ازدواج موقت پذيرفته شده در شرع، ناپسند در عرف
کد خبر: 2043194
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۳

ازدواج موقت پذيرفته شده در شرع، ناپسند در عرف

گروه سياسی و اجتماعی:‌ گزارش اجتماعی توليدی مبنی بر پسنديده بودن ازدواج موقت از ديدگاه شرع يا عرف در جامعه

همان گونه كه می دانيم امروزه همه ی جوانان به دليل مشكلاتی از قبيل مشكلات مالی و نداشتن شغل مناسب و .. توانايی تشكيل خانواده و به نوعی رفع نياز های جنسی خود را به طريق شرعی ندارند و از همين رو برخی از آنان كه قادر به كنترل شهوات خود نيستند، از راههای مختلف می كوشند تا نياز های جنسی خود را بر طرف سازند و همين امر موجب می گردد به انحطاط و فحشاء كشيده شوند.
يكی از راه های موجود برای اين افراد كه همواره در منابع اينترنتی بر آن تاكيد می شود، بحث ازدواج موقت است كه البته از نظر دين و عرف اشكالی نداشته اما شرايط خاصی برای اين كار وجود دارد.
اگر چه در اسلام به ازدواج موقت اشاره شده اما اظهار نظر های غير كارشناسانه ی برخی افراد در اين زمينه و عدم هدايت صحيح آن باعث از هم پاشيدگی كانون های خانواده و كم شدن تمايل افراد به تشكيل خانواده و ازدواج دائم شده است.
مسئله ی ازدواج موقت يك نكاح و ايجاد رابطه ی اضطراری است در صورتی كه وجاهت شرعی داشته باشد.
يكی از پيامد های منفی ازدواج موقت اين است كه افرادی كه به اين كار تن می دهند در موارد زيادی اين كار را به صورت پنهانی و در خفا انجام می دهند و زمانی كه اين مسئله برای ديگران آشكار می شود، ازدواج دائم و يا پيوندهای ديگری كه آن فرد با ديگران دارد از بين می رود و به طلاق و خيلی از مشكلات فردی و اجتماعی ديگری منجر می شود.
ازدواج دائم نه در گذشته و نه در امروز به تنهايی جوابگوی نيازهای جنسی همه ی طبقات مردم نبوده و نيست، در شرايطی كه امكان ازدواج دائم برای همگان وجود ندارد بسياری از افراد سر دو راهی قرار می گيرند. يا بايد فحشا را انتخاب كنند و يا بايد ازدواج موقت را بپذيرند.
البته راه سومی هم وجود دارد و آن اين است كه فرد به نفس خود غلبه كند و تا زمانی كه امكان ازدواج دائم برای وی وجود ندارد دست رد به سينه ی غرايز حيوانی خود بزند و اين راه برای خيلی ها امكان پذير نمی باشد. كمتر كسی پيدا می شود كه تا اين حد پی به ارزشهای والای يك انسان ببرد و اين مسئله برای او روشن شود كه انسان زمانی انسان است كه به نفس خود، در برابر اميال و غرايز حيوانی خود غلبه می كند.
ناصر مكارم شيرازی در (تهران_دارلكتب اسلاميه_1374_ج3،ٌ341) می گويد: البته يكی از موانع جدی ازدواج موقت سوء استفاده ی افراد سود جو و عياش است.
ازدواج موقت راهی است اضطراری و موقت برای جلوگيری از معضلات جنسی نه برای شهوت رانی تا ثبات خانواده ها را به مخاطره انداخته و جايگزين ازدواج دائم شود.
مقام معظم رهبری حضرت آيت ا... خامنه ای در باره ی ازدواج موقت می فرمايند: متاسفانه غالب افراد،ازدواج موقت را با كاميابی آنی اشتباه گرفته اند و همين مسئله سبب شده است اين موضوع نتواند در جامعه ی نا جايگاه حقيقی خود را باز يابد. تبليغات سوئی كه بيش از يك قرن است در جامعه ی ما توسط غرب گرايان صورت گرفته، در ضمير مردم رخنه كرده است، به گونه ای كه گاهی روابط نامشروع، با تسامح نگريسته می شود ولی ازدواج موقت طور ديگری معرفی می گردد.
