اعلام برنامه‌های همايش «آيت‌الله بهاری» در همدان
کد خبر: 1708654
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱

اعلام برنامه‌های همايش «آيت‌الله بهاری» در همدان

گروه سياسی و اجتماعی: فرماندار بهار طی سخنانی به تشريح برنامه‌های همايش آيت‌الله بهاری كه پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال‌جاری، صبح و بعدازظهر در مصلای نماز جمعه اين شهرستان برگزار می‌شود، پرداخت.

«عليرضا رنجبر ضرابی»، فرماندار بهار، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه همدان، ضمن تشريح برنامه‌های همايش آيت‌الله بهاری، گفت: بر اساس برنامه‌های اعلام شده در ستاد كنگره آيت‌الله بهاری كه سه ماه پيش، متشكل از آيت‌الله «محمدی»، به‌عنوان رئيس كنگره، استاندار همدان (قائم مقام ستاد)، رئيس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبير كنگره) و ديگر اعضای كنگره شامل سازمان تبليغات اسلامی استان، اداره اوقاف، صدا و سيما، نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس و امام جمعه شهرستان بهار در دفتر امام جمعه همدان برگزار شد، درباره آماده‌سازی برخی از مهم‌ترين مسائل برای برگزاری هر چه باشكوه‌تر اين همايش تصميماتی گرفته شد و وظايف هر يك از اعضا به تفكيك مشخص شد.
وی اظهار كرد: بنابر تصميمات اتخاذ شده قرار شد كه مسئوليت دبيرخانه همايش را حجت‌الاسلام سيد «آقاحسينی»، رئيس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، عهده‌دار باشد و جلسات تكميلی را برای بهتر برگزار شدن همايش، سازمان‌دهی كنند.
ضرابی ادارات آموزش و پرورش سازمان تبليغات اسلامی، نيروی انتظامی، بسيج و هيئت رزمندگان شهرستان بهار را از ديگر ياری‌كنندگان در اين همايش عنوان كرد.
فرماندار بهار به تعداد مقالات ارسال شده به دبيرخانه اشاره كرد و افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌عنوان دبيرخانه استانی همايش، مسئول پی‌گيری مقالات ارائه شده به همايش است و در اين راستا كميته‌ای علمی كه به‌منظور بررسی و داوری مقالات تشكيل داده بيش از 50 مقاله ارسال شده به اين كنگره را داوری كرده‌اند.
وی درباره مكان برگزاری اين كنگره گفت: از ابتدای برگزاری جلسات هماهنگی، بنابر نظر آيت‌الله «محمدی»، امام جمعه همدان، قرار بود كه اين همايش در بهار برگزار شود؛ ولی به علت آماده نبودن فرهنگسرای شهرستان بهار اين تصميم لغو و برگزاری كنگره به شهرستان همدان تغيير مكان يافت، اما به لطف خدا با آماده‌سازی هر چه سريع‌تر محل برگزاری همايش قرار شد كه اين مراسم در مصلای نماز جمعه شهرستان بهار برگزار شود.
عليرضا ضرابی از حضور شخصيت‌های برجسته در اين همايش خبر داد و اذعان كرد: در زمان برگزاری كنگره شيخ بهاری از 60 نفر از شخصيت‌های عرفانی و مذهبی اقصا نقاط كشور برای حضور در اين همايش دعوت به‌عمل آمده كه آيت‌الله حائری شيرازی، امام جمعه شيراز، آيت‌الله مظاهری و آيت‌الله مهدوی از اصفهان، حجت‌الاسلام پناهيان، آيت‌الله سيد احمد خاتمی، آيت‌الله نجابت و آيت‌الله مجد از جمله روحانيون دعوت شده به اين همايش هستند.
وی هدف از برگزاری اين همايش را شخصيت والای آيت‌الله بهاری عنوان كرد و افزود: با توجه به ارزش و جايگاه آيت‌الله بهاری ميان مجتهدان و عرفا و به پاس بزرگداشت مقام اين عالم ربانی و با توجه به نظر امام جمعه همدان و استاندار كه از سال گذشته نسبت به برگزاری اين مراسم تأكيد داشتند، خوشبختانه امسال زمينه برگزاری اين همايش فراهم شد.
فرماندار بهار توجه به نياز جوانان امروز ما را به عرفان اسلامی از جمله نيازهای برگزاری چنين همايش‌هايی دانست و تصريح كرد: معرفی چنين گنج‌های معنوی استان به تمام مردم ايران، راهنما و چراغ روشنی برای هدايت آنها خواهد بود.
وی اذعان كرد: با برگزاری اين همايش و ارائه سخنرانی‌های مذهبی و عرفانی و معرفی مقالات، به طور حتم كمك شايانی به خط سير علمی و فرهنگی جوانان خواهد شد، لذا بحث سير و سلوك و عرفان يك مسير تكاملی و تهذيب روح است و اميد است تا با آشناسازی جوانان بتوانيم زمينه‌ساز ظهور و احيای عرفان در جامعه مدرنيزم امروز را فراهم كنيم.
وی برگزاری برنامه‌های مشابه در اذهان فرهيختگان را مؤثر دانست و گفت: با توجه به اين كه علمای ما خودشان از نخبگان جامعه بوده‌اند، اين امر در جامعه ما خصوصاً بين نسل جوان جا افتاده است كه يكی از راهكارهای رسيدن جامعه به جايگاه علمی و عرفانی، پاس داشتن مقام اين علماست، لذا با توجه به قدمت بيش از سه هزار ساله همدان و حضور علمايی چون شيخ بهاری در استان قطعاً به نظر می‌آيد كه برگزاری يادواره چنين علما و نخبگانی باعث ايجاد انگيزه برای نخبگان و دلگرمی آنان برای ارائه نظرات و راهكاری علمی خود جهت پيشبرد اهداف جمهوری اسلامی ايران ارائه شود.
فرمانده بهار در پايان خاطرنشان كرد: از جمله تلاش‌های ما در برگزاری چنين همايش‌هايی، زنده‌سازی نام و ياد عارفان بزرگی چون شيخ محمد بهاری بين جوانان است تا آنان به عنوان الگوی مناسب برای نسل جوان به صورت ستاره‌ای بدرخشند و با برگزاری اين همايش يك آمادگی روحی نيز بين مردم بهار ايجاد خواهد شد تا بتوانند به صورت دائمی و هميشگی ديدگاه‌های آيت‌الله شيخ محمد بهاری را به صورت الگو به مردم كشور ارايه دهند.
قبل از برگزاری اين همايش، 10 مراسم مجزا نيز از سوی هيئت‌های مذهبی، دانش‌آموزان، دانشجويان، معلمان و مردم شهر بهار از طرف ادارات مربوطه در روزهای ما قبل برای برگزاری هر چه باشكوه‌تر همايش برگزار می‌شود.
captcha