نشست خبری «به سوی انتفاضه سوم» برگزار شد
کد خبر: 1476410
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
با حضور رویوران و ابوشریف؛

نشست خبری «به سوی انتفاضه سوم» برگزار شد

گروه سیاسی: نشست خبری «به سوی انتفاضه سوم» (انتفاضه قدس) صبح امروز با حضور ناصر ابوشریف و حسین رویوران در خبرگزرای قدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری به سوی انتفاضه سوم (انتفاضه قدس) صبح امروز، یکشنبه 2 آذر، با حضور ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و حسین رویوران، کارشناس مسائل سیاسی و معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در خبرگزاری قدس (قدسنا) برگزار شد.

در آغاز این نشست خبری کلیپی درباره تاریخچه اشغال فلسطین از سوی اسرائیل پخش شد و پس از آن ناصرابوشریف درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و احتمال وقوع انتفاضه سوم گفت: از چند ماه قبل شاهد افزایش تنش‌ها در کرانه باختری و قدس هستیم. از زمان ربوده شدن 3 شهرک‌نشین تا الان تظاهرات‌هایی برگزار شده است و تغییراتی هم در این مدت اتفاق افتاده است.

تشریح علل وقوع انتفاضه احتمالی سوم

وی افزود: علل زیادی برای انتفاضه در کرانه باختری و قدس از طریق مقاومت و تظاهرات علیه اشغالگران صهیونیست وجود دارد. در طی این مدت شهرک‌سازی‌ها هر روز گسترش یافته است و روند شدیدتری یافته است. مصادره زمین‌ فلسطینی‌ها هر روز در حال انجام است و اخراج فلسطینی‌ها از مناطق مختلف همچنان ادامه دارد و هروز در حال افزایش است.

ابوشریف اظهار کرد: از طرفی اقدامات شهرک نشینان علیه فلسطینیان بیشتر شده است. روزانه به طور میانگین حدود10 فلسطینی دستگیر می‌شوند که در ماه حدود 300 فلسطینی اسیر رژیم صهیونیستی می‌شوند و شهر قدس شاهد بیشترین هجوم از سوی صهیونیست‌هاست که این هجوم، انسان‌ها، زمین، تاریخ، فرهنگ و مقدسات را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر امروز کسی نقشه فلسطین را مشاهده کند می‌بیند که 60 درصد کرانه باختری و قدس در اشغال اسرائیلی‌هاست. همچنین برای فلسطینیان محرز شده است که روند مشهور به صلح یا سازش هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و به خاطر همین، مسئله دولت فلسطین و استقلال آن، دستاویزی برای اسرائیل در جهت افزایش شهرک‌سازی‌ها و یهودی‌سازی شده است.

اسرائیل از کجا آغاز به کار کرد؟

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین درتهران تأکید کرد: اگر به تاریخ برگردیم می بینیم که اسرائیل کارش را با همین شهرک‌سازی شروع کرد و در جاهای مختلف شهرک هایی ایجاد کرد. از طرفی انگلیسی‌ها نیز یک سری زمین در اختیار صهیونیست‌ها قراردادند و از این طریق آنها در ابتدا توانستند 5 درصد زمین‌های فلسطینی‌ها را در اختیار بگیرند تا اینکه در سال 1948 مسئله اشغال فلسطین بوجود آمد و حدود 80 درصد فلسطین را اشغال کردند. 

وی یادآور شد: در آن زمان کمیته‌هایی ایجاد شد و قبل از آن هم قطعنامه تقسیم در سال 1947 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که 54 درصد زمین‌های فلسطین را به یهیودی‌ها و اسرائیلی‌ها بخشیدند.

ابوشریف اضافه کرد: آشکارترین صحنه‌ای که امروز در کرانه باختری دیده می‌شود، شهرک‌سازی است. اگر اکنون از طرف سازمان ملل کمیته‌ای تشکیل شود و به کرانه باختری بیاید، می‌بیند که شهرک‌سازی‌ها به حدی زیاد شده است که می‌تواند نصف کرانه باختری را به یهودی‌ها ببخشد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مسئله شهرک‌سازی در قدس و کرانه باختری گفت: براساس خود قوانین سازمان ملل متحد شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغال شده، غیرقانونی است و نمی‌توان هیچ تغییری در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرد، اما متاسفانه آن چیزی که الان حاکم است زور است نه حق و قانون.