برای حل اين مشكل بايستی تلاش فرهنگی و اجتماعی گسترده ای صورت پزيرد تا جوانان از آسيب شياطين در امان باشند.
ازدواج موقت دارای شرايط خاصی از جمله اينكه ازدواج موقت نيز مانند ازدواج دائم نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوصی است و با صرف رضايت قلبی اكمان پذير نمی باشد و يا اينكه در ازدواج موقت مقدار مهريه مشخص می شود و مدت زمانی كه دو نفر به عقد موقت در می آيند نيز مشخص و معين باشد.
با همه ی اين تفاصيلی كه در باره ی ازدواج موقت گفته شد، چيزی كه در اين بين از همه مهمتر است و در جامعه ی ما مشكلاتی بی شماری را بوجود آورده اين است كه ازدواج موقت كلمه ای است كه امروزه به گوش هر كس برسد ذهن فرد را به مسائلی چون داشتن رابطه ی پنهانی و نا مشروع منحرف می كند. بله در جامعه ی ما صيغه كردن به امری تبديل شده برای هوس بازی مردانی كه به دور آز آگاهی همسر و فرزندان خود دست به چنين كاری می زنند و چه بسيارند زندگی هايی كه با ازدواج موقت از بين می روند و كانون های گرمی كه از هم می پاشند و خاكستر می شوند.
اين امر سبب شده كه امروزه جوانان كمتر به ازدواج دائم روی بياورند و ازدواج دائم را چون حصاری به دور خود می دانند كه آزادی را از آنان گرفته و متعهد به خيلی از مسائل می كند.
پس بايد مسئله ی ازدواج موقت طوری در جامعه فرهنگ سازی شود كه اهميت ازدواج دائم از بين نرود و مردم در درجه ی اول به استحكام پايه های خانواده و عشق توجه كنند و ايجاد رابطه صرفا برای رفع نياز های جنسی نباشد.
وحيد مركزی مقدم يكی از اساتيد دانشگاه بوعلی سينا در رابطه با بحث ازدواج موقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)‌شعبه همدان، اظهار كرد: ازدواج موقت بستگی به ضرورت و مصلحت دارد و شرع موضوع ازدواج موقت را قبول كرده و برای مردم قرار داده است ولی متاسفانه امروزه ازدواج موقت وسيله ای شده برای سوء استفاده ی مردان هوس باز و از نظر جامعه و عرفی خيلی مورد قبول نيست و به آن سفارش نمی شود.
وی در ادامه اضافه كرد: به طور كلی پيشنهاد می شود كه فرد تا زمانی كه ضرورت اين كار را در خود احساس نكرد دست به چنين كاری نزند و من نيز شخصا با بحث ازدواج موقت مگر در مواقع اضطراری و خاص، مخالف هستم كه برای مثال می توان برای كسانی كه صاحب فرزند نمی شوند و با توجه به اينكه موضوع فرزند در زندگی لازم است كسی را به ازدواج موقت خود در می آورند تا فرزندی به دنيا آورد.
مركزی مقدم در رابطه با ثبتی شدن يا نشدن ازدواجهای موقت بيان داشت: به دليل مسائلی از قبيل بوجود آمدن فرزند در ازدواج موقت و همجنين مسائلی كه مربوط به ارثيه و نفقه می شوند، ازدواجهای موقت حتما بايد ثبت شوند و بهتر است اين كار در جامعه انجام شود.
وی در پايان در خصوص بنگاه های همسر يابی نيز يادآور شد: چنين بنگاه هايی در بعضی از سايت ها مشاهده شده اند اما در كنار اين موارد در تعدادی از شهرها مانند تهران و اصفهان تشكيلات مردمی بوجود آمده است كه جوانان را در امر ازدواج كمك می كنند و البته با بنگاه های همسر يابی فرق می كنند.
اين استاد دانشگاه همچنين اذعان كرد: اين تشكيلات مردمی خيلی خوب عمل می كنند و اميدوارم در همدان هم، چنين تشكيلاتی برای كمك به جوانان در اين امر حسنه (ازدواج) بوجود بيايد.
captcha