان، محمدتقی خان از کشور پاکستان و موسی دابو، از آفریقای جنوبی به قرائت قرآن پرداختند. شنیدن الحان زیبای قرائت قرآن از قاریان غیرایرانی می‌تواند برای مخاطبان نمایشگاه قرآن موهبتی بس عظیم باشد تا علاوه بر قاریان کشور خویش با قاریان دیگر کشورها نیز آشنا شوند و از این کلام الهی به عنوان یکی از مشترکات دینی بهره‌مند شوند و در عین حال نزدیکی مذاهب و ملیت‌های مختلف را در پناه قرآن کریم ببینند.

«هرکسى که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست، یا هدایتى در او افزون شده است یا بى معرفتى و کورى‌‌اى از او کم شده است»، این کلام منسوب به امیرمومنان(ع) است، از همین رو نشستن پای رحل قرآن و جرعه جرعه حلاوت کلام وحی را چشیدن زمینه هدایت انسان را فراهم می‌کند، مگر غیر این است که ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا(ع) نیز فرمودند «هدایت را غیر قرآن مجویید که گمراه می‌شوید».

بر هیچ ضمیر روشنی پنهان نیست که نظام و جامعه‌ اسلامى با انس روزافزون با قرآن استحکام درونى پیدا می‌کند، این استحکام درونى، حرکت و رشد جوامع در مسیر مطلوب را فراهم کرده و قدرت برخورد با چالش ها را به جوامع می‌دهد که پس این استحکام درونى در غیر از برکت انس با قرآن حاصل نخواهد شد.

انس با قرآن عامل تقویت روح و ایمان، افزایش توکل به خدا و اعتماد به وعده‌ الهى، ترس و خوف از مشکلات مادی را در انسان می‌کاهد و همچنین به انسان اعتماد به نفس داده و راه‌هاى تقرب به خدا را روشن می‌کند، اینها خصوصیّاتى است که با نشستن در پای قرآن و انس با این کتاب زندگی براى آدمی ایجاد می‌شود که نیاز روز افزون امت اسلامى به آن غیر قابل انکار است.

دقت در این نکته نیز بسیار مهم است که باید قرآن را با توجّه خواند، چرا که قرائت قرآن فقط صرف ادا کردن اصوات و الحان مطلوب نیست، بلکه اگر توجّه و پرداختن به معانى و مفردات قرآنى با تلاوت قرآن همراه شود، آن وقت جامعه اسلامى راه خودش را در همه ابعاد با الگو قرار دادن قرآن پیدا می‌کند.

captcha