مشکلات در روند مبارزه با رژیم صهیونیستی چیست؟

ابوشریف عنوان کرد: جنگ علیه فلسطینی‌ها به قدس و کرانه باختری محدود نمی‌شود بلکه شامل فلسطینیان ساکن در مناطق اشغالی 1948 نیز می شود. رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل پیگیر طرحی در جهت گرفتن تایید یهودی بودن سرزمین‌های اشغالی از جامعه جهانی است تا دیگر جایی برای ساکنان دیگر این سرزمین از سایر مذاهب نباشد و فقط برای یهودیان باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون مشکلات زیادی برای مقابله با اسرائیل در سطح فلسطین، کشورهای عربی، اسلامی و جهانی وجود دارد. اول اینکه یک طرح مشخص برای هدایت روند مبارزه با رژیم صهیونیستی وجود ندارد. دوم اینکه اعراب و مسلمانان در منطقه درگیر یک جنگ داخلی خطرناک هستند و مسئله سوم جانبداری جامعه جهانی از رژیم صهیونیستی است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به عملیات انتحاری چندی پیش که منجر به هلاکت 7 شهرک‌نشین صهیونیست شد، گفت: در این قضیه همه دنیا تلاش کرد که این عملیات را محکوم کند. اما جان کری و سایر مقامات اروپایی هیچ وقت نپرسیدند که شهرک‌نشینان چه ظلم‌هایی علیه فلسطینیان انجام داده‌اند و روند شهرک‌سازی به چه شکلی پیش می‌رود.

جهان در مقابل فلسطین سیاست یک بام و دوهوا را درپیش گرفته است

ابوشریف اظهار کرد: متاسفانه جهان با یک چشم به فلسطین نگاه می‌کند و سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفته است و در این میان جنایات اسرائیل دیده نمی‌شود. در فلسطین یک رژیم نژادپرست و بدتر از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی وجود دارد.

وی افزود: یک ملت ناهمگون که خارج از منطقه بودند در این سرزمین‌ها ساکن شدند و مردم فلسطین را تا حد زیادی اخراج کردند و فلسطینیانی هم که الان در فلسطین هستند در حدود 15 درصد این سرزمین در حال زندگی هستند.

ابوشریف با بیاناین مطلب که کاش همین عده نیز می‌توانستند آزادانه زندگی کنند، گفت: اما آنها نیز در محاصره شدید هستند و حتی نمی‌توانند به راحتی از منازل خود خارج شوند و به مناطق دیگر بروند. خود آقای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بدون اجازه اسرائیلی‌ها نمی‌تواند از مکانی به مکان دیگر منتقل شود.

وی در ادامه افزود: با نگاه به نقشه فلسطین می‌بینیم که در نواره غزه با وسعت360 کیلومتر مربع، 1.5 میلیون نفر در محاصره زندگی می‌کنند. قدس شرقی هم با دیوار و هم با 5 مجموعه بسیار بزرگ شهرک‌های صهیونیست‌‌نشین محاصره شده است. ورود به قدس تقریبا برای اکثر فلسطینیان ممنوع است. حتی اگر کسی برای کار بخواهد از انجا خارج شود «کارت مخصوص قدس» که در واقع شناسنامه ساکنان آنجاست از آنان گرفته می‌شود و در واقع باطل می‌شود.

ابوشریف اظهار کرد: البته وضع کرانه باختری کمی بهتر از نوار غزه است اما آنجا نیز پر از پست بازرسی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین است که مناطق فلسطینی‌نشین را محاصره کرده است.

