نخستین اجلاسیه نخبگان کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی برگزار شد
کد خبر: 1460686
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱

نخستین اجلاسیه نخبگان کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی برگزار شد

گروه اندیشه: نخستین اجلاسیه نخبگان و منتخبان کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و ۲۵۰ نفر از نخبگان چهارشنبه، ۲۳ مهرماه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین اجلاسیه نخبگان و منتخبان کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و 250 نفر از منتخبان کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان خراسان رضوی چهارشنبه، 23 مهرماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقش غدیر بر کسی پوشیده نیست، ابراز کرد: امروز در قرن 21 میلادی، انقلاب ایران تداوم‌بخش راه غدیر و دکترین پیامبر(ص) است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توجه به نکات آمده در خطبه غدیر را رسالت اصلی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در این برهه زمانی دانست و ادامه داد: در فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر 15 محور اساسی وجود دارد که این آموزه‌ها دارای تعالیم بسیاری برای ما هستند.

وی حمد و ثنای خداوند را نخستین محور از این خطبه شریف دانست و افزود: این محور، به اعتقادات خداشناسی در کلام پیامبر(ص) اشاره دارد، همچنین محور دوم آن به جانشینی امام علی(ع) و آیه 67 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ، اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‏‌دارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمى‏‌کند» اشاره دارد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به نامه‌های 62، 182 و 118 نهج‌البلاغه ابراز کرد: همانگونه که امام علی در این نامه‌ها فرمودند در شرایط امروز، نیز در فضای کنونی جهان، استکبار و سلطه جهانی با تکیه بر تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی و شیوه‌های مختلف تصمیم به محاق اسلام ناب و ولایت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صدها دلیل برای این تلاش و دشمنی استکبار وجود دارد، بیان کرد: جریان داعش آخرین برنامه جهانی دشمنان اسلام و اراده سلطه جهان‌خواران بی‌فرهنگ است، لذا نباید از سنگر کانون‌های مساجد غافل شد، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در اسفند سال 89 در جمع مسئولان به تشکیل جبهه عظیم فرهنگی اشاره کرده و فرمودند که هم‌افزایی در معارف دین و هم‌پوشانی سیاست‌ها برای حاکم کردن دین در جامعه صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تشکیل جبهه عظیم فرهنگی در کشور با حضور کانون‌های مساجد، ابراز کرد: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی نیز باید به چنین نقش محوری در عرصه فرهنگی دست یابند و به دنبال آن کانون‌های همه کشور به شکل فعال و منسجم این مسئولیت را در قالب جبهه عظیم فرهنگی انجام دهند.

وی ابراز کرد: راه برون‌رفت از حرکت‌هایی که امروز دشمن انجام داده و تصویر ذهن انسان‌ها و افکار آحاد جامعه را دستکاری می‌کند، توجه کردن به عرصه تشکیل جبهه اصیل فرهنگی با سیاست‌گذاری و تقسیم کار صحیح در کانون‌های مساجد است.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه باید در کنار ولایت گام برداریم و ولی فقیه را در چنین شرایطی تنها نگذاریم، گفت: رهبر معظم انقلاب فرماندهی جبهه عظیم فرهنگی را با مدیریت کامل برعهده دارند و ما به‌عنوان سربازان این جبهه باید در سنگر حضور یابیم تا ایشان تنها نمانده و ندای «این عمار» امام علی(ع) را که در خطبه 182 بیان فرمودند، دیگر شاهد نباشیم.

سپس سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در مجموعه نیازهای روحی انسان‌ها گرایش به معنویت از جایگاه منحصر به‌فردی برخوردار است، اظهار کرد: مسجد مأمن روح‌های تشنه است و همچنین راه اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی از مساجد آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: مسجد النبی(ص) که با دستان پیامبر(ص) ساخته شده است، به گواهی مورخان تنها محل اقامه نماز نبوده بلکه مرکز هم‌اندیشی مسلمانان نیز بوده است.

سرابی ابراز کرد: امام خمینی(ره) نیز نقش و جایگاه مساجد را به زیبایی ترسیم کردند به گونه‌ای که مساجد مرکز و پایگاه انقلاب و مرکز تعالیم اسلامی بودند لذا نیازمند سیاست‌گذاری متمرکز هم‌راستا با نظام اسلامی هستیم تا از این جایگاه مقدس برای هدایت جامعه حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت مساجد و مغتنم شمردن آن تأکید دارند، گفت: با توجه به این اهمیت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد شکل گرفت و از جمله کارکردهای این کانون‌ها پرداختن جدی به مباحث قرآنی و اجرای طرح تلاوت نور و تفسیر قرآن در آن‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: برای کارآمدسازی و توسعه فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی ـ هنری باید الگوسازی، کادرسازی و توسعه و تخصصی شدن برنامه‌ها صورت گیرد.

سپس حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در انقلاب اسلامی ایران یک ادعای بزرگ کردیم که مشتری‌های بسیاری را به خود جذب کرد، افزود: این ادعای اساسی این بود که با دین و آموزه‌های دینی می‌توان دنیا و نظام جهان را اداره کرد و این امر نیز خود برگرفته از گزاره‌های دینی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اگر ما با مشکلات در حوزه‌های مختلف اقتصادی مواجه هستیم بدان جهت است که مسیر درستی را در اقتصاد بر اساس آموزه های دینی پیش نگرفته‌ایم و اگر در قانون و نظام بین‌الملل تنگنا وجود دارد به جهت فاصله گرفتن بشریت از این گزاره‌ها و ارزش‌های دینی است.

وی گفت: این اعتقادات که از سوی انبیا و اولیا الهی بیان شده بود روزی یک ادعا بود اما توسط امام خمینی(ره) این حرف و اعتقاد به شکل جدی مطرح شد و ایشان محوریت فعالیت‌های خود را دین قرار دادند تا آن را به عنوان محور اساسی در لایه‌های مختلف زندگی باید پذیرفت.

پژمانفر اظهار کرد: آغازگر این مسیر هم مردم ایران اسلامی بودند که مبنای این اعتقاد نه اسلام آمریکایی بلکه به فرموده امام خمینی(ره) اسلام ناب محمدی بود و مردم جهان نیز امروز خواهان این نوع اسلام هستند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب حرکت‌ها و خیزش‌های جهانی را بیداری اسلامی و موج اسلام خواهی عنوان کردند، گفت: لذا امروز در دنیا این موج به اشکال مختلف تعقیب می‌شود و به فرموده ایشان امروز دنیا در مسیر یک پیچ تاریخی مهم قرار دارد تا مسیر خودش را تغییر دهد، به‌عنوان نمونه سال‌ها قبل مالزی تنها چند هزار مسلمان بیشتر نداشت و امروز چندین میلیون مسلمان انقلابی در این کشور پیگیر تفکر اسلام به شیوه ایرانی ـ اسلامی هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امروز تفکر اسلام ناب پرطرفدارترین شیوه و روش در جهان است از همین رو دشمنان منشأ و مرکز این تفکر و پیام ناب را که ایران اسلامی است، نشانه گرفته‌اند.

وی ادامه داد: دشمنان با تمام قوا به‌دنبال برهم زدن فضای فرهنگی کشور هستند و متأسفانه در برخی بخش‌ها نیز موفق شدند خاکریزهایی را از ما بگیرند، از همین رو رهبر معظم انقلاب فرموده‌‌اند: «اگر در کشور از نظر علمی، تکنولوژی و اقتصادی پیشرفت کنیم، اما از نظر فرهنگ عقب بیفتیم انقلاب شکست خواهد خورد»، زیرا پایه اصلی این انقلاب فرهنگی بوده است.

captcha