موانع پیش روی وقوع انتفاضه سوم

وی با بیان اینکه اکنون انگیزه‌های شروع انتفاضه سوم وجود دارد گفت: موانع زیادی نیز پیش روی آن است که این موانع، داخلی و خارجی است.
مهم‌ترین مانع داخلی در خود فلسطین است و آن هم نبود یک طرح ملی واحد فلسطینی برای مبارزه است.

ابوشریف دامه داد: مانع دوم وجود تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری است که همچنان دارای هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی است و هنوز معتقد به اتخاذ رویکرد مسالمت‌آمیز با این رژیم است. محمود عباس، به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان، هیچ اعتقادی به مسئله مقاومت و حتی تظاهرات ندارد.

وی عنوان کرد: همچنین به خاطر نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و دستگاه‌های امنیتی آنها، سایر احزاب فلسطینی ضعیف شده‌اند و قدرتی برای عرض اندام ندارند.

ابوشریف با اشاره به عامل روانی به عنوان یکی از موانع گفت: الان بسیاری از مردم فلسطین امیدی به بهبود اوضاع در سطح فلسطین و منطقه ندارند، لذا امکان وقوع یک انتفاضه فراگیر و گسترده به مانند انتفاضه‌های اول و دوم وجود ندارد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران اظهار کرد: نکته بعد وضع خود منطقه و جهان عرب است. کشورهای عربی حتی اتفاقات رخ داده در قدس را محکوم نکردند و کشوری مانند مصر مشغول مسائل داخلی است و اصلا مسئله فلسطین و اسرائیل را فراموش کرده است و سایر کشورهای عربی نیز به همین شکل موضوع فلسطین را تقریبا از یاد برده‌اند.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی پس از انتفاضه اول و دوم، محدودیت‌های زیادی برای فلسطینیان ایجاد کرد و لذا برخورد فلسطینیان با صهیونیست‌ها بسیار کم شده است و مانند سابق نیست.

ابوشریف تأکید کرد: در مجموع موانع زیادی در وقوع انتفاضه وجود دارد. به خاطر همین شاهد هستیم که تظاهرات گاهی کم و گاهی زیاد می‌شود. اما اگر طرح ملی واحد در فلسطین ایجاد شود و احزاب معتقد به مقاومت تقویت شوند انتفاضه سوم فلسطین می تواند ممکن شود.

مهمترین رکن رفتاری رژیم صهیونیستی، مصادره زمین است

در ادامه این نشست حسین رویوران، کارشناس مسائل سیاسی، درباره اینکه چرا اساسا عملیات اخیر در قدس اتفاق افتاد، گفت: در مدت اخیر شاهد عملیات‌های گوناگونی در قالب زیرگرفتن با ماشین، حمله به صهیونیست‌ها با سلاح سرد و گرم وتظاهرات هستیم.

رویوران افزود: اسرائیل یک استعمار اسکانی است ومهمترین رکن رفتاری این نظام سیاسی بحث مصادره زمین است و اساسا رژیم صهوینیستی یک رژیم جایگزینی است که سعی می کند زمین را از فلسطینی‌ها بگیرد و انها را آواره کند.

عوامل سرعت گرفتن شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی چیست؟

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: مسئله بعد بحران داخلی رژیم صهیونیستی است. در جنگ اخیر غزه و دو جنگ قبل از آن شاهد پدیده جدیدی در اسرائیل هستیم که فرار ازخدمت و خودزنی برای نرفتن به خدمت سربازی و جبهه جنگ است. این مسئله نشانگر ضعف شدید ایدئولوژیک در جامعه صهیونیستی است که این نظام سعی می‌کند با اجرایی طرح معبد سوم سلیمان در قدس، دغدغه‌های دینی صهیونیست‌ها را بار دیگر زنده کند.

رویوران تأکید کرد: همچنین درگیری کشورهای همسایه ماند مصر، سوریه و عراق به مسائل داخلی و وقوع رفتارهایی در منطقه شرایط ایده‌آلی برای اسرائیل ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ما متأسفانه شاهد تخریب بسیاری از مراکز عبادی و مقدس توسط تروریست‌های داعش مانند انفجار مرقد حضرت یونس(ع) در موصل هستیم و این زمینه‌ای را فراهم کرده است که اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند به راحتی می‌توانند مسجدالاقصی را تخریب و معبد سلیمان را جایگزین آن کنند.

رویوران اظهار کرد: عامل دیگری که اسرائیلی‌ها را به گسترش و تسریع یهودی‌سازی قدس واداشته است تحولات بین‌المللی است. اخیرا برخی کشورهای اروپایی مانند سوئد، اسپانیا و انگلیس دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته‌اند و این تحولات در سطح کشورهای غربی شرایط جدیدی را رقم زده است و اسرائیل پیش از اینکه تغییراتی در معادلات و موازین قدرت رخ دهد به اقدامات خود سرعت بخشیده است.

آیا شرایط انتفاضه سوم مهیاست

معاون سیاسی دفتر دفاع از جمعیت فلسطین عنوان کرد: اما اکنون آیا می‌توان گفت که در مقابل یک انتفاضه هستیم؟ پاسخ این است که فلسطینی‌ها در سال 2000 به خاطر مسجدالاقصی دست به یک انتفاضه زدند. پس مسجدالاقصی دارای ظرفیت لازم برای حرکت جامعه فلسطینی هست.

وی اضافه کرد: زمانی که آریل شارون به همراه دو هزار نفر وارد مسجدالاقصی شد شاهد این بودیم که فلسطینیان در دفاع از مقدسات خود دست به انتفاضه زدند. الان نیز علیرغم محدودیت امکانات مبارزه و توسل به چاقو و سنگ و ماشین از سوی فلسطینیان، اما خود این مسئله نشانگر وجود اراده مبارزه در میان مردم فلسطین است.

رویوران تأکید کرد: بحث دیگری که زمینه ظهور یک قیام فراگیر را فراهم می‌کند بسته بودن افق آینده و توقف مذاکرات است. حدود 22 سال است که گفت‌وگوها ادامه داشته است بدون اینکه به نتیجه برسد و آخرین دور مذاکرات با حضور آقای کری نیز نتیجه‌بخش نبوده است.

وی ابراز کرد: لذا به دلیل نبود یک افق روشن، جامعه فلسطین درگیر قیامی برای رهایی از این بن‌بست خواهد شد.

وقوع یک انتفاضه نیازمند چه شرایطی است؟

این کارشناس مسائل فلسین خاطرنشان کرد: البته وقوع یک انتفاضه شرایط خاصی را می‌طلبد. اولین  شرط وعاملف وجود پیوستگی و وحدت اجتماعی است که رژیم صهیونیستی با ایجاد دیوار این پیوستگی و وحدت را از بین برده است. هم اکنون غزه وضع خاص خودش را دارد، قدس شرایط خاص خودش را دارد و کرانه باختری به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است که هر یک دارای وضعیت متفاوتی هستند.

رویوران با بیان اینکه عامل دیگر، نبود وحدت سیاسی در فلسطین است، گفت: اکنون یک دوگانگی در سطح سازمان‌های سیاسی بین دولت خودگردان به عنوان طرفدار راهکار گفت‌وگو و گروه‌های مقاومت که عمدتا حماس و جهاد اسلامی هستند، وجود دارد.

وی افزود: اما آنچه که در حال اتفاق افتادن است  بروز حرکاتی خارج از اراده سازمان‌های سیاسی است و حرکت‌هایی که در قدس رخ داده است خارج از چارچوب تشکل‌های سیاسی بوده است و افرادی مستقل و غیر وابسته به تشکل‌های سیاسی فقط و فقط برای دفاع از قدس وارد صحنه شده‌اند و دست به عملیات می‌زنند.

رویوران در پایان عنوان کرد: به همین دلیل ما شاهد تولد یک جریان جدید در جامعه فلسطینی هستیم که منعکس‌کننده اراده سیاسی مردم فلسطین است و حاضر نیست در مقابل آنچه صهیونیست‌ها در قدس انجام می‌دهند سکوت کند.

captcha